تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷
آزمون آزمایشی

آزمون آزمایشی

  • جامعه ی آماری آزمون های آزمایشی این موسسه چقدر است؟
  • شرکت کنندگان در آزمون های آزمایشی این موسسه قوی ترند یا شرکت کنندگان آن موسسه؟
  • آزمون های آزمایشی این موسسه در مدرسه برگزار می شود و آزمون های آن موسسه در حوزه. اگر آزمون در مدرسه برگزار شود، امکان تقلب بیشتر خواهد شد.
  • می گویند در جلسات آزمون های آزمایشی این موسسه، مراقبت صحیحی انجام نمی شود بنابراین امکان تقلب فراوان است!
  • و…

این نکات و صداها اگر و امای دیگر، موضوعاتی هستند که همواره ذهن هر داوطلب جدی و هر پدر و مادر نگران و هر معلم و مشاور دلسوزی را به خود مشغول می کنند. حق هم همین است. به هر حال پیش دانشگاهی، دوران آماده سازی خود برای آزمون سراسری و مسابقه ی بزرگ برای ورود به دانشگاه است. تلاش برای بهترین آماده سازی است.

اما جامعه ی آماری و نیز کنترل های آزمونی تمام آزمون های آزمایشی، قابل مقایسه با آزمون سراسری نیست. واقعیت آن است که تعداد شرکت کنندگان در یک آزمون آزمایشی

– در خوشبینانه ترین حالت – هرگز از یک چهارم شرکت کنندگان در هر گروه آزمایشی فراتر نخواهد رفت. همچنین کنترل های آزمون نیز در هیچ یک از موسسات برگزار کننده ی آزمون های آزمایشی، قابل مقایسه با ساده ترین شاخصه های امنیتی در نظر گرفته شده برای آزمون سراسری نیست. البته این تفاوت کاملا منطقی و قابل قبول است.

اما داوطلب شرکت کننده در یک آزمون آزمایشی، چگونه می تواند از وضعیت واقعی خود آگاه شود؟ چگونه می تواند ارزیابی مناسبی از خود در جامعه ی واقعی شرکت کنندگان آزمون سراسری و به دور از تمام نگرانی ها و تاثیرات محیطی داشته باشد؟

این امکان و شرایط با ارائه ی جدول شماره ی ۷ در قالب کارنامه ی اصلی برای داوطلبان شرکت کننده در آزمون های آزمایشی گزینه ی دو فراهم شده است. به این معنی که پس از هر آزمون و در سنجشی مستقل، هر داوطلب با درصدهای کسب شده اش، در قالب داوطلبان محسوب می شود؛ به گونه ای که وی جزء همان داوطلبان محسوب خواهد شد. پس از این جهت، هر داوطلب شرکت کننده در آزمون آزمایشی گزینه ی دو، با عدد واقعی شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال گذشته مقایسه می شود و چون عدد شرکت کنندگان هر سال تقریباً دارای ثباتی نسبی است، می توان اطمینان داشت که در جامعه ای با عدد شرکت کنندگان واقعی آزمون سراسری مقایسه صورت می پذیرد. از سویی دیگر، چون هر داوطلب مستقل از سایر شرکت کنندگان در آزمون آزمایشی، ارزیابی می شود؛ عوامل حاشیه ای که تاثیرگذار بر نتایج آزمون آزمایشی هستند، حذف شده و بی تاثیر می شوند. بنابراین هر داوطلب می تواند اطمینان داشته باشد که آن چه در قالب جدول شماره ی ۷ اعلام می شود، نزدیکترین حالت به وضعیت واقعی اوست.

اما به جاست اعداد و ارقامی را که در قالب این جدول بیان می شود، تفسیر کنیم. یادتان باشد، مقایسه ی شرکت کنندگان در آزمون آزمایشی، با شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال گذشته انجام می شود. بنابراین برخلاف تصور عموم، اعداد اعلام شده در جدول شماره ی ۷، پیش بینی سال آینده نیست. اگر برای داوطلبی عدد ۱۲۷۰۲ به عنوان پیش بینی نمره کل و تخمین رتبه زیر ۱۰ اعلام می شود، به این معنی نیست که «اگر در آزمون سراسری سال آینده همین درصدها را بزنید، نمره ی کل شما این نمره و رتبه ی شما این رتبه خواهد شد.» بلکه مقصود دقیقاً این است که: «اگر شما در آزمون سراسری سال قبل شرکت داشتید و همین درصدهایی را که در این آزمون کسب کرده اید، به دست می آورید؛ نمره ی کل شما این نمره و حدوداً رتبه ی شما در سهمیه تان، این رتبه می شد.»

راست آزمایی این اعداد کار سختی نیست. کارنامه های داوطلبان آزمون سراسری سال گذشته منتشر شده است و تعداد قابل قبولی از آن ها از طریق سایت گزینه ی دو قابل مشاهده است. کافی است پس از دریافت کارنامه ی آزمون آزمایشی، سری به سایت گزینه ی دو بزنید و نمره ی کل و حدود رتبه ی اعلام شده ی خودتان را با تعدادی از کارنامه های داوطلبان سال گذشته ی آزمون سراسری مقایسه کنید. یقیناً درخواهید یافت که تخمین انجام شده کاملاً منطبق با واقعیت است. اما دانستن نمره (تراز) و رتبه، فضای غبار گرفته ی پیش رو را چندان شفاف نمی کند. اصولاً مشتاقانه و بی قرار به دنبال رتبه بودن، برای یک داوطلب جدی آزمون سراسری، چندان کار شایسته ای نیست.

چرا؟

پاسخ روشن است.چون تلاش شبانه روزی شما با کسب رتبه، پایان نمی پذیرد. واقعیت آن است که بعد از اعلام نتایج و مشخص شدن رتبه ها، یکی از مهم ترین فعالیت های هر داوطلب یعنی انتخاب رشته آغاز می شود. پس این واقعیت را در نظر داشته باشید که تلاش و کوشش شما وقتی مثمرثمر است که شما را به رشته ی مورد علاقه تان برساند. حقیقت هم این است که هدف شما باید ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه باشد و نه دستیابی به رتبه ای خاص. به زبان ساده تر، باید بکوشید تا خودتان را فراتر از یک عدد ببینید. ممکن است بگویید: قبولی در دانشگاه و پذیرفته شدن در رشته ی مورد علاقه براساس رتبه ی اکتسابی، اتفاق می افتد. پس اگر رتبه ی خوبی بگیریم، طبیعتاً در رشته و دانشگاه مورد علاقه ی خود نیز قبول خواهیم شد.

بله این برداشت تا حدودی درست است. اما تمام ماجرا نیست. همین کلام واضح، پیچیدگی هایی دارد که در جای خود باید به آن پرداخت. فقط یک گوشه ی تمام آن پیچیدگی ها این است که «پذیرفته شدن در رشته دانشگاه مورد علاقه، وابسته به یک عدد نیست بلکه تابع بازه ای از اعداد است.»

کارنامه ی مشاوره ای شماره ی ۲، تا حدودی این فضا را پیش روی شما باز می کند. این کارنامه به شما می گوید که شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال گذشته با همین حدود رتبه ای که برای شما تخمین زده شده است، در چه رشته و چه دانشگاه هایی پذیرفته شده اند.

اما ممکن است رشته ها و دانشگاه هایی که در آن ها اعلام پذیرش شده است، مورد علاقه ی شما نباشد و یا امکان تحصیل شما در آن رشته ها و دانشگاه ها فراهم نباشد. پس باید فضایی فراهم شود تا شما به علاقه ی خود نزدیک تر شوید و چشم انداز بهتری پیدا کنید. این فضا از طریق «انتخاب رشته ی مجازی» در پایگاه الکترونیکی گزینه ی دو فراهم شده است. کافی است از طریق پیوندی که در بخش کارنامه ها قرار داده شده است، وارد این بخش شوید.

در مراحل اول تا سوم، نیازی به ورود اطلاعات نیست. تمام اطلاعات فردی و آزموننی شما به صورت خودکار به نمایش در می آید. خوب است از این بخش ها اندکی تامل عبور کنید. با تامل در بخش های اول و دوم، کنترل مشخصات فردی را که در طول مراحل مختلف بارها و بارها با آن مواجه خواهید شد تمرین کنید. در بخش سوم، ضمن کنترل اطلاعات آزمونی، دقت کنید که در موضوع انتخاب رشته، کدام دسته از اعداد و ارقام، دخالت مستقیم خواهند داشت. تلاش کنید با دقت در این عوامل، نوع نگاه خود را به اعداد و ارقام حاصل از آزمون آزمایشی اصلاح کنید. مهم ترین قسمت های سیستم انتخاب رشته ی گزینه دو، بخش های چهارم و پنجم است. در بخش چهارم، باید علاقمندی های خود را مشخص کنید. یادتان باشد که علاقه، مهم ترین عاملی است که همواره باید در راستای آن حرکت کنید. یادتان باشد که انتخاب رشته، انتخاب سرنوشت و آینده است؛ پس باید آینده و سرنوشتی را انتخاب کنید که به آن علاقمند هستید. عنصر علاقمندی هم شامل رشته و هم شامل دانشگاه می شود. حتی ممکن است علایق شما هم الویت بندی بشود. ممکن است یک داوطلب گروه ریاضی در درجه ی نخست، ترجیح بدهد در رشته ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کند و با الویت کمتری به مهندسی مواد علاقه داشته باشد. مهندسی های صنایع، شیمی و معماری در الویت های بعدی او باشد و یا یک داوطلب رشته ی انسانی ترجیح بدهد، ابتدا در دانشگاهی در شهر خودش مثلاً همدان تحصیل کند و پذیرفته شدن در دانشگاه های شهرهای اصفهان، شیراز، کرمان و مشهد برای او در الویت های بعدی باشد. به همین دلیل باید بدانید که فاصله ی شما با علایق و الویت های تان چه مقدار است. در مرحله ی چهارم انتخاب رشته ی مجازی این امکان برای شما فراهم می شود تا دقیقاً علایق خود را مشخص کنید. ممکن است برای یک داوطلب گروه تجربی، پذیرفته شدن در رشته ی پزشکی و داروسازی در یک الویت باشد؛ او می تواند این دو رشته را در یک الویت قرار دهد و تمام این الویت بندی ها عیناً در مورد شهر و دانشگاه هم وجود دارد.

در مرحله ی پنجم باید عدم علایق خود را مشخص کنید. ممکن است یک داوطلب گروه انسانی به هیچ عنوان علاقمند به تحصیل در رشته ی مدیریت نباشد. یا یک داوطلب گروه ریاضی علاقه ای به رشته ی حسابداری نداشته باشد و یا یک داوطلب گروه تجربی به هیچ عنوان تمایلی به تحصیل در رشته ی هوشبری نداشته باشد. این عدم تمایل در مورد شهرها نیز صادق است. به این معنا که ممکن است داوطلبی به هیچ عنوان امکان یا تمایل حضور در شهر تبریز را نداشته باشد. پس لازم است این عدم علاقمندی ها هم دقیقاً مشخص شوند.

در مرحله ی ششم اطلاعات وارد شده را کنترل می کنید و سپس در مرحله ی پایانی (هفتم) انتخاب رشته ی خود را دریافت خواهید کرد. در این مرحله، انتخاب رشته ی شما در ۴ قالب متفاوت قابل دریافت است.

  • ۱- الویت رشته: در این قالب، چیدمان انتخاب های شما فقط براساس علاقمندی رشته ها و بدون توجه به علاقه مندی شهرها انجام می شود.
  • ۲- الویت شهر: در این قالب، چیدمان انتخاب های شما فقط براساس علاقمندی شهرها و بدون توجه به علاقه مندی رشته ها انجام می شود.
  • ۳- الویت علاقه مندی: در این قالب چیدمان انتخاب های شما براساس تلفیقی از علاقمندی های رشته و شهر شما انجام می شود.
  • ۴- توانمندی: این چیدمان براساس نمرات زیر گروه ها و توانایی علمی شما که در آزمون نشان داده اید، به شما پیشنهاد می شود. در این قالب اگر توانمندی های شما با علایق تان هم خوانی داشته باشد، هر دو ویژگی در نظر گرفته شده و بر آن اساس به شما ارائه ی پیشنهاد خواهد شد.

اکنون می توانید این ۴ الگو را کنار هم بگذارید و یافته های تان را، که توأم با واقعیت است، با اهداف تان مقایسه کنید. دقت و موشکافی در این الگوها و استفاده ی هم زمان آن ها با کارنامه های تکمیلی و مشاوره ای این امکان را پیش روی شما قرار می دهد تا با تشخیص نقاط ضعف و قوت خود و یا با تداوم و یا احیاناً روش های مورد استفاده به آرمان ها و اهداف تان، دست رسی بهتر و دقیق تری پیدا کنید.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)