تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
۷f11e909bca0dd07fb8ffafeabbfc8b4

اردیبهشت و خرداد…

لطفاً آرامش…!

در آغازین روزهای سال تحصیلی بودید که از زمان و ضرورت قدر دانستن آن گفتیم. همان زمان یادآوری کردیم که به رغم زمان ظاهراً طولانی، به دلیل حجم بالای کاری که باید انجام دهید، گذر زمان بسیار سریع خواهد بود. و سرانجام همان شد و اکنون چند هفته ای بیش تر به پایان یکی از خاطره انگیزترین سال های زندگی تان نمانده است. زمان گذشت. بسیار سریع تر از آن چه می اندیشیدیم.

شاید لفظ آرام آرام چندان صحیح نباشد ولی به هر حال به لحظات پایانی این ماراتن علمی نزدیک می شویم و بدون شک کسانی پیروز خواهند شد که از کوچک ترین لحظات خود هم در این یک سال به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اند. البته گروه موفق ها منحصر به همین گروه نیست بلکه کسانی که ممکن است نواقصی در کارها و برنامه های شان وجود داشته است و اکنون مصمم هستند تا تقریباً ۷۰ روز آینده را با جدیت تمام کار کنند و بهره ببرند نیز در همین گروه موفق ها جای می گیرند.

اما موفقیت مطلوب و دست یابی به آن چه برای خویش برگزیده اید تنها متکی بر دانسته ها و آموخته های علمی نیست بلکه علاوه بر آن مستلزم بهره مندی از «آرامش روحی و روانی» است.

تجربه ی سالیان قبل حکایت از آن دارد که با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری زمینه های بروز استرس در داوطلبان فراهم می شود. پیش آمدن این شرایط وقتی با بی اهمیتی داوطلب به این خصوصیت همراه می شود، سبب بروز نتایج ناخوش آیندی می شود که آن را به صورت عدم آرامش روانی مشاهده می کنیم. نیاز به توضیح و اثبات ندارد که نامتعادل شدن شرایط روحی و روانی، سرعت فاصله گرفتن از موفقیت را لحظه به لحظه بیش تر می کند، تا جایی که میزان وقوع شرایط نامطلوب غیر قابل تصور خواهد شد. به همین دلیل بسیار پسندیده و دلخواه است که نکاتی را پیرامون راه ها و روش های تسلط بر خود و شرایط پیرامونی به اشتراک بگذاریم تا با آگاهی و بهره مندی از آن ها امکان بهره مندی از حداکثر توان خویش را مهیا نماییم و نتیجتاً موفقیت خود را رقم بزنیم.

یک اصطلاح یا یک واقعیت

اعتماد به نفس احساس یا درجه اطمینانی است که فرد به توانایی های خود در انجام موفقیت آمیز کارها دارد. پس به خودتان اعتماد کنید و هرگز خود را دست کم نگیرید. دلهره و ترس از آزمون، موجب بروز اضطراب می شود و سرعت عمل را کاهش می دهد. اگر زمانی حس کردید که ترس بر شما غالب شده است، توصیه می کنیم در محیطی قدم بزنید، تنفس عمیق داشته باشید، فکر کنید و با خود بگویید: «توانایی ها و استعدادهایم کمتر از دیگر داوطلبان آزمون سراسری نیست. می توانم موفق باشم. فقط کافی است از آموخته هایم بهترین استفاده را انجام دهم.» آن گاه چشم های تان را ببندید و خود را دست یافته به هدفی که داشته اید تصور کنید. پس از آن به کاری که باید انجام دهید، بپردازید. اطمینان داریم شرایطی خوب و دلخواه و به دور از هر نوع ترس و فشاری را تجربه خواهید کرد.

فراموشی، داستانی خیالی و تکراری

علیرغم این که از دیگران می شنوید و خودتان نیز بارها و بارها در مورد فراموش کردن مطالب با حس های مختلف مواجه بوده اید، اما این عارضه هیچ گاه برای شما اتفاق نمی افتد. زیرا انبوهی از اطلاعات را به مغز خود وارد کرده اید. این اطلاعات در درجه ی اول مستلزم دسته بندی و پس از آن نیازمند تمرین و تکرار است. بسیار طبیعی است که تمام حجم مطالب ذخیره شده در مغزتان را نمی توانید یکباره به خاطر بیاورید. یادآوری مطالب نیازمند بهانه و زمینه است که آزمون این موقعیت را برای شما فراهم می کند. اگر از تلقین های منفی مثل همه چیز را فراموش کرده ام. بپرهیزید، مطمئنا با قرار گرفتن در شرایط آزمون همه را به یاد خواهید آورد.

یک، دو، سه، چهار

ورزش و نرمش همیشه آرامش بخش است. با فعالیت بدنی سبک به خود آرامش بدهید بکوشید در روزهای باقی مانده زمان های کوتاه و خاصی را به ورزش هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و حتی نرمش های سبک اختصاص دهید. عدم تحرک از عوامل تشدید اضطراب است. علاوه بر تأثیری که ورزش بر کاهش استرس و اضطراب دارد، سبب شادابی و تقویت حافظه نیز می شود و از بروز خستگی پیش گیری می کند.

آرام، آرام، آرام تر

یکی از راه هایی که می توانید در کسب آرامش از آن استفاده کنید، انجام کارها به شیوه ای آرام تر است. این روش که اصطلاحاً Slowmotion نامیده می شود، یکی از مؤثرترین راه ها برای دست یابی به آرامش روانی است. معمولاً در دوران آمادگی برای آزمون سراسری اغلب بحث و گفت و گوها پیرامون مدیریت زمان و ضرورت انجام هر چه سریع تر کارها و فعالیت هاست. بدون تردید شما هم از همین قاعده مستثنی نبوده اید. اما درست مانند یک ورزشکار که بعد از یک مرحله تمرین سنگین به آرام سازی عضلات می پردازد تا برای روز مسابقه از آمادگی مطلوب برخوردار گردد، هفته ها و روزهای پایانی نیز برای داوطلبان آزمون سراسری، فرصت آرام سازی عضلانی است. توصیه می کنیم زمانی خاص یا رفتارهایی خاص را انتخاب کنید و در آن زمان ها و یا برای انجام آن رفتارها از شیوه ی انجام کارها سود ببرید. مثلاً غذا را آرام تر از همیشه میل کنید و یا برای مسواک زدن وقت مناسبی صرف کنید، لباس های تان را آرام آرام بپوشید و …. این کار کمک خواهد کرد تا تعدلی در فکر و ذهن شما نسبت به انجام کارها ایجاد شود و همین تعادل سبب آرامش تان باشد.

حال را دریاب، گذشته را هم پاس دار

اغلب فعالیت های درسی داوطلبان در روزها و هفته های پایانی به جمع بندی درس های نیم سال دوم و گاهی نیز به مطالعه و یادگیری مباحث و موضوعاتی که در آن ها دارای ضعف هستند اختصاص پیدا می کند. این تلاش و کار اغلب نتیجه ی خوبی به همراه دارد. یعنی درس های نیم سال دوم خوب و کامل درک می شوند و یا نقاط ضعف برطرف می گردند. اما به نپرداختن به نقاط قوت قبلی یا سرفصل های درسی نیم سال اول سبب می شود تا نتیجه ی کلی داوطلب تغییری نکند و فقط جابه جایی در نقاط قوت و ضعف صورت بگیرد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم زمان های کوتاه و مداومی را به تمرین و تکرار مباحث و موضوعات درسی نیم سال اول و یا مطالب و موضوعاتی که فکر می کنید آن ها را می دانید و نقاط قوت تان محسوب می شوند، بگذارید. این کار سبب خواهد شد تا ارتباط شما با درس های قبلی هم چنان حفظ شود و با پاسخ گویی صحیح به آن ها اعتماد به نفس و آرامش روحی خود را حفظ کنید.

شب به خیر کوچولو

گمان نکنید ساعت ها بیدار ماندن هنر است و با استفاده از وقتی که بر اثر نخوابیدن ایجاد می کنید به بالا بردن وضعیت درسی و علمی خود کمک کرده اید. بارها گفته ایم و اکنون نیز تأکید می کنیم که خواب یکی از مراحل مهم یادگیری است. منظم و کافی بودن بودن خواب سبب آرامش بیش تر و استرس و اضطراب کمتر خواهد شد. فراموش نکنید که استراحت کامل و کافی شما در شب قبل از آزمون، یکی از مهم ترین وظایف شماست. به همین دلیل خوب است که این کار را همواره تمرین کنید تا در زمان نیاز، انجام آن برای تان دشوار نباشد. یادآوری می کنیم که حداقل و حداکثر خواب خوب است که بین ۶ تا ۸ ساعت به صورت مستمر و در فضای شبانه است.

یار پنجم

والدین در تمام مراحل زندگی و از جمله در زمان آماده سازی برای آزمون سراسری همراه فرزندان خویش بوده اند. اما بعضاً دلسوزی ها و نگرانی های آنان، به غلط تعبییر و حتی باعث دلگیری و دلخوری هم شده است. به همین دلیل توصیه می کنیم اولا داوطلبان برنامه های مطالعاتی خود را به اطلاع خانواده برسانند و شرایط و موقعیت های خود را برای آنان تشریح نمایند. ثانیاً خانواده ها هم بدانند که فرزندان شان نخستین قدم های استقلال واقعی را برمی دارند و هم نیازمند رها سازی و هم نیازمند نظارت تلویحی هستند. به همین جهت به اولیاء محترم توصیه می کنیم از فشارهای خود روی مباحث مطالعاتی و نیز تکرار مداوم عبارتی نظیر: «مگر آزمون نداری؟»، «کارهایت را کرده ای؟» و … و نیز مخصوصاً مقایسه ی فرزندشان با دیگران خودداری نمایند. آن ها باید به یاد داشته باشند که وظیفه شان فراهم نمودن محیط و موقعیتی سرشار از شادی و به دور از هر نوع دغدغه و تکدر خاطر است.

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)