تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
استفاده از تکنولوژی و اختلالات یادگیری

استفاده از تکنولوژی و اختلالات یادگیری

امروزه نوجوانان به عنوان گروهی از کاربران تکنولوژی های جدید در سراسر دنیا شناخته می شوند. این تکنولوژی ها در عین حال که می توانند مفید باشند و به داوطلبان در فرآیند یادگیری و پژوهش کمک کنند، ممکن است با مشغول کردن آنها، موجب خدشه دار شدن فعالیت های درسی و ایجاد اختلالات یادگیری شوند.

استفاده ی کنترل نشده از تکنولوژی، داوطلبانرا در معرض اثرات منفی آن بر تکامل فیزیکی، اجتماعی و روانی قرار می دهد. اختلالات یادگیری، مشکلات بینایی، صدمات سیستم اسکلتی، چاقی، ضعف مهارت های اجتماعی، مشکلات ارتباطی در خانواده و اعتیاد الکترونیکی از مضرات استفاده نادرست از تکنولوژی است.

اصطلاح ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری، طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری را در بر می گیرد و تنها اختلال واحد نیست. داوطلبان دارای ناتوانی های یادگیری تنبل یا گنگ نیستند، بلکه دارای هوش متوسط یا بالاتر از متوسط هستند، ولی کوشش های آن ها برای دست یابی به مهارت های لازم در مدرسه، نتیجه کافی و مناسبی برای آن ها به همراه ندارد.

اختلالات یادگیری از توانایی مغز در دریافت، پردازش، ذخیره، پاسخ دادن و انتقال اطلاعات تاثیر می پذیرد. در کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی های یادگیری، دیدن، شنیدن و درک مفاهیم به طور متفاوتی صورت می گیرد و این موضوع می تواند آن ها را برای یادگیری مهارت ها و مورد استفاده قرار دادن آن اطلاعات، با مشکل در خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است.

تحقیقات جدید دانشمندان، نشان داده است استفاده افراطی از اینترنت بر روی ساختار مغزی نوجوانان تاثیرات مخربی دارد. به گفته محققان، نوجوانانی که در استفاده از اینترنت افراط می کنند، دچار اختلال تحلیل ماده ی خاکستری مغز می شوند. این اختلال می تواند بر روی تمرکز و حافظه داوطلبان تاثیرات نامطلوبی به جا بگذارد، هم چنین قدرت تصمیم گیری و تعیین هدف برای زندگی نیز در این داوطلبان دچار اختلال خواهد شد. تحلیل بافت خاکستری مغز هم چنین می تواند با کاهش توانایی کاربران در جلوگیری از بروز احساسات، در آن ها ناهنجاری های رفتاری به وجود بیاورد.

سیستم مغز را می توان با تلفن مقایسه کرد. سیم کشی معیوب در مغز، خطوط طبیعی ازتباطی را مختل می کند و به سادگی پردازش اطلاعات را دشوار می سازد. هم چنین در شرایط مناسب یادگیری، مغز این توانایی را دارد تا با تشکیل اتصالات عصبی جدید، مجددا خود را سازمان دهی کند. این اتصالات جدید یادگیری مهارت هایی مانند خواندن و نوشتن را که با استفاده از اتصالات قدیمی دشوار بود، تسهیل می کند. استفاده زیاد از تکنولوژی های جدید و اینترنت، می تواند در روند پیدایش و یا تکامل این اتصالات مغزی تاثیر نامطلوبی به جا بگذارد. میدان مغناطیسی ابزارهای الکتریکی، از جمله تلفن همراه، تبلت و مودم های وای فای، در بلند مدت باعث آسیب به بافت خاکستری مغز شده و کاهش یادگیری، اختلال در یادگیری و عدم تمرکز را در داوطلبان ایجاد می کنند.

ساعات پایانی شب و به خصوص یک ساعت قبل از خواب، زمان بسیار مناسبی برای یادگیری و مرور مطالب درسی است. نوع فعالیت مغز در این بازه زمانی تا زمان به خواب رفتن کامل فرد، کمک زیادی به تثبیت مطالب مرور شده می کند. اما اغلب داوطلبان پیش از خواب از تلفن همراه برای ارسال پیام کوتاه استفاده می کنند یا به خواندن پیام های دریافتی می پردازند. امواج الکترو مغناطیسی این دستگاه ها، با تاثیر بر فعالیت های مغزی، موجب اختلال در خواب، خواب ناآرام و سبک، دیدن خواب های ناخوشایند و کابوس می شود. این اختلالات خواب، باعث می شود داوطلب در طول روز احساس خستگی کند و تمرکز کافی نداشته باشد و در نتیجه فرآیند یادگیری وی در کلاس درس دچار اختلال و افت شود.

از سوی دیگر؛ ارسال، دریافت و خواندن پیام کوتاه متنی تلفن همراه به شدت در بین جوانان و نوجوانان گسترش یافته و این سرویس نوین ارتباطی جایگزین کتاب خواندن شده است. این امر باعث می شود مطالعه کتاب های درسی هم برای داوطلبان دشوار و غیر ضروری جلوه کند. بی علاقگی و عادت نداشتن به مطالعه کتاب، در ایام امتحانات و حتی در هنگام آمادگی برای آزمون سراسری، ممکن است باعث ایجاد خستگی زیاد، سردرگمی و کلافگی و در نهایت بی انگیزه شدن داوطلبان برای ادامه مسیر شود.

مشکلات انگیزش باعث می شود که داوطلبان در حد توانایی، استعداد و شایستگی خودشان عمل نکرده و پایین تر از حد انتظار فعالیت نمایند. اگر مشکلات انگیزش در دوره دبیرستان مورد توجه قرار نگیرد، می تواند برای رفتار و یادگیری افراد پیامدهای جدی به بار آورد. انگیزه؛ عبارت از یک نیروی درونی است که بر اثر عوامل درونی و بیرونی در فرد ایجاد می شود و او را برای رسیدن به هدف و یا هدف هایی به حرکت در می آورد. انگیزه تحصیل یکی از ملزومات یادگیری است و چیزی است که به رفتار (برای تحصیل و یادگیری)، شدت و جهت می بخشد و در حفظ و تداوم آن به داوطلبان کمک می کند. انگیزه تحصیلی، شامل هدفی با ارزش بالا برای داوطلبان است و باید به اندازه ای درونی شود که با ایجاد شوق و هیجان و کشش درونی، به انجام رفتارهای خاصی منجر شود و در نهایت داوطلب را به اهدافش برساند. داوطلبانی که از انگیزش تحصیلی و یادگیری بالایی برخوردارند، در مقایسه با سایر داوطلبان، نمرات تحصیلی بهتر و موفقیت آموزشی بالاتری دارند.

براساس نتایج تحقیقی با عنوان «تاثیر رایانه بر کیفیت یادگیری دانش آموزان»، که اخیرا از سوی کالج بوستون و دانشگاه ماساچوست ارائه شد، مشخص شد استفاده مناسب و به جا از تکنو.لوژی، باعث تاثیر مثبت بر نحوه عملکرد داوطلبان در آزمون های مدرسه می شود.

در این تحقیق بیش از ۹۸۶ مدرسه گوناگون مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد داوطلبانی که معمولا از رایانه شخصی برای انجام کارهای عادی از جمله نوشتن مقالات مدرسه استفاده می کنند، در آزمونی یکسان نسبت به هم کلاسان خود که کمتر از رایانه استفاده می کنند، نتیجه بهتری به دست آورده اند.

اما نتیجه ثانویه این پژوهش، تاثیرات منفی استفاده از تکتولوژی را بر روی یادگیری داوطلبان نشان می دهد. تحلیل نتایج این آزمون مشخص کرد در داوطلبانی که از رایانه به منظور انجام بازی های رایانه ای، جستجوی سرگرم کننده و بدون هدف در اینترنت یا چت با دوستان خود، استفاده می کنند، تاثیری معکوس و منفی در یادگیری نسبت به داوطلبان عادی دارند. به عبارت دیگر، این دسته از افراد نسبت به افراد عادی موفقیت کمتری در پشت سرگذاشتن آزمون مورد نظر داشتند. هم چنین داوطلبانی که بیش از حد معمول از اسلاید شوهای آموزشی (power point ) استفاده می کردند نیز، در فرآیند یادگیری دچار اختلالات شدند. این دو گروه توانایی بسیار پایین تری در استفاده از متن در آزمون های خود داشتند.

البته تنها نکته مهم، یافتن نقاط ضعف فناوری های نو نیست. بلکه یافتن نقاط قوت و موثر این فناوری ها و تاکید بر آن ها نیز از دستاوردهای مهم پژوهش های جدید است. همان طور که ذکر شد، برخی پژوهش ها حکایت از افزایش توانایی داوطلبانی دارد که بیش از سایر همکلاسی هایشان از تکنولوژی های نوین برای کاربردهای روزانه استفاده می کنند. این امر، ضرورت توجه ویژه به بحث های مربوط به فناوری های نو را در آموزش یادآور می شود. تکنولوژی های نوین می توانند به عنوان ابزاری برای بهبود شرایط آموزشی داوطلبان به کار گرفته شودند، اما این فناوری ها نیز همانند بسیاری از فناوری های دیگر، نیازمند انتخاب درست و عاقلانه است. استفاده به جا از تکنولوژی می تواند برای داوطلبان مفید باشد و استفاده نادرست از آن، ممکن است باعث ایجاد اختلال در فرآیند یادگیری شده و موفقیت داوطلب را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)