تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
انتخاب میان وعده ی سالم

انتخاب میان وعده ی سالم

رواج مصرف تنقلات تجاری در وعده های غذایی روزانه ی دانش آموزان و داوطلبان در سال های اخیر، از جمله دغدغه های والدین و کارشناسان امور تغذیه است. اهمیت پیروی از الگوهای غذایی مفید به اندازه ای است که محققان به طور قاطع، آن را عامل مهم یادگیری، فعالیت و سلامت جسم و روان کودکان و نوجوانان معرفی می کنند. میان وعده ها، در رژیم غذایی دانش آموزان و داوطلبان به عنوان مکمل ضروری رشد، نقش ویژه ای در توانایی شناختی و یادگیری آنان ایفا می نمایند.

توجه ۱: دقت در انتخاب نوع میان وعده و توجه به تنوع آن، سبب می شود تا علاوه بر تامین انرژی روزانه، بهبود سلامت رفتاری داوطلبان نیز مورد توجه قرار گیرد.

توجه ۲: مطابق با تحقیقات انجام شده، مصرف تنقلات غذایی حاوی افزودنی ها، شیرین کننده های مصنوعی، رنگ های خوراکی و نگهدارنده ها نه تنها پاسخگوی نیاز بدن به دریافت انرژی روزانه نخواهد بود، بلکه در روند رشد، یادگیری و سلامت روان داوطلب تاثیری منفی خواهد گذاشت.

نمونه: ریز مغذی «تیامین» از مواد ضروری برای حفظ سلامت روانی و پیشگیری از ایجاد اختلالات رفتاری در افراد به شمار می آید. مطالق با پژوهش های مفصل، فقر «تیامین» در کودکانی که به مصرف میان وعده های ناسالم مانند تنقلات و مواد غذایی صنعتی علاقه مند هستند، شیوع بیشتری دارد. کمبود «تیامین» در کودکان و نوجوانان، احتمال ابتلا به ناتوانی یادگیری و بیش فعالی را افزایش می دهد.

گزارش: نوجوانان به مصرف روزانه ی انواع مواد غذایی از پنج گروه اصلی نان، غلات، گوشت کم چرب و جایگزین های گوشت، سبزیجات، میوه و لبنیات نیاز دارند. متاسفانه مشخص شده است تقریبا ۹۰% نوجوانان غذاهای دیگری مانند فست فودها، اسنک ها، تنقلات پر کالری و نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند.

فراموش نکنید که پیروی از الگوهای غذایی سالم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، ضروری است و برای تامین آن، مصرف میان وعده های غذایی سالم لازم است. این میان وعده های سالم از عوامل تاثیر گذار در افزایش میزان iq و به دنبال آن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان محسوب می شوند.

  • میان وعده

از آنجا که مصرف مواد غذایی در سه وعده ی صبحانه، ناهار و شام، پاسخگوی نیاز طبیعی بدن کودکان به منظور تامین انرژی و مواد غذایی ضروری بدن نیست، برای دریافت مقادیر کافی از کالری و ریز مغذی های مفید، نیاز به مصرف وعده های غذایی سالم احساس می شود.

بسیاری از ویتامین ها، پروتئین ها و املاح در قالب مصرف دانه های روغنی، ساندویچ ساده نان و پنیر، یک لیوان شیر، میوه و سبزیجات در فواصل وعده های اصلی تامین می شوند. پیروی از این قبیل الگوهای غذایی باعث افزایش سطح یادگیری و رشد جسمی دانش آموزان خواهد شد.

از طرفی دیگر میان وعده های غذایی ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی روزانه افراد را تامین می کنند. گنجاندن مواد غذایی در بین وعده های غذایی اصلی سبب می شود، عملکرد دستگاه گوارش برای هضم و جذب در وضعیت بهتری قرار گیرد. برقراری تعادل در حجم مواد غذایی مصرفی باعث تنظیم سوخت و ساز بدن می شود.

معرفی: ساندویچ های «نان، پنیر و گوجه فرنگی»، «نان، تخم مرغ پخته و گوجه فرنگی» و… میان وعده های مناسب به شمار می روند. هم چنین ساندویچ مرغ، ماکارونی، انواع کوکو یا کتلت که در خانه تهیه می شوند به همراه سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی و کاهو میان وعده هایی اشتها آور هستند.

  • میان وعده های کاذب

همان گونه که اجتناب از مصرف میان وعده های غذایی سالم، اثرات منفی در وضعیت سلامت جسم و روان داوطلب بر جای خواهد گذاشت، پیروی از الگوهای غذایی غلط و مصرف مواد غذایی کاذب مانند تنقلات، فست فودها و مواد غذایی صنعتی در فواصل وعده های غذایی اصلی، سلامت دانش آموز و داوطلب را تهدید می کند و مانع تمرکز فکری و کارکرد مطلوب دستگاه عصبی وی و جلوگیری کننده از تجزیه و تحلیل فکری مسائل مختلف می شود. مصرف طولانی مدت این مواد بی ارزش، باعث فقر ویتامین و ریز مغذی های ضروری در دانش آموزان و داوطلبان خواهد شد.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)