تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸
انگیزه_لازمه_ی_تعیین_و_دستیابی_به هدف

انگیزه لازمه ی تعیین و دستیابی به هدف

اصولا شکل گیری هر انگیزه ای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلا است. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمی رود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام برنمی دارد. اثبات این مساله آسان است. ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به انگیزه داریم و برای طی کامل مسیر نیز این انگیزه باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. تا وقتی که انسان در خود احساس خلا و کمبودی نکند انگیزه ای برای حرکت ایجاد نمی شود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هر لحظه که انسان متوجه شود کمبود برطرف شده است یا این طور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز می ماند.

تحصیل علم و یا موفقیت در آزمون سراسری نیز به همین ترتیب است. انسان تا احساس جهل (خلا علم) نکند به سوی کسب دانش گام برنمی دارد و برای استمرار این حرکت نیز باید فقدان علم همواره مدنظر باشد. بی شک از بین رفتن این احساس، انگیزه ی جوینده ی علم را زایل می کند و او را از حرکت باز می دارد. البته قبول شدن در دانشگاهی معتبر، کسب رتبه ای مطلوب و … نیز می تواند عامل مثبت انگیزشی برای تعیین هدف و سپس رسیدن به آن باشد.

تعیین هدف

گام بعدی در دست یابی به یک مقصود، شناخت دقیق و کامل آن است. پس از آن که انسان کمبود و خلا چیزی را در خود احساس کند برای رفع آن تلاش می کند. اما این کافی نیست بلکه انسان نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادار نماید و از انحراف او به مسیرهای دیگر جلوگیری کند. این دورنما چیزی جز تعیین هدف و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود:

الف) هدف، باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهداف بی ارزش و پوچ مانند فرار از سربازی و چشم هم چشمی نمی تواند دورنمای مناسبی برای حرکت موفق داوطلب آزمون سراسری باشد.

ب) هدف، باید واضح و مشخص باشد و کاملا به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد. بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری از اهداف واقعی خود بی خبر هستند. وقتی از آن ها پرسیده می شود، هدف تان از مطالعه و تحمل سختی های شرکت در آزمون سراسری چیست؟ از علاقه، استعداد، درآمد و امثال آن ها صحبت می کنند اما پس از چند لحظه اعتراف می کنند که علاقه ایبه رشته ی مورد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمی کنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهم ترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است.

ج) هدف باید ثابت باشد، معمولا تغییر هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای می گذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشته ی مهندسی عمران، مطالعه را آغاز می کند و طبق عادت نادرست، وقت خود را تماما مصروف یادگیری دروس اختصاصی می کند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی می گیرد و در مدت کوتاه باقی مانده تا آزمون سراسری مجبور است دروس عمومی را که مدتی طولانی از آن ها غافل بوده است مطالعه کند. تاثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است.

د) هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که هم سو نیستند (مثلا انتخاب رشته هایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب می شود.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)