تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
اهمیت صبحانه

اهمیت صبحانه

برای موفقیت یک دانش آموز در مدرسه چه چیزی لازم است؟ شاید اولین موردی که به ذهن شما خطور کند تهیه و تدارک امکاناتی مناسب مانند ثبت نام در مدرسه ی خوب یا استفاده از جزوات و کتاب های کمک درسی یا حتی کمک گرفتن از معلم های خصوصی باشد. همه این موارد به نوبه ی خود خوب هستند اما بایستی به یک قدم قبل از همه این موارد یعنی زمانی که هنوز از خانه خارج نشده اید نیز فکر کرد.

این نقطه شروع که می تواند آغازی پرانرژی و فوق اعاده باشد صبحانه نام دارد.

صبحانه وعده ای است که بسیاری از دانش آموزان و والدینشان نسبت به آن بی توجه هستند.

گاهی نیز دانش آموزان به دلیل تعجیل برای از دست ندادن سرویس مدرسه و نگرانی از دیر رسیدن به موقع، خوردن شامی سنگین در شب قبل، دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب و کسالت صبحگاهی ممکن است رغبتی برای مصرف صبحانه نداشته باشند. به علاوه دلیل بی توجهی والدین نسبت به تهیه و آماده سازی صبحانه، دانش آموز دچار اضطراب و بی اشتهایی شده و رغبتی برای مصرف این وعده ی پرارزش به تنهایی نخواهد داشت که این مسئله ممکن است عوارض جبران ناپذیری در طول سال تحصیلی بر جسم و روح دانش آموز داشته باشد. از جمله می توان به عوارض جسمی مانند دل درد، سر درد ناشی از افت قند خون، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خستگی، عصبانیت، خواب آلودگی، ضعف و کاهش مقاومت در برابر بیماری ها و عوارض روحی مانند: اضطراب، افسردگی، عصبانیت، عدم تمرکز نسبت به درس، حواس پرتی در کلاس و بی توجهی نسبت به محرک های محیطی اشاره کرد.

دانش آموزان برای اینکه عملکرد تحصیلی مناسبی داشته باشند، باید از سطح قند خون مناسبی برخوردار باشند. صبحانه ی خوب یکی از مواردی است که می تواند بر کاهش خستگی در کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیر گذار باشد.

دانش آموزانی که صبحانه ی کامل و سالم می خورند قادرند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را تامین کنند و وزن مناسب تری نیز دارند. به علاوه این دانش آموزان دارای سطح کلسترول پایین تری هستند و کمتر از مدرسه غیبت می کنند. ذخایر مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و ویتامین هایی مانند B2 ،B12 ، AC و اسید فولیک در دانش آموزانی که صبحانه می خورند بیشتر از دانش آموزانی است که وعده صبحانه را حذف می کنند.

در دانش آموزانی که کمبود وزن دارند، عدم مصرف صبحانه نمی تواند میزان کالری از دست رفته را در وعده های دیگر جبران کند و بالعکس در مورد دانش آموزانی که اضافه وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز می شود.

لذا وزن تاثیری در مصرف یا عدم مصرف صبحانه ندارد و این وعده مهم مورد نیاز همه ی دانش آموزان در تمام رده های سنی است.

توصیه می شود در وعده صبحانه از گروه های غذایی زیر استفاده شود تا تمام نیازهای دوران نوجوانی تامین گردد:

غلات: باعث جذب ویتامین ها و املاح معدنی می شود و انرژی جسمانی مورد نیاز را فراهم می کند. از جمله انواع نان بخصوص نان های سبوس دار.

لبنیات: حاوی مقدار زیادی کلسیم و فسفر هستند که در رشد استخوان دانش آموزان نقش به سزایی دارد.

سبزیجات: به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامین ها به خصوص ویتامین C باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و تنظیم کارکرد روده ها در دانش آموزان می گردد. مانند گوجه فرنگی و انواع مرکبات. لازم به ذکر است برای حفظ ویتامین C این مواد حتما باید به صورت خام مصرف شوند. زیرا حرارت به سرعت این ویتامین را از بین می برد.

مغز دانه ها: حاوی فسفر و منیزیم و آهن و انرژی هستند و برای تقویت قوای ذهنی و حافظه بسیار اهمیت دارند که می توان به گردو، بادام و کنجد اشاره کرد.

حبوبات: منابع عالی پروتئین و آهن هستند و احساس سیری مناسبی به فرد می دهند. به علاوه باعث حفظ قند خون در طول روز و حفظ تمرکز و حافظه می گردند. از جمله خوراک لوبیا گرم و عدسی.

پنیر و تخم مرغ: به عنوان منابع بسیار خوب پروتئین شناخته می شوند و توصیه می شود حتما در صبحانه گنجانده شوند.

قندهای ساده: به دلیل خاصیت انرژی زایی و تنظیم قندخون در وعده صبحانه الزامی هستند. مانند عسل و انواع شیره و کمی مربا.

مایعات: جهت تامین مایعات بدن مفید هستند و به افزایش سوخت و از بدن کمک می کنند. از جمله آب میوه های طبیعی و شیر و چای.

در نهایت توصیه می شود که والدین گرامی سعی کنند صبحانه را به صورت دسته جمعی و همراه با دانش آموز میل کنند و تنوع غذایی را در این وعده هرگز فراموش نکنند. در صورت امکان قبل از مصرف صبحانه چند دقیقه ورزش صبحگاهی نیز توصیه می شود. انجام ورزش به افزایش اشتها و سوخت و ساز در ابتدای صبح کمک کرده و میزان کسالت و خمودگی صبحگاهی را کاهش می دهد.

فراموش نکنید که مصرف صبحانه کمک می کند تا دانش آموزان از فواید آن نظیر افزایش دقت و تمرکز در انجام تکالیف مدرسه و افزایش سرعت بازیابی مطالب درسی و دقت و نیز کاهش اشتباهات در حل مسائل فکری و تحلیلی بهره مند شوند.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)