تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷

در آزمون سراسری فصل بهار نقش مراحل پایانی مسابقات ماراتن را ایفا می کند

این روزها و ساعت مطالعه

در یک مسابقه ی دوی ماراتن که شرکت کنندگان باید مسافت زیادی را سپری کنند، برای اینکه بتوانند به بهترین شکل تمام مسیر را طی کنند. آنان هر چه به پایان مسیر مسابقه نزدیک می شوند تلاش خود را بیشتر می کنند و سعی می کنند از نهایت انرژی خود استفاده کنند. هم چنین در مراحل ابتدایی معمولاً فرصت برای جبران وجود دارد اما در قسمت های پایانی جایی برای اشتباه و دوباره کاری وجود ندارد و به همین دلیل جبران خطاها بسیار سخت خواهد بود در نتیجه برای رسیدن به هدف نهایی، مراحل و دوره های پایانی اهمیت بسزایی دارند و موفقیت در آن ها نیازمند هدف گذاری دقیق، انگیزه ی بالا و از همه مهم تر برنامه ریزی دقیق و حساب شده است.

در آزمون سراسری فصل بهار نقش مراحل پایانی مسابقات ماراتن را ایفا می کند. در این دوره بسیاری از شرکت کنندگان دچار خستگی و بی انگیزگی می شوند و عده ی زیادی به دلایل مختلف نمی توانند پا به پای دیگر شرکت کنندگان حرکت کنند، پس این مرحله زمان مناسبی برای سبقت گرفتن از رقبا است و هم چنین در این روزهای پایانی باید از تمام انرژی خود استفاده کنیم و باید هر چه در توان داریم در مسیر رسیدن به هدف استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر در دوره های قبلی در برخی از روزها به دلایل مختلف درس نمی خواندیم خیلی مشکلی ایجاد نمی شد اما از دست رفتن روزهای بهاری می تواند غیر قابل جبران باشد و در این دوره تمام رفتار ما حتی استراحت و تفریح باید در خدمت مطالعه ی بهتر و با کیفیت تر باشد. به بیان دیگر تمام تمرکز باید معطوف آزمون آزمایشی باشد و از کارهای جانبی بپرهیزیم.

اما اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم، ساعات مطالعه در این دوره باید افزایش پیدا کند و به بیش ترین مقدار ممکن برسد. این کار دور از دسترس نیست. در این دوره معمولاً داوطلبان وقت آزاد بیش تری دارند زیرا به مدرسه نمی روند. در واقع برای موفقیت در آزمون سراسری ساعات مطالعه در فروردین و اردیبهشت (خرداد مرحله ای مجزا محسوب می شود که موضوع بحث در این متن نیست) نباید از حدود ۵۰ ساعت در هفته کمتر باشد. هر چه بتوانیم بیش تر از این مقدار مطالعه کنیم طبیعتا نتیجه ی مطلوب تری خواهیم گرفت. مدیریت این حجم مطالعه نیازمند برنامه ریزی دقیقی است که معمولا توسط مشاوران و با توجه به شرایط داوطلبان تعیین می شود، اما به صورت کلی این دوره به برطرف کردن نقاط ضعف، تثبیت و افزایش تسلط و بالا بردن مهارت تست زنی اختصاص دارد. داوطلب باید قبل از شروع دوره تمامی نیازهای خود از قبیل مباحث جامانده (که در دوره ی قبلی به میزان لازم مطالعه نشده اند) و نقاط ضعف و… شناسایی کند و مطابق این اطلاعات برنامه ی مناسبی برای این دوره آماده کند.

تست زدن در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد و همان طور که اشاره شد زمان اصلی برای کسب مهارت در تست زدن دوره ی بهار است. از این رو باید تلاش کنیم ساعات لازم را به حل تست اختصاص دهیم و سعی کنیم حتی المقدور از تست های استاندارد استفاده کنیم. میزان تست های حل شده در این دوره در بدترین حالت نباید از هفته ای ۱۰۰ تست کمتر باشد و هر چه بتوان این مقدار را افزایش داد بهتر است.

در تدوین برنامه ی مطالعاتی نوروز باید توجه داشت که به هر درس بر طبق دو معیار زمان اختصاص می دهیم. اول میزان ضریب درس در آزمون، به این صورت که تعداد واحدهای مطالعاتی هر درس باید متناسب با ضریب درس مورد نظر باشد. مثلا به ازای هر ۲ واحدی که به ادبیات اختصاص می دهیم. معیار دوم میزان تسلط فرد در درس مورد نظر است مثلا ممکن است فردی در شیمی مهارت بالایی داشته باشد و در زبان ضعف داشته باشد این فرد می تواند مقداری از زمان شیمی را به زبان اختصاص دهد.

نکته ی مهم دیگر تفاوت شیوه ی مطالعه ی دروس محاسباتی و دروس حفظی است. در دروس حفظی بیشتر زمان اختصاص به مطالعه ی کتاب و منابع درسی دارد و زمان کمتری به حل تست اختصاص پیدا می کند زیرا تسلط در این دروس بیش تر تابع تسلط بر کتاب درسی است. در دروس محاسبه ای (مانند ریاضی، فیزیک، مسائل شیمی و زیست شناسی) تسلط بیشتر تابع حل مسئله و تمرین است از این رو بیشتر زمان باید به حل تست اختصاص پیدا کند، به عنوان مثال اگر داوطلبی در هفته ۴۰ ساعت به دروس محاسبه ای اختصاص می دهد بهتر است حدود ۳۰ الی ۳۵ ساعت را به حل تست و مابقی زمان را به مطالعه ی فرمول ها و جزوات اختصاص دهد. اما اگر ۲۵ ساعت صرف مطالعه ی دروس حفظی می کند بهتر است حدود ۲۰ ساعت به مطالعه ی کتب درسی بپردازد و مابقی زمان را صرف حل تست کند.

 

 

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)