تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

برنامه ریزی در خرداد (۱) در فرآیند یک ساله ی آماده سازی داوطلبان برای آزمون سراسری، خرداد، فرصت تثبیت مطالب و مرور کلی مطالب است. برخی از داوطلبان ممکن است در دوره های جمع بندی و یا در طول سال نتوانسته باشند تمام تست های کتاب های کمک آموزشی خود را بزنند و یا برخی […]

۷۹۲۲۷d_c78d411c99fb470bafd2bf4b5cad0af6_mv2

برنامه ریزی در خرداد (۱)

در فرآیند یک ساله ی آماده سازی داوطلبان برای آزمون سراسری، خرداد، فرصت تثبیت مطالب و مرور کلی مطالب است.

برخی از داوطلبان ممکن است در دوره های جمع بندی و یا در طول سال نتوانسته باشند تمام تست های کتاب های کمک آموزشی خود را بزنند و یا برخی از داوطلبان که فعالیت مطالعاتی را دیرتر آغاز کرده اند، اغلب تست های منابع خود را به صورت مضربی زده اند و در نتیجه بخش هایی از تست های شان باقی مانده است. این دسته از داوطلبان همواره با این ترس دست و پنجه نرم می کنند که تکلیف شان با تست های باقی مانده چه خواهد شد. این گروه نگران هستند که مبادا در تست هایی که نزده اند. نکات و ریزه کاری هایی وجود داشته باشد که پرسش های نمونه و نظیر آن ها در آزمون سراسری نیز حاوی همان نکات باشد و ایشان از عهده ی پاسخ گویی به این پرسش ها برنیایند.

این گروه از داوطلبان نگران که درصد بالایی از خیل عظیم داوطلبان آزمون سراسری هستند. خوب است بدانند که در سال های اخیر الگوی پرسش های آزمون سراسری تقریباً ثابت بوده است. البته در این آزمون ها معمولاً ۱ یا ۲ پرسش جدید وجود داشته است که نمونه ی آن ها در سال های قبل از آن وجود نداشته است. در قدم نخست می توان از این گروه پرسش ها صرفنظر نمود.

به همین دلیل توصیه می کنیم داوطلبان گرامی در روزها و هفته های باقی مانده، آزمون های سراسری سال های ۸۶ تا ۹۱ را به صورت آزمون مورد بررسی موشکافانه قرار دهند. وجود شرایط شبیه سازی این آزمون ها با آزمون سراسری مهم ترین نکته ای است که باید رعایت شود.

با آزمون گیری از خود که در قالب بررسی پرسش های آزمون های سراسری سال های قبل انجام می شود. با گنجینه ای از پرسش ها و نکات مورد توجه طراحان آزمون سراسری آشنا خواهید شد.

روش کار

  • ساعت ۳۰/۷ صبح وسایل خود را به صورت کامل شامل نوشت افزار، ساعت، پرسش های آزمون و برگه ی پاسخنامه آماده کنید. اگر می توانید از صندلی های تک نفره استفاده کنید. در غیر این صورت محدود کردن فضای آزمونی بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.
  • فرض تان این باشد که روز آزمون است و مهیای آزمون می شوید. به همین دلیل لباس رسمی بپوشید و آماده ی برگزاری آزمون باشید.
  • تصورتان این باشد در جلسه ی آزمون سراسری حضور دارید. پس رأس ساعت ۸ صبح آزمون را شروع کنید.
  • آزمون را از نظر زمان بندی دقیقاً مطابق با زمان بندی آزمون سراسری برگزار کنید. برای پاسخ گویی به پرسش های عمومی ۷۵ دقیقه و برای پاسخ گویی به پرسش های اختصاصی اگر داوطلب گروه های ریاضی و تجربی هستید ۱۷۵ دقیقه و اگر داوطلب گروه انسانی هستید ۱۶۵ دقیقه اختصاص دهید.
  • در طول آزمون همان رفتارهای آزمونی را (ترتیب پاسخ گویی، مدیریت زمان و …) داشته باشید که قرار است در جلسه ی آزمون سراسری انجام دهید.
  • پس از آزمون، دو سه ساعتی را استراحت کنید.
  • آزمون را تصحیح و تحلیل کنید. علت پاسخ ندادن و یا اشتباه پاسخ دادن پرسش ها را بررسی و پیدا کنید.
  • براساس اشکالاتی که در هر یک از موضوعات و مباحث درسی داشته اید به رفع اشکال بپردازید. نیم روز پس از آزمون و دو روز پس از آن به موضوع رفع اشکال اختصاص خواهد داشت.

ابزار رفع اشکال

  • کتاب درسی و جزوات کلاسی اصلی ترین و مهم ترین منابع مطالعاتی شما هستند. اما در این زمان مراجعه ی به آن ها باید در حد تورق و بررسی سریع باشد. مقصود از تورق آن است که کلیات مطالب، تیترها، شکل ها، نمودارها و … را از نظر بگذرانید.
  • تست های علامت گذاری شده نمونه هایی هستند که با کمک آن ها اشکالات و یا ابهامات قبلی خود را مورد بررسی قرار می دهید. در کار این گروه از تست ها می توانید بخشی از تست هایی را که قبلاً نزده اید، پاسخ دهید. این بخش از کار سبب تمرین بیش تر نکات و یافته های مطالعاتی خواهد شد.
  • خلاصه نویسی ها اصلی ترین ابزار برای مرور و جمع بندی هستند. به یاد داشته باشید که منظور از خلاصه نویسی تنها نوشته هایی نیست که بر مبنای درخت حافظه شکل گرفته اند. بلکه تمام روش هایی که براساس آن ها مطالب مهم و ریشه ای درس ها را مشخص کرده اید در این گروه قرار می گیرند. فیش برداری ها، علامت گذاری ها، یادداشت برداری ها، خط کشی ها و شکل گذاری ها و … ابزارهایی هستند که تحت عنوان خلاصه نویسی دسته بندی می شوند. مراجعه ی به این ابزار سبب افزایش سطح توانمندی در مباحث و موضوعات درسی خواهد شد.

با انجام این روش که بر مبنای پاسخ گویی آزمون های سراسری سال های گذشته شکل می گیرد. می توانید الگوها ی مورد نظر طراحان را به طور کامل بشناسید. اگر در فصل هایی نتوانسته اید به طور کامل به تست های منابع تستی خود پاسخ دهید. تست های مهمی را نزده باشید که الگوی آن ها مورد نظر طراحان آزمون های سراسری بوده باشد، در طول برگزاری این آزمون ها فرصت آشنایی با آن ها را خواهید داشت.

اگر در حین آزمون از عهده ی پاسخ گویی چنین الگوهایی برآمدید، باید آسوده باشید. زیرا توان علمی تان به گونه ای هست که الگوهای جدید برای تان دلهره آور نباشد و اگر به دلیل پاسخ ندادن و یا پاسخ گویی اشتباه این الگوها، آن ها را مورد بررسی و رفع اشکال قرار دادید، باز هم باید آسوده باشید. زیرا این الگوها را شناخته اید و دایره ی اطلاعات درسی و علمی خود را بر مبنای آن ها گسترش داده اید.

اشکال

البته ممکن است این پرسش در ذهن شما نقش ببندد که شاید در آزمون سال جاری، پرسش هایی متفاوت نسبت به الگوهای گذشته گنجانده شود که مشابهتی با الگوهای گذشته نداشته باشد.

پاسخ

روند برگزاری آزمون سراسری در سال های اخیر نشان می دهد که این الگوهای جدید همواره بین ۵ تا ۱۰ درصد پرسش های هر آزمون هستند. کافی است فرض اولیه ی شما نسبت به این پرسش ها، عدم پاسخ گویی باشد. ضمن آن که مرور این گونه پرسش ها در صورت آزمون ممکن است حکایت از ساده بودن آن ها و احتمال پاسخ گویی داشته باشد، در صورت پاسخ ندادن تعدادشان آن قدر زیاد نخواهد بود که تمام آزمون را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل لازم نیست آزرده خاطر و نگران الگوهای جدید باشید.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)