تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
۱۶۱

بهبود حافظه با یک روش جدید!

تقطیع

بهسازی حافظه برای یادگیری بهتر

انسان ها با استفاده از شیوه های مختلف چیزهای گوناگونی را یاد می گیرند. برای مثال درس ادبیات فارسی می خوانیم که سعدی شاعریست اهل شیراز و دو کتاب معروفش بوستان و گلستان است. برای یادگیری این موضوع اطلاعات مربوط به آن را به شکلی (مثلا تصویر آرامگاه سعدی، یا مضمون نوشته هایی از دو کتابش) در می آوریم که بتوانیم آنها را در حافظه ی خود ذخیره کنیم تا هنگام نیاز آنها را به یاد آوریم. اما به دلیل گوناگونی مطالب دروس مختلف مانند زبان انگلیسی، تاریخ ادبیات فارسیریا، ریاضی، زیست شناسی، تاریخ و… .

که آنها را به یک شیوه نمی توان به حافظه سپرد، در یادگیری مطالب آنها مشکلاتی وجود دارد. به همین دلیل روان شناسان در پی یافتن روش هایی برای بهسازی حافظه هستند. این روش ها به ما یاد می دهد مطالب را به صورت های مختلف (تصویر ذهنی، مفاهیم و…) در آوریم تا بتوانیم اطلاعات را در حافظه ذخیره کنیم و یا به ما کمک می کنند اطلاعات را راحت تر از حافظه فرا بخوانیم. برخی از این روش ها عبارتند از: تقطیع، تصویر سازی ذهنی، بسط معنایی، بافت، سازماندهی، تمرین بازیابی و پس ختام.

تقطیع

ما مطالب یا چیزهایی را از محیط مان یاد می گیریم و آنها را در ذهن مان برای مدتی کوتاه مثلا چند ثانیه یا زمانی طولانی مثلا چند روز و یا چند سال ذخیره می کنیم. حافظه ای که اطلاعاتمان را برای مدت کوتاهی در آن نگه می داریم حافظه ی کوتاه مدت نامیده می شود. برای مثال اگر از کسی بخواهیم شماره تلفن دوستش را بدهد تا با او تماس بگیریم، تا زمانی که به آن شماره نیاز داریم، آن را در حافظه ی کوتاه مدت خود نگه می داریم و بعد از تماس، آن را فراموش می کنیم (زیرا تلاش نمی کنیم که به طور دائمی آن را ذخیره کنیم). چون گنجایش حافظه ی کوتاه مدت ۲±۷ است، می توانیم حداکثر ۹ حرف، عدد، کلمه یا … را به خاطر بسپاریم. بنابراین، اگر بخواهیم اطلاعات بیش تری را برای زمان کوتاهی حفظ کنیم از روشی به نام تقطیع استفاده می کنیم. به کمک تقطیع چند کلمه، حرف، عدد و … را با هم به شکل دسته ای (قطعه ای) در می آوریم و این دسته ها را به خاطر می سپاریم. این دسته ها نشانه ای برای یادآوری اطلاعات از حافظه فراهم می کند. از این روش می توان برای به یاد سپاری تاریخ وقایع، لیستی از حوادث، اعداد و… استفاده کرد. به عنوان نمونه به جای این که تک تک ارقام عدد ۲۴۱۱۹۶۵۴۳۲ را حفظ کنیم.، ارقام این عدد را به چند دسته تقسیم می کنیم مثلا ۲۴- ۱۱- ۹۶۵- ۴۳۲. ما شماره های تلفن را معمولا به این شکل در حافظه ذخیره سازی می کنیم.

فرض کنید یک سری کلمات شامل مداد، در، ساعت، پنجره، پارچه، کتاب، کمد، پاک کن، خودکار، خط کش، مبل، قیچی، سوزن و نخ داریم که می خواهیم آنها را به ذهن بسپاریم در وهله ی اول با نگاه کردن به نظر می رسد که به حافظه سپردن آنها سخت است. اما می توان آنها را به سه قطعه ی لوازم التحریر، لوازم خانه، و لولزم خیاطی تقسیم بندی کرد، کلماتی که در یک قطعه قرار گرفته اند را به حافظه سپرد.

دسته بندی (قطعه بندی کردن) سه مرحله دارد:

مرحله ی اول: تشخیص دسته هاست که در آن می توان براساس شباهت ها، یا الگوهایی که بین اطلاعات وجود دارد دسته ها را تشکیل داد.

مرحله ی دوم: گروه بندی کردن و به حافظه سپردن است. در این مرحله براساس شباهت های تشخیص داده شده، اطلاعات را به شکل دسته ها گروه بندی یا سازماندهی می کنیم و آنها را به خاطر می سپاریم.

مرحله ی سوم: یادآوری قطعات است. فرد با یادآوری نام قطعه، اطلاعات هر قطعه را به یاد می آورد، برای مثال ۷۵۳۱ نام یک قطعه است که یادآور حوادثی است که در این سال به وقوع پیوسته است، همین طور سال های دیگر که یادآور حوادث دیگر هستند.

این روش را متناسب با درس های تان بیازمایید و اثرات مطلوب آن را در نتایج آزمون های خویش مشاهده کنید.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)