تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
بپذیر ...، تغییر بده ...!

بپذیر …،

تغییر بده …!

شنیده اید که می گویند فلانی آدم سرسخت و لجبازی است. آیا فکر کرده اید که چرا برخی چنین خصوصیتی دارند؟ این گروه هرگز اقدام به تغییر رفتار خود نمی کنند زیرا اولا مشکلی در رفتارشان نمی بینند و ثانیا نمی پذیرند که دارای مشکل رفتاری هستند.

برخی داوطلبان هم چنین رفتاری دارند. با وجود این که در آزمون ها و سنجش های خود آن گونه که شایسته است نتیجه نمی گیرند ولی باز اصرار دارند که با همان روش ها و شیوه های برنامه ریزی و مطالعاتی قبلی خود پیش بروند. ناگفته پیداست که حاصل این گروه، جز پشیمانی نخواهد بود.

برای موفق شدن باید دو اصل را مبنای کار خود قرار دهید:

  • بازنگری کارها و رفتارهایی که به انجام آن ها عادت کرده اید.
  • پذیرش این نکته که برای شناسایی و اصلاح لغزش های خود به دیگران هم نیاز دارید.

قدم هایی برای شناختن و پذیرش اشکالات

  • با افراد متخصص در زمینه های مورد نظر مشورت نمایید. دبیران، اولیا و به خصوص مشاوران تحصیلی در مقوله ی آموزشی و مسائل مربوط به آزمون سراسری می توانند کمک خوبی باشد.
  • فرد متخصص و مشاور به شما خواهد گفت که چگونه در ابتدای کار با ثبت کارها و مستندسازی عملکرد خود در طول روزها و هفته ها، به نقاط ضعف و قوت آموزشی خود پی ببرید.
  • بهتر است از دفتر برنامه ریزی یا سررسید برای ثبت و یادداشت تمام کارها و فعالیت هایی که در طول ۲۴ ساعت انجام می دهید، استفاده کنید.
  • با کنار هم قرار دادن عملکردهای روزانه، هفتگی و ماهانه ی خود و بررسی و تحلیل آن ها به جمع بندی نهایی برسید و مشکلات احتمالی خود را بشناسید. تاکید می کنیم که در این مورد حتما از مشورت افراد آگاه و دلسوز سود ببرید.
  • نسبت به وضعیت حاضر و آینده ی خود با توجه به گذشته ی آموزشی و علمی که داشته اید، واقع بین باشید. لازم است متناسب با توانایی ها و امکانات فعلی خود برنامه ریزی کنید و پیش بروید.
  • با مطالعه ی مصاحبه های نفرات موفق و نیز گفت و گو با این گونه افرادی که می شناسید. بیشتر به دنبال مقایسه و مطابقت رفتارها و برنامه های خود با آن ها باشید. زیرا افراد موفق کارهای متفاوتی انجام نمی دهند بلکه همان کارها را با روش های متفاوت انجام می دهند.
  • با تیز بینی شیوه ها و رفتارهای مطالعاتی خود را بررسی کنید و تعصب خاصی نسبت به آنها نداشته باشید. گاهی اوقات یک تغییر جزئی در یک رفتار، نتایج پسندیده و مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. مثلا: اگر ساعت مطالعه ی دو نفر در یک هفته یکسان باشد فردی موفق تر است که تکالیف و مطالعه ی درس های هر روز را در همان روز انجام می دهد.

رفع اشکالات

برنامه ریزی خود را متناسب با مسیری که پیش رو دارید تنظیم کنید.

  • برنامه ای را که برای تغییر و اصلاح رفتارها و برنامه های گذشته خود آماده می کنید عوض نکنید و یا در مسیر انجام انجام آن متوقف نشوید دانش آموزی که برای رسیدن به انجام تکالیف خود تصمیم به زود خیزی صبحگاهی گرفته است، برای انجام و اجرای تصمیم خود باید استوار باشد، نه آن که تنها چند روزی به انجام این فعالیت اکتفا نماید.
  • اگر بتوانید در انجام تغییرات رفتاری و برنامه ریزی برخی دوستان خود را نیز مشارکت دهید، پای بندی به برنامه و انجام اصلاحات مورد نظر عملی تر و تحمل پذیرتر خواهد شد.
  • تشویق و تنبیه متناسب با رفتارهای خود در نظر بگیرید. متناسب با این که چه نوع رفتاری باید تغییر کند و یا چه نوع برنامه ای را باید انجام دهید و یا ترک کنید، خود را از جوائزی بهره مند و یا فعالیت های مورد علاقه محروم کنید.

موفق و سربلند باشید.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)