تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸
بیدار ماندن در شب های آزمون

بیدار ماندن در شب های آزمون

یکی از اشتباهات رایجی که دانش آموزان در ایام امتحانات مرتکب می شوند، بیدار ماندن های طولانی در شب های امتحان است. بسیاری از مواقع این مسئله به دلیل عدم مدیریت صحیح زمان است؛ زیرا در طول سال تحصیلی مطالعه به طور صحیح و با کیفیت صورت نمی گیرد. به همین دلیل درس ها انباشته شده و در زمان فشرده ی قبل از امتحانات و نیز در طول آن درس ها خوانده می شود و به دلیل زمان کم، دانش آموزان شب ها نیز مطالعه می کنند. برخلاف تصور، این کار نه تنها به کسب نمرات بهتر کمکی نمی کند. تحقیقات نشان داده است ایمنی شاگردانی که شب بیداری های طولانی دارند، ضعیف تر است و بیشتر سرما می خورند. اگر شب بیداری ادامه داشته باشد حافظه نیز به تدریج کاهش می یابد.

اگر به هر دلیلی مجبور هستید از این روش نا مطلوب برای مطالعه کمک بگیرید، بهتر است به سراغ ترکیباتی که شما را بیدار نگه می دارند مانند قهوه یا نوشابه های انرژی زا نروید. این مواد کافئین بالایی دارند و اگرچه ممکن است به صورت کوتاه مدت شما را بیدار نگه دارند اما صبح روز بعد با سر درد و بی حالی و کسالت بیدار خواهید شد و به تدریج سلامتتان تخت تاثیر قرار خواهد قرار خواهد گرفت.

به جای آن در ادامه راهکارهایی را ارائه خواهیم نمود که به بیدار ماندن شما کمک خواهد کرد:

  1. چرت زدن کوتاه

خواب کوتاه میان روز یا قبل از مطالعه، فواید شگفت انگیزی برای بدن دارد. این خواب چند دقیقه ای باعث افزایش انرژی مغز و بهبود حافظه می شود. به علاوه حافظه را افزایش می دهد، باعث تمدد اعصاب می شود، خلاقیت و قدرت تصمیم گیری را بیشتر می کند. تاثیر این خواب کوتاه در بیدار نگه داشتن شما، حتی بیشتر از قهوه خواهد بود.

  1. خوردن میان وعده مغذی

اگر فاصله بین وعده های اصلی زیاد باشد، قند خون به تدریج کم می شود. وقتی قند خون کم شود دانش آموز دیگر نمی تواند تمرکز کند و کارآیی مغزش کاهش می یابد؛ اما اگر در بین وعده ها در ساعت معین از میان وعده استفاده شود.، خون رسانی به مغز به خوبی صورت می گیرد و ذهن بهتر کار می کند. بهتر است در میان وعده ها از ترکیبات مقوی مانند مغز دانه ها و آجیل، بادام آساب شده در شیر یا فرنی، ترکیب شیر و عسل یا شیره و کنجد، حلوا شکری یا ارده و شیره استفاده شود.

  1. نوشیدن آب

مصرف آب و عملکرد بسیار به هم وابسته هستند. وقتی که دچار عدم تمرکز، ضعیف شدن حافظه، خستگی فکری، سردرد، افسردگی و عصبانیت می شوید، یک لیوان آب می تواند به شما کمک کند. ۸۵ درصد وزن مغز را آب تشکیل داده است. به همین خاطر اگر بدن در معرض کم آبی قرار بگیرد، مغز اولین عضوی است که تحت تاثیر قرار می گیرد. پس بهتر است همیشه آب کنار دستتان باشد و در حین مطالعه یا آزمون به تدریج از آن بنوشید.

  1. هوای تازه

هنگامی که احساس کسالت و خواب آلودگی می کنید، در معرض هوای تازه قرار بگیرید. چند نفس عمیق بکشید تا اکسیژن کافی به ریه و سلول های مغزی برسد. با این کار عملکرد مغز بهتر می شود و کم کم خواب از سرتان می پرد!

  1. خندیدن

خندیدین فواید بسیاری دراد. از جمله اینکه باعث افزایش سطح انرژی بدن و بهبود کارکرد مغز می شود؛ و یادگیری و تمرکز را افزایش می دهد. به علاوه خنده عمیق باعث اکسیژن رسانی به ریه و مغز می شود که این کار خود به پریدن خواب از سر کمک می کند. هر گاه احساس کردید دچار چرت شده اید، مطالعه را متوقف کنید. یک مطلب خنده دار را بخوانید یا آن را به یاد بیاورید. سعی کنید خودتان را به صورت مصنوعی به خنده بی اندازید و بخندیدی. تمام این کارها باعث ترشح هورمون های شادی بخش و رسیدن اکسیژن به مغز می شود و حالتان را بهتر خواهد کرد.

  1. تغییر موقعیت مکانی

اگر به شدت خواب آلوده شده اید و کم کم چرتتان می گسرد از سر درس بلند شوید. از محل مطالعه دور شوید و کمی قدم بزنید. به آشپزخانه یا هال بروید. یک لیوان آب با یک میوه سفت که نیاز به جویدن داشته باشد بخورید. با این کار خوب از سرتان می پرد و مغزتان آمادگی بیشتری برای مطالعه خواد داشت. حتما سعی کنید به ازای ۴۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشید تا مغزتان خسته و کسل نشود.

  1. استراحت به چشم ها

در بسیاری از مواقع دلیل خواب آلودگی و چرت زدن، خستگی چشم هاست. اتفاقا یکی از راهکارهای به خواب رفتن برای افرادی که به اختلالات خواب دچار هستند مطالعه قبل از خواب است. به این افراد گفته می شود قبل از خواب، کتاب یا روزنامه بخوانید تا چشم هایتان خسته شود و به خواب بروید. همین مسئله ممکن است در حین مطالعه نیز اتفاق بیفتد. به همین خاطر برای جلوگیری از این وضعیت بعد از هر چند دقیقه مطالعه، چشم ها را ببندید و به آن ها ورزش بدهید. چشم ها را بالا و پایین و چپ و راست کنید. به یک نقطه در دور دست خیره شوید و نگاهتان را چند بار به دور و نزدیک بدوزید. با این کار به اصطلاح خستگی چشم در خواهد رفت.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)