تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷
بی دقتی های رایج در آزمون سراسری

بی دقتی های رایج در آزمون سراسری

وقتی از جلسه ی امتحان خارج می شوید احساس خوبی دارید. حس می کنید موفق شده اید با اتکا به قدرت علمی خود در همه ی دروس درصد مورد انتظار خود را کسب کنید. اما اتفاق ناگوار وقتی می افتد که پاسخنامه ی خود را با کلید آزمون مقایسه می کنید. همه ی درصدها به طور چشم گیری با درصدهای مورد انتظار متفاوت است.

این اتفاق برای عده ی زیادی از داوطلبان رخ می دهد و به همین سادگی نتایج سال ها تلاش آن ها در معرض خطر قرار می گیرد. اما علت چیست؟

اگر با این افراد صحبت کنید روی یک پاسخ اتفاق نظر دارند. «بی دقتی»

اما آیا راه حلی وجود دارد…؟ بعضی از داوطلبان احساس می کنند بی دقت هستند و بر این باورند که این بی دقتی ذاتی است. در حالی که این باور به کلی غلط است. واقعیت این است که ریشه ی بی دقتی عدم تمرکز است و تمرکز امری اکتسابی است. در نتیجه می توان با افزایش تمرکز بر این بی دقتی ها غلبه کرد. فقط کافی است ریشه ها شناسایی شوند و با انجام تمرین های مناسب آن ها را برطرف کنیم.

یکی از مهم ترین و رایج ترین بی دقتی ها، اشتباه خواندن صورت و بعضاً اشتباه خواندن گزینه هاست. این بی دقتی معمولاً در انتهای متن پرسش ها رخ می دهد. مثلا خواندن است به جای نیست، یا نادیده گرفتن کلمه ی به جز… در انتهای پرسش. دلیل این بی دقتی استرس ناشی از احساس کمبود وقت است که سبب ایجاد دور باطل عجله و استرس در داوطلب می شود.

باید به این نکته توجه کرد که زمان اختصاص داده شده به پرسش باید صرف دو مقوله شود. اول خواندن پرسش و دوم حل آن. مخصوصا در دروس عمومی بیشتر زمان مربوط به خواندن پرسش است و تجزیه و تحلیل پرسش ها زیاد زمان بر نیست. در نتیجه مهم ترین بخش پرسش، درست خواندن آن است. باید با آرامش و بدون عجله پرسش را خواند و بهترین راه برای از بین بردن این اشتباه، تمرین خواندن سریع و بدون اشتباه پرسش ها در تست های زمان دار و آزمون های آزمایشی است.

اما گاهی پرسش به درستی خوانده می شود اما در هنگام انتقال گزینه ی درست به پاسخنامه، داوطلب گزینه را به اشتباه وارد می کند. مثلا گزینه ی مورد نظر ۴ است اما داوطلب به اشتباه گزینه ی ۱ را انتخاب می کند. دلیل این بی دقتی ها معمولاً کاهش غیرارادی توجه است. به این معنی که داوطلب پس از کشف پاسخ صحیح احساس می کند کار به پایان رسیده و باید توجه خود را به پرسش بعد معطوف کند و در نتیجه در مرحله ی انتقال پاسخ، دچار کاهش تمرکز می شود. این اشتباه در دروس محاسبه ای به شکلی متفاوت نیز اتفاق می افتد. مثلا وقتی پاسخ پرسش عدد ۱ است و این عدد در گزینه ی دو درج شده است، داوطلب به جای گزینه ی ۲ گزینه ی ۱ را انتخاب می کند و علی رغم تسلط علمی، نمره ی پرسش را از دست می دهد.

برای پرهیز از این بی توجهی باید داوطلب تمرین کند بعد از پیدا کردن گزینه ی درست، مقداری درنگ کند تا دچار کاهش تمرکز نشود سپس گزینه ی درست را در پاسخ نامه علامت بزند. هم چنین او می آموزد که تا زمان ورود پاسخ در پاسخ نامه شماره ی گزینه را در ذهن خود تکرار کند و پس از پر کردن گزینه نیز یک بار دیگر پاسخ نامه را کنترل نماید. این کار نیز نیازمند تمرین در زمان تست زدن است که توصیه می شود داوطلبان حتی در زمان هایی که آزمون نمی دهند نیز از برگه های پاسخنامه ی مشابه پاسخنامه های آزمون اصلی استفاده کنند.

این اتفاق نیز زیاد می افتد که داوطلبی گزینه را به درستی انتخاب می کند ولی مثلا به جای پر کردن گزینه ی ۳ پرسش ۴۴، گزینه ۳ پرسش ۴۵ یا گزینه ی ۳ پرسش ۴۳ را پر می کند. این پدیده وقتی اتفاق می افتد که داوطلب به غلط احساس می کند پرسش قبل را پاسخ داده و در نتیجه پاسخ را در خانه های مربوط پرسش قبل وارد می کند.

راه حل برطرف کردن این اشتباه نیز مانند دسته ی دوم، این است که قبل از پر کردن گزینه ی درست حتما باید گزینه و شماره ی پرسش بررسی شود.

یکی از اشتباه های رایج که لطمه های جبران ناپذیر به داوطلبان وارد می کند، وارد کردن دسته جمعی پرسش ها در پاسخ برگ است. برخی داوطلبان فکر می کنند اگر مثلا پرسش های ۱ تا ۱۰ را پاسخ دهند و سپس همه را یک جا در پاسخنامه وارد کنند، در زمان صرفه جویی کرده اند در حالی که این کار ضریب خطا در وارد کردن پاسخ ها را بالا می برد. علاوه بر این ممکن است در حین پاسخ به پرسش ها، زمان به پایان برسد و داوطلب تعداد زیادی از پرسش ها را حل کرده باشد ولی وقت نکند و پاسخ ها را اشتباه وارد کند. در نتیجه اکیدا توصیه می شود پرسشات به صورت یک به یک در پاسخ برگ وارد شوند.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)