تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
تاثیر تغذیه بر قدرت حافظه

تاثیر تغذیه بر قدرت حافظه

هر ساله با شروع سال تحصیلی دانش آموزان شروع به مطالعه دروس خود می کنند. برای داشتن مطالعه ی مفید و پربازده، لازم است ایشان به نکاتی مانند مواد غذایی مصرفی، میزان استراحت و ساعت خواب توجه کافی داشته باشند. یکی از مسائلی که خصوصا در مقطع متوسطه و ماقبل از آزمون سراسری، دانش آموزان با آن مواجه هستند، این است که سعی می کنند مطالب زیادی را به خاطر بسپارند. معمولا در صورت وجود مشکل در یادگیری دروس، بسیاری از آن ها از عملکرد حافظه خود شکایت کرده و عنوان می کنند که اصطلاحا دچار ضعف حافظه شده اند.

امروزه تاثیر تغذیه بر عملکرد بخش های مختلف مغز، بر کسی پوشیده نیست. یافته های زیادی نقش مواد غذایی در تقویت حافظه را تایید می کند. لازم است دانش آموزان بر تغذیه روزانه خود نظارت خوبی داشته باشند تا بتوانند با انتخاب رژیم غذایی مناسب شرایط مطلوبی را برای عملکرد صحیح ذهن خود ایجاد کرده و توانایی حافظه خود را تقویت کنند.

  • مغز دانه ها به خاطر داشتن عنصر برم بر فعالیت های مغزی تاثیر مثبتی می گذارند. کمبود عنصر برم در تغذیه سبب کاهش فعالیت های عصبی و هم چنین کاهش میزان هوشیاری می شود. مصرف آجیل و مغز دانه ها به خصوص بادام زمینی، در تقویت مغز بسیار موثر است و مصرف آن ها به طور روزانه به دانش آموزان توصیه می شود.
  • به طور کلی مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان باعث تقویت مغز و حافظه می شود. میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین هستند. به همین خاطر مصرف روزانه آن ها بر بالا بردن توانایی مغزی تاثیر زیادی دارد. در بین میوه ها زغال اخته، سیب، انجیر، پرتقال، زرد آلو، انگور، خرما و خانواده توت ها بیشترین تاثیر را دارند.
  • سبزیجات نیز حاوی میزان زیادی از انواع آنتی اکسیدان ها هستند و به همین خاطر به دانش آموزان توصیه می شود مصرف آن ها را در برنامه غذایی روزمره خود قرار دهند. در بین انواع سبزیجات، پیاز، اسفناج، جوانه گندم و گل کلم دارای خواص ویژه ای بوده و مصرف آن ها برای دانش آموزان توصیه می شود.
  • مواد غذایی دیگری نیز بر قدرت حافظه تاثیر گذارند. به عنوان مثال ماهی و مواد حاوی امگا۳ تاثیر بسیاری بر قدرت فکر و حافظه دارند. در یک مطالعه که که در شیکاگو صورت پذیرفت محققان به این امر دست یافتند که کسانی که در هفته دو وعده ماهی مصرف کرده بودند در دوران سالمندی ۱۳ درصد کمتر از دیگران دچار کاهش حافظه شدند. لازم است که در رژیم غذایی خود از مواد حاوی امگا۳ استفاده کنید.
  • تخم مرغ نیز به دلیل وجود کولین در ساختار آن یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی مغز است. همچنین این ماده از وقوع آلزایمر نیز جلوگیری می کند.
  • نوشیدنی ها تاثیر به سزایی در تقویت حافظه دارند، علی الخصوص نوشیدنی هایی نظیر چای و قهوه و کاکائو به دلیل دارا بودن آدنوزین که باعث تحریک پذیری مغز شده و فعالیت های سلولی مغز را افزایش می دهد. ظرفیت قهوه در تقویت مغز آن قدر بالاست که ابتدا در داروخانه ها به عنوان دارو تجویز می گردید. تحقیقات علمی در رابطه با فعالیت کافئین بر روی مغز نشان داد که این ماده از آزاد شدن مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین جلوگیری می کند.

نوشیدن چای سبز و سیاه از واکنش های تحلیل برنده حافظه جلوگیری می کند. چای می تواند در پیشگیری از بیماری آلزایمر تا حدودی موثر واقع شود. البته اگر آن را درست مصرف نکنیم سبب بیماری هایی چون کم خونی می شود.

شیر در تقویت سیستم عصبی، حافظه و یادگیری دانش آموزان مؤثر است. همچنین این ماده غذایی منبع سرشاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن نظیر کلسیم است.

آب که مهم ترین مایع برای رشد و حیات آدمی است نیز بر حافظه انسان تاثیر دارد. البته مصرف آب باعث تقویت حافظه نمی شود اما کمبود آن برای بدن می تواند باعث گیجی و اختلال حافظه شود.

  • البته نقش وعده های غذایی بر عملکرد حافظه را نیز نمی توان نادیده گرفت. صبحانه در دوران تحصیل وعده پراهمیتی است. محققان با تحقیقات خود اثبات کرده اند که میزان یادگیری افرادی که در وعده صبحانه خود از مواد کربوهیدراتی شیرین استفاده می کنند، تا حو برابر بیشتر از سایر افراد است. بنابراین لازم است داوطلبان عزیز به خصوص در روزهای آزمون، به این وعده غذایی توجه بیشتری نشان بدهند. هم چنین میان وعده ها نیز به خاطر جلوگیری از افت قند خون، تاثیر به سزایی در افزایش قدرت یادگیری دارند. البته استفاده کردن از مواد غذایی گفته شده، مانند مغز دانه ها و میوه ها در این وعده می تواند برای افزایش قدرت حافظه بسیار مفید باشد.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)