تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان غذاهای حاوی پروتئین میزان یادگیری را افزایش می دهند. همچنین زمینه ی لازم برای ارتباط بین سلول های مغز را فراهم می کنند. از سوی دیگر کربوهیدرات ها، انرژی بخش هستند. اما اگر به وقدار زیاد و بدون پروتئین کافی مصرف شوند، موجب خواب آلودگی می شوند. کمبود اسیدهای […]

تاثیر_تغذیه_بر_یادگیری_دانش_آموزان

تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان

غذاهای حاوی پروتئین میزان یادگیری را افزایش می دهند. همچنین زمینه ی لازم برای ارتباط بین سلول های مغز را فراهم می کنند. از سوی دیگر کربوهیدرات ها، انرژی بخش هستند. اما اگر به وقدار زیاد و بدون پروتئین کافی مصرف شوند، موجب خواب آلودگی می شوند.

کمبود اسیدهای چرب ضروری موجب آلرژی (حساسیت) و مشکلات یادگیری شامل کم توجهی و اختلالات بیش فعالی می شود.

تغذیه ی سالم در هر سنی مهم است اما برای کودکان در حال رشد مهم تر است. مخصوصا اگر در یادگیری دروس خود مشکل داشته باشند.

غذاهای گوشتی اغلب خوشمزه و تازه تر هستند. به علاوه در معرض آفت کش ها و مواد شیمیایی نیز نبوده اند. بچه های کوچکتر بیشتر به غذا و همینطور مواد شیمیایی هوازی حساسند. پس آن ها بیش از همه از غذاهای گوشتی استفاده می کنند. آلرژی مانع رفتن کودک به مدرسه نمی شود اما بر یادگیری او تاثیر می گذارد.

طبق تحقیقات، آنچه نوجوانان می خورند بر یادگیری آنان تاثیر می گذارد. به گفته دکتر بونی اسپرینگ از دانشگاه تگزاس، صبحانه بیش از دیگر وعده های غذایی موثر است.

دانش آموزانی که همراه صبحانه مقدار زیادی پروتئین مصرف می کنند، بیش از آنهایی که غذای غنی از کربوهیدرات مصرف می کنند، در یادگیری دروس خود موفق هستند.

متاسفانه بیشتر دانش آموزان پیش از رفتن به مدرسه به جای مصرف پروتئین، بیشتر غذاهای حاوی کربوهیدرات مصرف می کنند. در عوض هنگام شام غذای پر پروتئین می خورند که مانع خواب آن ها نیز می شود.

پروتئین

دانش آموزان به ۵ وعده پروتئین در روز نیاز دارند که باید در صبحانه و ناهار مصرف شود. منابع پروتئینی شامل گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات (عدس، لوبیا، سویا و …)

کربوهیدرات

دانش آموزان به ۷ وعده کربوهیدرات و در هر وعده (نصف فنجان حبوبات، ماکارونی یا برنج یا یک برش نان گندم) نیاز دارند.

به علاوه ۵ وعده میوه و سبزیجات (هر وعده نصف فنجان میوه های ریز شده و رنگارنگ) نیاز دارند. ترکیب کربوهیدرات ها (گندم، حبوبات، ماکارونی و سبزیجات) با غذاهای حاوی پروتئین موجب یک تغذیه متعادل تر شده و فرد را هوشیارتر می کند.

زمانی که افراد به مدرسه می روند بیش از ۵۰ درصد کالری مصرفی آنها، روزانه صرف این کار می شود.

برخلاف دیگر اعضای بدن، مغز ۲۴ ساعت کار می کند و گلوکز (قند ساده ای که هنگام هضم کربوهیدرات ها به وجود می آید) تنها سوختی است که مغز برای فعالیت نیاز دارد. در حالی که سلول های دیگر بدن، پروتئین و چربی ها را به گلوکز تبدیل می کنند، ولی سلول های مغزی نمی توانند این کار را انجام دهند.

چربی ها

دانش آموزان به مصرف چربی در روز نیاز دارند که شامل یک قاشق چایخوری روغن یا مایونز و یک قاشق چایخوری کره است.

شاید همه از مصرف چربی واهمه داشته باشند ولی باید انواع خوب آن را برای حفظ یادگیری مورد استفاده قرار دهند. دو سوم مصرف چربی باید از چربی هایی مانند روغن های گیاهی (کانولا، زیتون، سویا، ذرت، آفتابگردان و …) و گردو باشد و بیش از یک سوم آن را چربی های اشباع شده مانند کره ی پاستوریزه تشکیل دهد.

کمبود اسیدهای چرب ضروری می تواند موجب آلرژی هایی از قبیل آسم و اگزما و هم چنین بیش فعالی شود. اما این عوارض را می توان با مصرف مکمل های امگا ۳ که در روغن ماهی به مقدار فراوان وجود دارد، کنترل کرد.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)