تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
تاثیر ورزش بر یادگیری

تاثیر ورزش بر یادگیری

اکثر افراد بر این باورند که ظرفیت ثابتی برای یادگیری وجود دارد. اما شواهد زیادی وجود دارد که ثابت می کند هوش انسان قابل افزایش است. برای افزایش هوش و در نتیجه افزایش یادگیری راه های گوناگونی وجود دارد یکی از آن ها ورزش است.

تاکنون به این فکر کرده اید که ورزش چگونه می تواند باعث بهبود حافظه شود؟

آیا می دانید برای تقویت حافظه به چه میزان ورزش نیاز است؟

سال هاست که تاثیر به سزای ورزش برای بهبود قلب، عروق، عضلات و به طور کلی سلامت بدن به اثبات رسیده است. اما امروزه انجام تحقیقاتی مفصل مشخص نموده است که ورزش حتی برای مغز نیز سودمند است. ورزش با افزایش جریان خون در تمام بدن باعث افزایش خون رسانی در مغز و در نتیجه افزایش اکسیژن گیری این عضو حساس می شود. در نتیجه باعث کند شدن روند از بین رفتن بافت سلولی مغز می گردد.

هنوز نمی توان به طور قطع میزان خاصی از ورزش را برای بهتر شدن حافظه مناسب دانست؛ اما در مورد این که حتی مقدار بسیار کمی ورزش و فعالیت فیزیکی می تواند به بهتر شدن حافظه کمک کند تردیدی وجود ندارد. هم چنین این تحقیقات نشان داده است که این تاثیر با مرتب نمودن ورزش در حد و حداقل سه بار در هفته به میزان زیادی افزایش می یابد.

برای بهره بردن از فواید ورزش نیاز به خسته شدن نیست. حتی ورزش خاصی مدنظر قرار ندارد. ساده ترین ورزش مانند پیاده روی نیز اگر به طور مرتب انجام شود باعث کارکرد بهتر مغز خواهد شد.

برخی دانش آموزان و اغلب کسانی که برای قبولی در آزمون سراسری تلاش می کنند استرس فراوانی دارند. هم چنین هر دو گروه دانش آموزان و داوطلبان با توجه به میزان دروسی که باید مطالعه کنند اغلب مجبورند برای ساعات طولانی پشت میز بنشینند. این خصوصیت موجب بروز درد در ناحیه های گردن، شانه و پا می شود. ورزش برای این دسته از عزیزان بسیار مفید است زیرا هم باعث رفع خستگی عضلات گردن، پا و شانه می شود و هم باعث بالا رفتن بازده مغز و افزایش یادگیری می گردد.

ورزش در دسترس ترین داروی درمان تمام دردهاست.

ورزش، بهترین حامی برای برخورداری از حافظه ای مناسب، قدرت یادگیری و تمرکز بالاست. بارها و بارها شنیده ایم که اگر ورزش را مانند یک مکمل غذایی یا دارویی در برنامه ی روزانه مان بگنجانیم، روز به روز شرایط مان بهتر خواهد شد.

اگر شما جزء افرادی هستید که می دانید باید فعالیت های جسمی تان را افزایش دهید، ولی هنوز موفق به انجام این کار نشده اید، همت کنید و این کار را شروع نمایید.

چند توصیه:

اولین دلیلی که برخی افراد برای ورزش نکردن می آورند، کمبود وقت است. در شرایطی که ورزش کردن اهمیت کمتری نسبت به دیگر کارهای روزانه داشته باشد می توان کمبود وقت را دلیل خوبی دانست ولی دقت کنید که ورزش الویت و نوعی سرمایه گذاری در زمان محسوب می شود. برای ورزش کردن یک مکان آرام انتخاب کنید.

این آرامش به خصوص در حین انجام تمرینات کششی و انبساطی، دارای اهمیت بسیار زیادی است. برای انجام تمرینات زمینی می توانید از یک زیرانداز استفاده کنید. بهتر است تمرین های ورزشی را به طور منظم، سه تا چهار بار در هفته و هربار حداقل نیم ساعت انجام دهید تا اثر مثبت خود را نشان دهد.

زمان تمرین را در برنامه ی روزانه خود مشخص نمایید، در غیر این صورت، همواره یک بهانه برای تمرین نکردن وجود خواهد داشت.

صبح زود بهترین زمان برای ورزش است، حتما در برنامه ی خود ۲۰ دقیقه ای اول صبح را به ورزش کردن اختصاص دهید تا در طول روز نشاط کافی داشته باشید.

به طریقه ی انجام صحیح حرکات دقت کنید. انجام صحیح حرکات ورزشی نقش مهمی در رسیدن به اهدف ایفا می کند. تمرینات را آرام و منظم انجام دهید و به طور منظم، تنفس کنید.

برای خود ارزش قائل شوید و به ورزش به دید تفریح نگاه کنید. در این صورت به محض آغاز فعالیت ورزشی متوجه لذت بی نظیری که در انتظار شما بوده است، خواهید شد. زاویه دیدتان را عوض کنید، آن چه که مهم است اتفاقاتی است که در بدن شما در حال وقوع است.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)