تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴

شما عادت‌های‌تان را یاد گرفته‌اید، بنابراین می‌توانید فراموش‌شان کنید. اگر می‌خواهید کشتی زندگی‌تان را در یک مسیر جدید حرکت دهید، اول باید لنگر عادت‌های بدی را که شما را سنگین و زمین‌گیر کرده است، از جا بکنید. کلید کار این است که نیروی پرسشگری خود را چنان قدرتمند سازید که میل شما به خشنودی آنی […]

hmh-how-quit-main1

شما عادت‌های‌تان را یاد گرفته‌اید، بنابراین می‌توانید فراموش‌شان کنید. اگر می‌خواهید کشتی زندگی‌تان را در یک مسیر جدید حرکت دهید، اول باید لنگر عادت‌های بدی را که شما را سنگین و زمین‌گیر کرده است، از جا بکنید. کلید کار این است که نیروی پرسشگری خود را چنان قدرتمند سازید که میل شما به خشنودی آنی را در هم بشکند. برای این کار، یک استراتژی جدید می‌خواهید. فهرستی که در ادامه می‌آید استراتژی‌های مهمی هستند:

۱-کشف محرک‌ها

به فهرست عادت‌های بدتان نگاه کنید و تعیین کنید چه چیزی هر کدام را تحریک می‌کند. چیزی را کشف کنید که من به آن «چهار سؤال بزرگ» می‌گویم و پشت هر عادت بدی قرار گرفته‌اند: چه کسی، چه چیزی، چه وقتی و چه جایی.

مثال:

آیا وقتی که کنار شخص خاصی هستید، احتمالش بیش‌تر می‌شود که در مورد آینده ناامید شوید؟

آیا در روز، زمان خاصی هست که بی‌حوصله و کسل هستید؟

چه احساسات و هیجاناتی هستند که بدترین عادت‌های شما را تحریک می‌کنند؛استرس، خستگی، خشم، عصبانیت، درماندگی؟

چه وقت‌هایی آن هیجانات را تجربه می‌کنید؟ با چه کسی هستید؟ کجا هستید یا در حال انجام چه کاری هستید؟

چه موقعیت‌هایی عادت‌های بد شما را برمی‌انگیزند؟ صحبت کردن با دوستانتان قبل از امتحان؟

نگاهی دقیق‌تر به رویه‌های روزمره‌تان داشته باشید. وقتی ازخواببیدار می‌شوید، زمان درس خواندن یا وقتی بعد از یک روز طولانی از مدرسه به خانه می‌رسید، معمولاً چه می‌گویید؟

دوباره، دفترچه‌تان را بردارید و محرک‌های‌تان را یادداشت کنید. همین کار ساده، به‌تنهایی آگاهی شما را به‌شدت زیاد می‌کند. البته این همه‌ی کاری نیست که باید انجام دهید. افزایش آگاهی‌تان از عادت‌های بد، برای از بین بردنشان کافی نیست.

۲-پاک‌سازی خانه

خانه‌تان را کامل پاک‌سازی کنید. اتاق مطالعه‌تان را از هر گونه وسیله‌ای که منجر به حواس‌پرتی می‌شود پاک‌سازی کنید: موبایل، عروسک، رایانه، پوستر و … .  قفسه‌های کتاب را پر از کتاب‌هایی کنید که مطمئن هستید حتماً استفاده می‌کنید. از هر چیزی که عادت‌های بدتان را فعال می‌سازد، خلاص شوید.

۳- جایگزین کردن

یک بار دیگر به فهرست عادت‌های بدتان نگاه کنید. چگونه می‌توانید آن‌ها راتغییردهید که دیگر مضر نباشند؟ آیا می‌توانید آن‌ها را با عادت‌های سالم‌تر جایگزین کنید یا این‌که می‌توانید کاملاً آن‌ها را رها کنید؟ برای همیشه. اگر صبح تا دیروقت می‌خوابید عادت کنید سحرخیز شوید. اگر بعد از خواب بی‌برنامه‌اید عادت کنید از شب قبل برنامه‌ریزی کنید. اگر ورزش نمی‌‌کنید ورزش صبحگاهی برای ده دقیقه هم که شده در برنامه‌تان بگذارید. اگر زیاد تلویزیون تماشا می‌کنید عادت کنید یک تا دو برنامه‌ی محبوب‌تر را برای دیدن انتخاب کنید. سرگرم این بازی شوید و ببینید چه رفتارهایی را می‌توانید جایگزین یا حذف کنید یا این‌که تغییرشان دهید.

۴- آرام شروع کنید

من نزدیک اقیانوس آرام زندگی می‌کنم. هر وقت می‌خواهم برای شنا وارد آب شوم، اول، قوزک پاهایم را با شرایط جدید وفق می‌دهم. بعد، آرام آرام در آب راه می‌روم تا آب به زانوهایم برسد. بعد، کمر و قفسه‌ی سینه و همه‌ی این‌ها قبل از این است که کاملاً خودم را در آب غوطه‌ور کنم. بعضی‌ها سریع در آب شیرجه می‌زنند و تمامش می‌کنند؛ خوش به حالشان! ولی من این طوری نیستم. دوست دارم راهم را به داخل آب، آرام طی کنم. در مورد بعضی از عادت‌های دیرینه و بادوام، شاید مؤثرتر باشد که قدم‌های کوچکی بردارید تا به‌آرامی، آن‌ها را از بین ببرید. ممکن است دهه‌ها آن عادت‌ها را تکرار، تقویت و نهادینه کرده باشید؛ بنابراین عاقلانه است که برای رها کردنشان، به خودتان کمی وقت بدهید و هرازچندگاهی فقط یک قدم بردارید. به شما توصیه نمی‌کنم که همه‌ی چیزهای بد را از زندگی‌تان حذف کنید. در بیش‌تر موارد، اعتدال و میانه‌روی خوب است؛ ولی چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آیا یک عادت بد بر شما مسلط شده است یا نه؟ من این کار را با بازرسی عادت‌های بد خود انجام می‌دهم.

_img

ترک عادات نادرست

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)