تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
تغذیه مناسب در ایام امتحانات

تغذیه مناسب در ایام امتحانات

بسیاری از دانش آموزان روزهای قبل از امتحان را تا حد امکان به مطالعه دروس می پردازند. اغلب فکر می کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه ی مطلوب می شود و پرداختن به آن سبب می شود تا زمان را از دست بدهند، در حالی که با تغذیه ی مناسب می توان بازده فکری را به طور محسوسی افزایش داد. به کارگیری چند نکته و توصیه می تواند شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات یاری دهد.

  • صبحانه

صبحانه ای مفید و مغذی است که در عین کم حجم بودن، غنی باشد و حداقل ۲ تا ۳ ساعت شخص را سیر نگه دارد. مهم ترین نکته در مورد صبحانه این است که این وعده ی غذایی باید، انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. به همین دلیل توصیه می شود هرگز استفاده از این وعده ی مهم غذایی را فراموش نکنید زیرا معده ی خالی اجازه ی تفکر در جلسه ی امتحان را از فرد می گیرد. متاسفانه بسیاری از دانش آموزان در دوران امتحانات، این وعده ی غذایی را از دست می دهند. نخوردن صبحانه، عوارض متعددی از جمله افت شدید قند خون، سستی و بی حالی، بی حوصلگی، عصبانیت، افسردگی، عدم انگیزه ی مطالعه و در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد. در مراجعاتی که والدین در مورد فرزندا ن شان به پزشک دارند، اغلب اضطراب ناشی از امتحان را دلیل عدم استفاده از صبحانه توسط فرزندان عنوان می کنند. در حالی که تهیه ی صبحانه ای اشتها برانگیز می تواند هر یک از مواد غذایی زیر را به طور دلخواه در خود جای دهد:

  • یک لیوان شیر که بهتر است گرم باشد، به همراه دو قاشق عسل یا چند حلقه موز.
  • یک کاسه عدسی، به همراه کمی کره.
  • سرشیر، خامه یا عسل به همراه چای یا یک لیوان شیر.
  • نان و پنیر به همراه خیار و گوجه فرنگی و یک استکان چای شیرین.
  • تخم مرغ که منبع کاملی از پروتئین و سایر مواد مورد نیاز بدن است و به شکل های مختلف (آب پز، نیمرو، نیم پخت و…) می توان از آن استفاده کرد.
  • میان وعده

برخی مدارش، واحدهای درسی را در روزهای نزدیک به امتحان با برگزاری کلاس های جبرانی افزایش می دهند. از این رو حتما نیاز است، برای زنگ تفریح و به ویژه در ساعت های پایانی، خوراکی های مغذی مورد استفاده قرار گیرد ولی این خوراکی ها نباید شتهای فرد را برای ناهار از بین ببرند. بهترین خوراکی ها به عنوان میان وعده انواع میوه و تنقلاتی مثل انواع آجیل خام است.

  • ناهار

انواع غذاهای دریایی، مخصوصا ماهی، انتخاب بسیار خوبی برای ناهار، به ویژه در زمان امتحانات است. «فسفر» موجود در ماهی بهترین ماده ی مغذی برای «مغز» است. مهم ترین مانع استفاده از مکاهی، بوی آن است. از این رو، باید ماهی را طوری آماده کرد که بوی آن را از بین برد.

غذاهای سبزی دار: مثل انواع خورشت ( کرفس، قورمه سبزی، نعنا، جعفری و…) خوراک مرغ به همراه هویج، کلم و… غذاهایی مفید و عالی برای دانش آموزان هستند. از خوردن غذاهای پر حجم مثل آبگوشت که حداقل ۴ تا ۵ ساعت هضم آن طول می کشد، در دوران امتحانات بپرهیزید. این قبیل غذاها، حجم معده را زیاد می کنند و احساس خواب، سستی و نفخ شدید را ایجاد می کنند.

سالاد، سبزی خوردن، ماست و… مواد غذایی خوبی برای تحریک اشتها هستند. آن ها را فراموش نکنید.

  • عصرانه

پس از مصرف ناهار و اندکی استراحت، دانش آموزان نیاز به تجدید نیرو دارند. این نیاز مخصوصا در دوران امتحان نمود بیشتری دارد.

«مغز» به عنوان فرمانده بدن، هر چند ساعت یک بار نیاز به تجدید قوا دارد. این تجدید قوا زمانی اهمیت بیش تری پیدا می کند که از مغز کار بیشتری طلب کنیم. عصرانه تامین کننده ی خوبی برای انرژی مورد نیاز است.

  • خوراکی هایی را باید در راس برنامه ی عصرانه قرار داد که مفیدتر هستند.
  • خوراکی های مفیدی چون انواع آجیل های خام، انواع میوه و شیر با طعم های مختلف را فراموش نکنید.
  • اوج ساعت های مفید درس خواندن و مرور مطالب برای امتحان روز بعد، بین ساعت ۵ عصر تا ۹ شب است. بنابراین در این فاصله، هر یک بار از خوراکی مفیدی استفاده کنید.
  • شام

اگر از آن دسته افرادی هستید که اعتقاد دارید برای حفظ تناسب اندام از وعده ی شام صرف نظر کنید باید در زمان امتحانات، کمی رژیم غذایی خود را تغییر دهید. اگر قبلا شام بسیار سبکی میل می کردید، بهتر است در طول دوره ی امتحانات برنامه ی خود را تغییر دهید.

  • جگر، دل و قلوه، یک کاسه سوپ و غذاهایی از این دست، اگرچه کم حجم اند اما مفید و مقوی هستند.
  • هرگز به جای شام از تنقلات بی فایده مثل چیپس و پفک، شکلات و… استفاده نکنید.
  • برنامه ی غذایی برای وعده ی شام را زیاد تغییر ندهید بلکه بکوشید تا از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده کنید.

نکته مهم

شب امتحان با شب های دیگر در دوران تحصیل فرقی ندارد. از این رو تا حد امکان هیجان را کنار بگذارید. توجه داشته باشید که انرژی شما در جلسه ی آزمون منوط به خواب کافی در شب قبل از آزمون است. از این رو خواب کافی را هرگز فراموش نکنید.

 

 

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)