تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
تغذیه

تغذیه

آنچه باید والدین در مورد تغذیه نوجوان فرزندانشان بدانند، شاید همه ما دانشجویان ترم اول دانشگاهها را به یاد داشته باشیم که با مشکل اضافه وزن روبرو هستند. این چاقی یادگاری از مراکز کاهش وزن و دوران روزهای آماده سازی آنان برای امتحانات است و جمعیت عظیمی از مراجعان به کاهش وزن را تشکیل می دهند. پس بهتر است برای پیشگیری از بروز چاقی، در روزهای مطالعه به توصیه هایی تغذیه ای توجه شود که بیشتر این تمهیدات و توصیه ها به پدران و مادران عزیز می باشد.

والدین عزیز، دوره های حاضر برای بسیاری از نوجوانان دوره ی بسیار حساس و کلیدی است و در این زمان نوجوان بیشتر از هر زمان دیگری درس می خواند و نیازمند داشتن انرژی بیشتری است.

خوراکی های تقویت کننده حافظه: پیروی از یک الگوی صحیح تغذیه ای بر بهبود عملکرد تمام ارگان های بدن تاثیر بسزایی دارد.

با نزدیک شدن به زمان امتحانات به عملکرد سیستم مغزی و تقویت حافظه از یک سو و کاهش اضطراب از سوی دیگر اهمیت مضاعفی دارد.

مانند تمام روزهای سال خوردن صبحانه اثر قابل ملاحظه ای بر حافظه و فراگیری دروس دارد، گنجاندن کربوهیدرات ها مانند نان، غلات سبوس دار، پروتئین هایی مثل شیر تازه، مصرف مغزهایی مثل گردو می تواند در این امر موثر باشد. البته والدین عزیز باید به این مهم توجه داشته باشند که نوجوان باید در همه زمان ها تغذیه مناسب داشته باشد، تا در زمان خاص نیازی نباشد که عادات غذایی خود را تغییر دهد. با استفاده از گروه نان ها و غلات و گوشت ها و لبنیات و میوه و سبزی تمام نیازهای فیزیولوژیک افراد برآورده می شود، اما یک روش رایج اشتباه استفاده از مکمل های بیشتر است. این مکمل ها نه تنها سودی ندارند، بلکه به علت مواد نگهدارنده در آن ها می تواند اثرات سوء مستقیم و غیر مستقیم در یادگیری و تمرکز افراد داشته باشد.

مادر محترم سعی کنید در این روزها نوجوان خود را از خوردن این مواد منع کنید و خودتان نیز از خریداری این دسته بپرهیزید.

پرهیز از استفاده از قندهای ساده مثل قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات نیز در حفظ آرامش و تمرکز دانش آموزان تاثیر دارد. چرا که مصرف این گونه از مواد سبب بالا رفتن سطح انسولین و متعاقب آن افت قند خون، خستگی، بی حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت، می توان بجای آن از مواد حاوی فیبر مانند خرما، پسته، موز، نارگیل و میوه های شیرین استفاده کرد. البته شکلات تلخ هم اگر به مقدار معقول مصرف شود، مشکل ساز نمی باشد.

والدین عزیز باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که باورهای غلطی هم در مورد تغذیه دانش آموزان وجود دارد، مثل اینکه این نوجوانان عزیز به علت اینکه فعایت ذهنی بیشتری دارند، پس به انرژی زیادتری هم نیاز دارند.

گرچه میزان نیاز به گلوکز به عنوان منبع انرژی سلول های مغزی در زمان مطالعه بالا می رود، اما این نیاز به حدی نیست که در باور عمومی جا افتاده است.

متاسفانه دانش آموزان عزیز با این تصور غلط در دوران مطالعه رو به پرخوری می آورند و این امر در کنار بی تحرکی موجب اضافه وزن و چاقی آنها می شود. به همین دلیل به همه این عزیزان توصیه می شود حتما و حتما پیاده روی منظم روزانه را در این ایام داشته باشند.

والدین بزرگوار باور غلط دیگری که در بین عوام جا افتاده، استفاده از قهوه و نسکافه به جهت افزایش سطح هوشیاری دانش آموز است.

البته که مصرف این مواد در کوتاه مدت سطح هوشیاری را بالا می برد و خواب آلودگی را کم می کند اما مصرف مداوم و دراز مدت کافئین اثر معکوس را در فرد دارد، یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب دانش آموز کم نمی کند، بلکه باعث افزایش تحریک پذیری او شده و از تمرکز می کاهد.

پدر و مادر عزیز باور غلط بعدی این است که برای داشتن تمرکز بالا نیاز به خوردن بیشتر است. در واقع برای فراگیری نیازی به دریافت کالری بیشتر نیست، حتی برعکس غذاهای سنگین و پرچرب می تواند اختلالات گوارشی و سوء هاضمه را در فرد ایجاد کند که بروز این مشکل تمرکز فرد را نه تنها بیشتر بلکه کمتر می کند.

اما نکته پایانی که باید توسط والدین عزیز مورد توجه قرار گیرد این است که کم خونی فرزندان شما یکی از عوامل خستگی و نداشتن تمرکز آنهاست.

علاوه بر اینکه توسط انجام یک آزمایش کم خونی خیال خود را از این موضوع راحت کنید، می توانید با تهیه مواد غذایی مثل گوشت، خشکبار (انجیر، مویز، کشمش، موز و آلو) و انواع مغزها (گردو، پسته، فندق، بادام) و سه شیره انگور، خرما و توت و تشویق فرزندانتان به مصرف آنها به راحتی این مشکل را نیز حل کنید.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)