تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷

«از هفته ی بعد درس می خونم» و جملاتی دیگر از این دست که با خودمان همیشه می گوییم یا از دیگران شنیده ایم، بهانه هایی برای پوشاندن ضعف اراده ی ماست. اما چاره چیست؟ چگونه بتوانیم تصمیمات محکمی بگیریم؟ آیا تکنیک هایی برای تقویت اراده وجود دارد؟ اگر فکر می کنید قدرت اراده تان […]

تقویت اراده و مقابله با عدم جدیت

«از هفته ی بعد درس می خونم» و جملاتی دیگر از این دست که با خودمان همیشه می گوییم یا از دیگران شنیده ایم، بهانه هایی برای پوشاندن ضعف اراده ی ماست. اما چاره چیست؟ چگونه بتوانیم تصمیمات محکمی بگیریم؟ آیا تکنیک هایی برای تقویت اراده وجود دارد؟ اگر فکر می کنید قدرت اراده تان نیاز به تقویت دارد، با ادامه ی این مقاله همراه باشید.

«کلی مک گونیکال» روان شناس دانشگاه استنفورد، در کتابش به نام «غریزه ی اراده» می نویسد:

در اصل «اراده» رقابتی بین دو بخش از شماست: بخشی از شما که به اهداف بلند مدت فکر می کند و بخش دیگرتان که به خوشحالی و لذت آنی می اندیشد. بسته به میزان استرس، انرژی و طرز تفکرتان، مغز شما راه های متفاوتی را برای مواجهه با هر چالشی که نیازمند اراده است، انتخاب می کند.

اگر همه ی تصمیمات مان را براساس لذت های آنی بگیریم، معمولا در زندگی دستاورد بزرگی نخواهیم داشت. «اراده» نقش مهمی در موفقیت شغلی، سلامت جسمی، ارتباط با دیگران و موفقیت اقتصادی بازی می کند. حال که از اهمیت اراده آگاه شدیم، چگونه می توانیم آن را تقویت کنیم؟

فیزیولوژی اراده

یافته های جدید علوم اعصاب نشان می دهد که اراده با سه بخش از مغز در ارتباط است که تمامی این بخش ها در قشر جلوی مغز (PFC) واقع شده اند.

  1. نیروی «من می توانم» که در قسمت بالای سمت چپ قشر جلوی مغز قرار دارد و به شما کمک می کند تا به فعالیت های خسته کننده، سخت و استرس زا ادامه بدهید.
  2. نیروی «من نمی توانم» که در قسمت بالای سمت راست قشر جلوی مغز قرار دارد. این قسمت باعث می شود به خواسته های بد، جواب منفی بدهید. مثلا به شما کمک می کند تا به خوردن غذای بیش از حد یا خواندن پیامک در هنگام رانندگی «نه» بگویید.
  3. نیروی «من می خواهم» که در قسمت زیرین و میانی قشر جلوی مغز قرار دارد. این نیرو فرد را به پیگیری اهداف و خواسته هایش ترغیب می کند. این نیرو به شما یادآوری می کند که واقعا چه می خواهید. هر چه این نیرو قوی تر باشد، با انگیزه ی بیشتری اهداف خود را دنبال کرده و در برابر وسوسه ها بیشتر مقاومت می کنید.

این سه بخش به کمک یکدیگر اراده می سازند و زمانی که این بخش ها انرژی یا فعالیت کافی نداشته باشند، نیروی اراده تضعیف می شود. به دنبال این اتفاق هیچ کار با ارزشی انجام نخواهد شد و فرد بعدها از کرده ی خود پشیمان می شود.

حال که دانستیم فقدان انرژی کافی این نواحی از مغز، عامل بسیاری از اشتباهات و کاستی های ماست، باید همیشه انرژی شان را تأمین کنیم تا اراده مان ضعیف نشود. برای شروع به موارد پایین توجه کنید. این موارد به شما کمک می کند تا انرژی کافی برای بخش جلویی مغزتان را فراهم کنید و کاربرد این بخش از مغزتان را به حداکثر برسانید.

  1. به اندازه ی کافی بخوابید
  2. مدیتیشن انجام دهید
  3. تحرک داشته باشید
  4. غذاهای گیاهی مصرف کنید
  5. کارهای مهم تر را اول انجام دهید
  6. بعضی کارها را به عادت تبدیل کنید
  7. تمرین اراده
  8. محیط اطراف تان را تغییر دهید
  9. خود دلسوزی را تمرین کنید
  10. دور و برتان را با افرادی پر کنید که با شما خواسته های مشترک دارند
  11. فرض کنید در جلسه آزمون سراسری هستید. آیا همین طور بدون جدیت از سوالات گذر می نمایید؟

چگونه اراده ی محکم و پولادین داشته باشیم؟

اکنون با تکنیک های بالا، برای تقویت اراده آشنا شدید. یکی از این تکنیک ها را این هفته به کار ببندید و نتیجه ی حاصل را مشاهده کنید. زمانی که این تکنیک به بخشی از زندگی تان تبدیل شد، یک تکنیک دیگر را به عادت خود تبدیل کنید. پس از مدت کوتاهی تبدیل به فردی می شوید که اراده ی قوی و کم نظیر دارد.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)