تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

تمرکز خود افزایش دهید (۲)

با به کار بستن روش هایی که در مقاله قبل برای حفظ تمرکز برشمرده شد، باز هم ممکن است در حفظ دقت و تمرکز مشکل داشته باشید. سه مشکل معمول و متداول تمرکز شامل موارد زیر است:

  • نگرانی: جدای از میزان و شدت نگرانی در افراد مختلف، ظاهرا دو چیز در نگرانی حالت عام دارد و آن عبارت است از تلف شدن میزان از وقت فرد نگران و مقدار قابل از انرژی عاطفی است.

نگرانی عمدتا با یک جرقه شروع می شود. نکته ای منفی مانند این که: این نکته را نمی فهمم! من شکست خواهم خورد!! این ها از جمله افکاری است که ذهن دانش آموزان را اشغال می کند، به نظر می رسد افراد نگران به جای دور کردن چنین افکاری از ذهن خود خود، به آن ها اجازه ورود و اقامت دائم می دهند.

فرد نگران خود را در احساسات منفی محصور می کند. حصاری که باعث نگرانی بیش تر خواهد شد. به این ترتیب یک دور باطل ایجاد می شود و هر لحظه بر وخامت اوضاع می افزاید.

حال باید دید چگونه می توان این دور باطل را متوقف کرد و برای بهبود اوضاع کوشید؟ برای شستن زنجیره احساسات منفی می توان از روش موسوم به ”توقف افکار“ استفاده کرد. ترتیب استفاده از این تکنیک به شکل زیر است:

  • یک فکر نگران کننده روی می دهد.
  • چشم های خود را ببندید و تصویر یک تابلوی توقف را ببندید. در این حال می بینید تابلو در ذهنتانت چشمک می زند.
  • دست خود را مشت کرده و چند بار عضله بگیرید.
  • هر بار که عضله می گیرید به خود بگویید: توقف
  • این کار شش را شش بار ادامه دهید.
  • هر بار نگران شدید یا فکر نگران کننده ای به ذهنتان خطور کرد، کل فرآیند را تکرار کنید.

روش دیگری که در مقابل روش توقف افکار می توانید از آن استفاده کنید، تعیین وقتی برای نگران بودن در هر روز است. در زندگی هر شخص مسائل بسیاری وجود دارد که باید درباره آن ها تفکر سازنده به خرج داد. هر بار دریافتید به جای مطالعه مواد درسی باید تفکر سازنده داشته باشید، مطلب نگران کننده را در نظر بگیرید و آن را بنویسید. به این ترتیب، در پایان روز با فهرستی از موارد قابل تامل یا مسائل نگران کننده روبرو خواهید بود. به این ترتیب در اواخر شب فرصتی به دست خواهید آورد که می توانید بر روی نگرانی هایتان تمرکز کنید.

این فرصت می تواند زمانی برای حل مشکلات نیز باشد، پس از این تمرکز و تامل در موارد نگران کننده می توانید دفتر نگرانی ها را ببندید به درس و مشق خود بپردازید. اساس استفاده از چنین فرصتی به مار بستن تمرکز در جهتی است که سرانجام به تمرکز بیش تر منجر می شود.

  • خیال بافی: خیال بافی یکی از شایع ترین فعالیت های فکری است که مردم به طور روزمره به آن می پردازند، امری که گرچه در مواردی برای وقت گذارانی در خلال کارهای روزانه ممکن است لذت بخش باشد اما در هنگام امتحان و وقتی به تمرکز و توجه در طول روز نیاز است، می تواند بسیار زیان آور باشد. در ادامه برای حفظ تمرکز و پیشگیری از خیال بافی چند روش عمده ارائه می شود:
  • با آگاه شدن از این که دچار خیال بافی شده ایدبا خود بگویید: نه! نه! نه!
  • فهرستی از موضوعات که باعث خیال بافی شما می شود، ترتیب دهید و زمانی را که صرف خیال بافی کرده اید حساب کنید.
  • در موقع خیال بافی میزتان را ترک کنید و بکوشید تمرکز خود را باز یابید.
  • زمان مفیدی را که صرف تمرکز و توجه به درس ها کرده اید، ثبت کنید تا تقویتی برای حفظ تمرکز باشد.
  • ترس از کتاب: مشکلات تمرکز معمولا ناشی از ترس از کتاب است، نوعی از اضطراب که با مطالعه کتاب، یادداشت، جزوه یا هر چیز دیگر مرتبط با امتحانات باشد به وجود می آید. این ترس معمولا به این ترتیب به وجود می آید که امتحانات باعث اضطراب در بسیاری از دانش آموزان می شود. کتاب و موضوعات درسی، تداعی کننده امتحانی خواهند بود که به زودی فرا می رسد. تداعی مکرر بین موضوعات درسی و اضطراب باعث یک پاسخ شرطی شده است که طی آن فرد به اجتناب از موضوعات درسی و اضطراب باعث یک پاسخ شرطی شده است که طی آن فرد به اجتناب از موضوعات درسی می پردازد. این اجتناب می تواند به صورت شروع نکردن مطالعه به هر شکل ممکن نمودار شود اگر چنین حالاتی را در خود سراغ دارید به سرعت با یک مشاور روانشناسی تماس بگیرید و مشکلات را با وی در میان بگذارید. بعد از داسشتن چند جلسه مشاوره روانی، بر ترس غلبه خواهید کرد و گرایش به مطالعه و برخورد با موضوعات درسی را در خود زنده می کنید.

 

 

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)