تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
جلب اعتماد دانش آموزان

جلب اعتماد دانش آموزان

با چند کار ساده

اعتماد دانش آموز سرمایه هر مشاور است. گاهی وجود همین اعتماد باعث می شود برخی راهکارهای معمولی نتایج بسیار عالی داشته باشند. برخی از کارها باعث جلب اعتماد دانش آموزان و برخی باعث بی اعتمادی آنها می شود. در این یادداشت به بررسی این موارد می پردازیم.

  • ۱– نظم در عملکرد مشاور:

حضور منظم در مدرسه و نظم در کارهای روزمره مشاور از نظر ذهنی روی دانش آموزان اثر می گذارد گاهی مشاهده این نظم از صحبت های مشاوره ای تاثیر گذارتر است.

  • ۲– دلیل برخی راهکارهای پیشنهادی:

گاهی برای بخش های مختلف برنامه، معرفی کتاب، روش جدید مطالعه و … بهتر است دلایل مان را ارایه کنیم. اینکار باعث می شود دانش آموز به اشتباه راهکارهای شما را سلیقه ای نداند و ارایه این دلایل اعتماد وی به برنامه و مشاور را افزایش میدهد و برای برخی راهکارها که دلایلی برای آن گفته نمی شود نیز این اعتماد ایجاد میشود.

  • ۳– تسلط نسبی بر تیتر مباحث درسی:

هر چند مطالعه دروسی که ارتباطی با رشته مشاور نداشته خسته کننده و زمان بر است اما مطالعه تیتر مباحث و آشنایی کلی با موضوع دروس باعث می شود هنگام برنامه ریزی و ارایه راهکار دانش آموز ما را از مبحث بیگانه نداند و به پیش نهادهایمان اعتماد کند. گاهی بی اطلاعی مشاورباعث می شود ایرادهایی از طرف دانش آموز گفته شود که آنقدرها هم واقعی نیستند. این آشنایی باعث می شود با سطح دشواری مطالب نیز آشنا باشیم و میزان وقتی که برای مرور یا حل تمرین آن در نظر می گیریم واقعی تر باشد.

  • ۴– استفاده از آمار و اطلاعات موجود:

داده های آماری برای همه جذاب است و بیشتر به آن اعتماد می شود. بهتر است گاهی برای راهکارهایمان از داده های آماری نیز استفاده کنیم. این داده ها در اینترنت و مجلات وجود دارد و با کمی جستجو می توانیم از آنها استفاده کنیم. در بخشی از مجلات گزینه مشاور نیز تلاش خواهیم کرد این داده ها را در اختیارتان قرار دهیم. منظور از این آمار داده هایی مثل میانگین مدت زمان مطالعه دانش آموزان موفق در ماه های مختلف و یا اطلاعات آماری نمرات در امتحانات نهایی و کنکور است.

  • ۵– مطالعه ی منابع روانشناسی و مشاوره:

ارتباط با دانش آموزان مختلف با روحیات متفاوت نیاز به مهارت هایی دارد که بهتر است از طریق مطالعه آموخته شود با تجربه. ارتباط تاثیر گذار باعث موفقیت بیشتر مشاور خواهد شد.

  • ۶– استفاده ی معقول و منطقی از اهرام خانواده:

خانواده می تواند کمک مفیدی برای مشاور باشد اما به همین اندازه نیز می تواند باعث تخریب روابط مشاور و دانش آموز شود. راهکارهای این روابط را به صورت مستقل در یادداشتی دیگر بررسی می کنیم.

  • ۷– تحلیل آزمون های دوره ای:

گفتن برخی تحلیل ها مثل اینکه در این درس خوب نبودی باید بیشتر تلاش کنی، در این درس افت کردی، آنقدرها مفید نیست زیرا هر کسی با دیدن کارنامه این مطالب را متوجه می شود. داشتن گزارش مدیریتی و وقت گذاشتن برای ارایه تحلیل باعث اعتماد دانش آموزان میشود یعنی تحلیلی که خود دانش آموز متوجه آن نشود هرچه این تحلیل دقیقتر و کاربردی تر باشد این اعتماد بیشتر خواهد شد. شیوه تحلیل در یادداشتی مستقل آموزش داده خواهد شد.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)