تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷

مطالعه به قصد یادگیری، تکرار با هدف تثبیت مطالب آموخته شده و امتحان (تست) به منظور ارزشیابی، آگاهی از سطح یادگیری و آشنایی با پرسش ها، انجام شده باشد

جمع_بندی_نیم_سال_اول،_شروعی_مجدد

شروعی مجدّد با نیرویی تازه
برای داوطلبان آزمون سراسری نیم سال اول که تمام می شود یعنی نیمی از «راه» طی شده است و با کمی استراحت و با نگاه عمیق و دقیق به گذشته باید چشم به نیمه ی دوم راه دوخت. برخی از داوطلبان تکالیف خود را به خوبی انجام نداده و شاید نا امید شده باشند اما واقعیت این است که هر کس با هر توانی که داشته باشد می تواند با استفاده از تجربیات گذشته عملکرد بهتری داشته باشد. بر این مبنا داوطلبان باید چند موضوع را مد نظر قرار دهند:
ارزیابی نیم سال اول
بر اساس نقشه ی راه آزمون سراسری، داوطلبان باید در نیم سال اول حدود ۵۰% از درس های چهارم خوانده باشند. از کتاب های پایه های دوم و سوم دبیرستان نیز، داوطلبان باید مطابق محدوده بندی آزمون های آزمایشی پیش رفته باشند.
در این مرحله باید: مطالعه به قصد یادگیری، تکرار با هدف تثبیت مطالب آموخته شده و امتحان (تست) به منظور ارزشیابی، آگاهی از سطح یادگیری و آشنایی با پرسش ها، انجام شده باشد.
با چه سرعتی حرکت می کنید؟!
اگر در برنامه ی درسی تان به نوشتن گزارش اهمیت داده باشید، سرعت حرکت شما در مطالعه، تکرار و تمرین و تست زدن تا حدّ زیادی مشخص شده است و اکنون بر اساس آن می توانید تشخیص دهید که چه مقدار از کار و به چه کیفیتی می توانید انجام دهید.
کجای کار هستید؟ چه کار باید بکنید؟!
اگر تکالیف تعیین شده را مطابق محدوده بندی نیم سال اول انجام داده اید که عالی! اما اگر: کارها تمام نشده؟ نتایج خوبی نگرفته اید؟ خسته اید؟ و … با یک ارزیابی درست از آنچه انجام داده اید می توانید فعالیت های آینده ی خود را بر اساس نقشه ی راه کنکور یا همان محدوده بندی آزمون های آزمایشی مشخص نمایید.
تشخیص الویت؛عامل موفقیت
یکی از هنرهای یک داوطلب تشخیص الویت است و تشخیص الویت جز با شناخت اهمیت درس ها و مباحث هر کتاب و در کنار آن داشتن یک برنامه ی راهبردی و میان مدت امکان پذیر نمی باشد. برای مثال اگر داوطلب بداند که برای شرکت در یکی از آزمون های آزمایشی (سه هفته ای) چقدر کار دارد و چقدر وقت دارد آنگاه می تواند تشخیص دهد که کدام کارها را در الویت قرار بدهد.
نگاه به آینده
در نیم سال دوم، ادامه ی درس های چهارم و درس های پایه در دستور کار است. درس های چهارم وقت مناسب داشته اند و در امتحانات پایانی نیم سال دوم نیز جمع بندی می شوند اما برای درس های پایه بهترین فرصت اسفند و فروردین است. شرکت در آزمون های جامع و آزمون های سراسری سال های گذشته باید در برنامه های بعد از عید قرار گیرد. نگران نباشید زیرا در نیم سال دوم وقت بیشتری برای مطالعه دارید و کارهای بیشتری می توانید انجام دهید.
نکته: هر داوطلب در هر مرحله یا مقطع زمانی با توجه به عملکرد گذشته، الویت های خاص خودش دارد.
مواضع خود را مستحکم کنید/
تکرار؛ تکرار؛ تکرار

برخی داوطلبان فقط دنبال این هستند که «جلو» بروند و کتاب ها را یکی پس از دیگری تمام کنند. غافل از اینکه تکرار آموخته های قبلی، ضروری تر از جلو رفتن است. یکی از مهمترین راههای افزایش سرعت در آزمون سراسری، افزایش تعداد تکرار است.
امیدوار به حرکت خود ادامه دهید!
این جمله که «امید در زندگانی بشر به همان میزان اهمیت دارد که بال برای پرندگان» یک واقعیت است؛ پس اگر قصد ادامه ی پرواز دارید امیدوار باشید. در برابر نتایج ضعف دو راه در پیش داریم: اول نا امیدی و پذیرفتن شکست. دوم ارزیابی عملکرد گذشته و به دنبال راه حل گشتن؛ راه حل برای: جبران عقب ماندگی ها، یادگرفتن، تست زدن … و در نهایت نتیجه گرفتن. انتخاب با شماست! این یک واقعیت است.
ممکن است در جایی لنگ بزنید، نگران نباشید!

یکی از تفکرات غلط در بین برخی از داوطلبان ـ که باعث شکست آنها می شود ـ تفکر همه یا هیچ است یعنی می گویند با ما باید همه ی درس ها را به صورت ۱۰۰% بلد باشیم تا موفق بشویم یا اگر در یکی دو درس لنگ بزنیم دیگر هیچ!
در آزمون سراسری سال گذشته یکی از داوطلبان منطقه ۱ در درس زبان انگلیسی ۱۴،۷% زده بوده و با رتبه ۶۹۸ در زیر گروه یک رشته ی پزشکی پذیرفته شد!
صبر داشته باشید/ اگر طاووس می خواهید…

اگر برای خودتان هدفی تعیین کرده اید و برای آن ارزش قائل هستید بنابراین باید برای رسیدن به آن صبور باشید.
صبر یعنی: این بار نشد بار دیگر: امروز نشد فردا؛ صبر یعنی تحمل سختی ها برای رسیدن به هدف؛ صبر یعنی هر طاووس خواست باید جور هندوستان بکشد و تحمل کند و به قول سعدی (علیه الرحمه) «صبر و ظفر [پیروزی] هر دو دوستان قدیمند، بر اثر صبر نوبت ظفر آید» . شادو سربلند باشید.

 

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)