تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸

جمع بندی (۱)

مقدمه

همان طور که یک دونده ی حرفه ای، سرعت خود را متناسب با شرایط زمانی و مکانی مسابقه تغییر می دهد تا هر چه بیش تر به هدف خود نزدیک تر شود، یک داوطلب آزمون سراسری هم باید چنین رفتاری داشته باشد. شاید بپرسید چرا؟

زیرا یک داوطلب هم لازم است متناسب با مقاطع زمانی مختلف، سیاست های رفتاری و استراتژی های مطالعاتی متفاوتی داشته باشد. در غیر این صورت، نتیجه ای جز دور شدن از هدف نصیب وی نخواهد شد.

انواع مطالعه

  • پیش خوانی یا آمادگی اولیه

دانش آموز قبل از تدریس دبیر، مباحث جدید یا پیش نیازهای آن ها را مطالعه می کند تا با آمادگی بیشتری وارد کلاس شود. این کار باعث درک و دریافت بیش تر و عمیق تر مفاهیم درسی می شود. شاید تعطیلات تابستانی و شب قبل از تدریس، بهترین فرصت زمانی برای این شیوه ی مطالعه باشد.

  • متناسب با برنامه ی هفتگی مدرسه و آزمون های آزمایشی

این شیوه ی مطالعه و برنامه ریزی کاملا با برنامه ی مدرسه و آزمون ها منطبق و دارای تنوع مطالعاتی دروس در طول ایام هفته است. در این قالب خواندن دروس روز و انجام تکالیف هر روز، جز الویت کاری هر دانش آموز است. در این شیوه ی مطالعه ممکن است دانش آموز نتواند در یک روز و یا یک هفته ی کاری به تسلط کافی در مباحث مطالعاتی خود برسد. یعنی نتواند همه ی مراحل مطالعاتی را برای یک مبحث درسی به اتمام برساند.

این شکل از مطالعه بیش تر در فصل پاییز و فرصت های بهمن و. اسفند و نیز نیمه ی دوم فروردین اجرایی می شود. این زمان مطابق با ایامی است که دانش آموزان به مدرسه می روند. در این زمان حتی فارغ التحصیل ها نیز به دلیل همگام بودن با برنامه ی آزمون های آزمایشی، تقریبا همین روال را انجام می دهند زیرا معمولا برنامه ی این آزمون ها با برنامه ی مدارس مطالقت دارد. این شیوه ی مطالعه بیش ترین زمان دانش آموزان را در طول سال آمادگی برای آزمون سراسری به خود اختصاص می دهد.

  • جمع بندی اولیه با مبحثی

این شیوه ی مطالعه مختص ایام تعطیلات یا امتحانات است. به عبارت ساده تر این شیوه در زمان هایی انجام می شود که دانش آموز به مدرسه نمی رود. معمولا این ایام یکی از صورت های زیر را دارد.

     مرحله         ۱         ۲           ۳          ۴
     دوره تعطیلات شهریور امتحانات نیم سال اول تعطیلات فروردین امتحانات نیم سال دوم
  محور مطالعه مباحث تدریس شده درتابستان مباحث نیم سال اول پایه چهارم   مباحث پایه مباحث نیم سال دوم پایه چهارم

 

  • جمع بندی نهایی

این شیوه ی مطالعه بعد از اتمام تدریس دبیران و یادگیری کامل تمام مباحث درسی، در نیمه ی دوم فصل بهار و یا به عبارت ساده تر در ۵ هفته ی پایانی باقی مانده تا آزمون سراسری انجام می شود که به دوران جمع بندی شناخته می شود.

  • مرور نهایی

این مرحله از مطالعه در فرصت یک هفته مانده به آزمون سراسری انجام می شود تا داوطلب به حداکثر میزان آمادگی خود دست یابد.

اهمیت جمع بندی مبحثی

در طول مدت تحصیل و یا آمادگی برای آزمون سراسری، عقب افتادن در موضوعات درسی به دلیل مشکلات غیر قابل پیش بینی موضوعی رایج است. از طرفی دیگر حجم زیاد تکالیف و کارهایی نظیر خلاصه نویسی، تست آموزشی و … که باید انجام شود. جبران عقب افتادگی های درسی را دشوار می سازد. به همین دلیل مقاطع زمانی خاصی که دبیران مباحث جدیدی را تدریس نمی کنند، بهترین فرصت خواهد بود تا به جبران عقب افتادگی ها و کارهای انجام نشده ی قبلی خود پرداخته شود و ایام امتحانات یکی از همین زمان ها خواهد بود.

اگر از این فرصت به صورت مطلوب استفاده نشود یا این وقت صرف انجام کارهای غیر ضروری شود، مثل این خواهد بود که مشکلات قبلی خود را به هفته ها و فرصت های بعدی منتقل کرده اید. طبیعی است که در کنار حجم فراوان کارهای جاری روزها و فرصت های آتی، جبران گذشته بار و فشار مضاعفی را تحمیل خواهد کرد که یقینا تاثیری نامطلوب روی نتایج آزمون های آینده خواهد گذاشت.

می دانید که اغلب مباحث تدریس شده ی گذشته می تواند مستقیم یا غیر مستقیم، پیش نیاز مباحث آینده باشد. بنابراین یادگیری دقیق و عمیقی آن ها بسیار مفید خواهد بود. هم چنین داوطلبان موفق آزمون سراسری اغلب کسانی هستند که مباحث درسی را به دفعات در طول سال تحصیلی مرور کرده اند و در نهایت در سایه ی همین تکرار ها به تسلط و سرعت عمل کافی در پاسخ گویی به پرسش ها دست یافته اند.

دوران جمع بندی مبحثی که نزدیک ترین فرصت آن در زمان های پیش رو، ایام امتحانات نیم سال اول است، بهترین فرصت برای دانش آموزان و داوطلبان خواهد بود تا مطالبی را که در طول چند ماه گذشته آموخته اند، مرور نمایند و در صورت نیاز، به تست زنی و خلاصه نویسی آن ها بپردازند.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)