تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷

یادتان باشد علاوه بر خلاصه نویسی، باید وقت های منظم و مکرری را برای تکرار آموخته ها اختصاص دهید تا به وقت نیاز امکان سرعت در یادآوری برای شما فراهم باشد.

خلاصه نویسی دروس عمومی

کلاسوری جادویی الگویی عملی برای خلاصه نویسی

قسمت اول: دروس عمومی و حفظی

مقدمه

فعالیت درسی پایه ی چهارم بسیار پرحجم و زمان بر است. به همین دلیل اغلب داوطلبان پس از طرح موضوع خلاصه نویسی، در قدم نخست زیر نکات مهم در کتاب درسی خط می کشند و سپس در ایامی که با امتحان رو به رو هستند همان مطالب را می خوانند و یا حداکثر اقدام به نوشتن همان نکات می نمایند. از آن جا که این گونه نوشته ها بعضاً غیر اصولی تدارک شده است و ضمناً انسجام فکری و علمی در طراحی آن به کار نرفته است. عملاً مفید فایده نیستند و موجب طرح پرسش هایی در ذهن داوطلبان می شوند. انسجام فکری و عملی در طراحی خلاصه برداری را نداشته، پرسش هایی را در سال جدید در ذهن ایجاد می کند که شما را با قسمتی از نظرات دوستان آشنا می کنم.

سوالات متداول:

خلاصه نویسی انجام بدم که چی بشه؟

آقا مگه نکات و مطالب توی جزوه و کتاب نیست؟

من همون جا خط می کشم!

معلم ما خودش زحمت می کشه و خلاصه ی درس رو میده!

آقا خیلی کار خسته کننده ای هستش، زود خسته می شم!

احساس می کنم نمی تونم به خلاصه ها به اندازه ی جزوه ی اصلی اعتماد کنم!

و … تمامی این موارد نقل قول هایی از بچه های سال های گذشته است که در ابتدای سال می خواستند از مسئولیت خلاصه نویسی شانه خالی کنند و نظرات خود را در مورد خلاصه نویسی که یک مهارت آموزشی است، ابراز کردند. این گروه معتقدند اگر خلاصه برداری را منطقی و علمی شروع نکنیم، نیمه انجام می شود و سپس رها خواهد شد.

در آزمون های مهم که سرفصل و بودجه بندی زیادی دارند همیشه نگران زمان و فراوشی مطالب و چگونگی تکرار آن ها هستیم حتی بیان این حرف که شب آزمون فرصت خواهیم داشت تا درس ها را مرور کنم، تا کنون از هیچ داوطلبی شنیده نشده است زیرا همگان می دانند که اولاً به دلیل بار روانی آزمون و ثانیاً به سبب حجم بالای مطالب، مرور این دروس در شب آزمون امکان پذیر نیست. پس برای یک آزمون مهم مانند آزمون سراسری می بایست اقدامی انجام داد تا همیشه ذهن درگیر باز آموزی و تعمیق مطالب دروس عمومی و حفظی باشد. نفوذ دادن اطلاعات و تثبیت آن ها در حافظه ی بلند مدت، فقط نیازمند پلی است بنام تکرار و ابزار مورد نیاز برای ساخت این پل، کلاسوری است جادویی بنام کلاسور خلاصه نویسی!

در واقع جمع آوری و استفاده ی مجدد از اطلاعات و نیاز به بایگانی کردن مطالب به صورت خودکار و غیر ارادی در اکثر دانش آموزان وجود دارد. دو حافظه ی اصلی بلند مدت و کوتاه مدت برخوردار است و چون مطالب گسترده هستند، مغز نیازمند تکرار آن هاست تا بتواند به تعمیق مطالب بپردازد. چون دروس عمومی شامل ادبیات فارسی، زبان عربی، دین و زندگی، زبان انگلیسی و مطالب حفظی درس هایی مانند شیمی، زیست شناسی، قافیه و عروض و … نیازمند تکرار هستند و همیشه باید در معرض مطالعه و یادآوری باشند، پس باید روشی اتخاذ گردد تا در کوتاه ترین زمان ممکن بیش ترین بازده را داشته باشد.

چرا که بسیاری از دوستان فکر می کنند خلاصه نویسی، دوباره نویسی مطالب است! و با این دیدگاه غلط و کار وقت گیر، تمامی مطالب را می نویسند و به نوشتن موضوعات برجسته و مهم اکتفا نمی کنند. این نوشته ها اغلب ارزش دوباره خوانی ندارند! و سبب می شوند تا داوطلب دچار خستگی و بی حوصلگی شود و انگیزه ی خود را برای خلاصه نویسی و نکته برداری از دست بدهد. برای این که جلوگیری از وقوع این مشکل لازم است در خلاصه نویسی دروس عمومی، فقط مطالبی را بایگانی و نکته برداری کنیم که بعد از چند مرحله مطالعه هنوز در آن ها به تسلط کافی نرسیده اید. هم چنین و بهترین زمان برای نوشتن نکات مهم دو هفته یکبار و بعد از مطالعه ی دو هفته ای است. بعضی از داوطلبان در تهیه ی کلاسور خلاصه نویسی، زمان زیادی صرف می کنند وسواس زیادی را به خرج می دهند. چون حجم کلاسور خلاصه نویسی این گروه برابر و گاهی بیش تر از حجم جزوه و کتاب درسی می شود. رغبتی برای مطالعه و ادامه تکمیل کلاسور خلاصه نویسی نخواهند داشت. نکته حائز اهمیت تهیه و استفاده صحیح و اصولی از روش های موجود در اصولی ترین روش خلاصه نویسی دروس عمومی استفاده از درخت حافظه و یا شبکه ی مغزی است. در خلاصه نویسی تا جایی که مقدور است باید از نوشتن مطابق با رسم الخط کتاب پرهیز کرد. مگر این که درس مورد نظر امکان استفاده از روش خلاصه برداری را نداشته باشد. روش استفاده از درخت حافظه به دلیل شیوه ی تصویری ماندگاری بهتر و بیش تری خواهد داشت. در این روش تیتر اصلی را می نویسید و سپس مطالب فرعی را به صورت شاخه هایی جداگانه که از شاخه ی اصلی منشعب می شوند، می نویسید.

یادتان باشد علاوه بر خلاصه نویسی، باید وقت های منظم و مکرری را برای تکرار آموخته ها اختصاص دهید تا به وقت نیاز امکان سرعت در یادآوری برای شما فراهم باشد.

 

 

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)