تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷

اگر در جایتان دراز کشیده اید و به چیزهای مختلفی مانند تکالیف مدرسه و درس هایتان یا آزمون فردا یا نتایج ناامید کننده ی قبلی خود فکر می کنید و خوابتان نمی برد، ممکن است به تنظیم مجدد خوابتان نیاز داشته باشید…

خوابت نمی برد؟ این جوری کن!...

بسیاری از داوطلبان گاهی دچار این مشکل می شوند که با وجود خستگی و نیاز به خواب، به دلیل فکرهای مختلف در ذهن خود قبل از خواب دچار آشفتگی ذهنی می شوند و نمی توانند خوابی آرام را تجربه کنند. اگر در جایتان دراز کشیده اید و به چیزهای مختلفی مانند تکالیف مدرسه و درس هایتان یا آزمون فردا یا نتایج ناامید کننده ی قبلی خود فکر می کنید و خوابتان نمی برد، ممکن است به تنظیم مجدد خوابتان نیاز داشته باشید. برای این کار بهتر است روش های زیر را امتحان کنید:

سعی کنید فکرتان را آزاد کنید و از فکر کردن به رقابت بپرهیزید. یک صحنه ی آرامش بخش را که شامل خواب هم می شود تصور کنید و آن صحنه را در ذهنتان تجسم کنید. تصور کنید بر روی تختی نرم و راحت در کنار ساحلی آرام زیر آسمان پر از ستاره دراز کشیده اید. صدای آرام امواج را متصور شوید. آیا صداهای دیگری مانند صدای زیبای برگ درختان را نیز می شنوید؟ چه حسی دارید؟ آیا باد ملایمی می وزد؟ صدای دلنواز پرندگان بر فراز آسمان گوشتان را نوازش می کند؟ آیا شخص یا اشخاص دیگری آنجا حضور دارند؟ برای مدتی تمرکزتان بر روی این تصویر باشد.

اگر مورد قبل کارساز نبود و هنوز بیدار هستید و خوابتان نمی برد، برای مدت کوتاهی از جایتان برخیزید. از جایتان بلند شوید و یک کار آرامش بخش و در عین حال کسل کننده انجام دهید مثلا کتابی بخوانید یا سودوکو حل کنید. چراغ ها را در کمترین حالت ممکن نگه دارید و بعد از ۳۰ دقیقه یا به محض این که احساس خواب آلودگی کردید به جایتان برگردید. می توانید این کار را به صورت دراز کشیده نیز انجام دهید تا کم کم ذهنتان درگیر شده و به اصطلاح چشمانتان گرم شود و به خواب بروید.

به هیچ وجه از تکنولوژی هایی مانند تلفن همراه، تبلت، تلویزیون یا کامپیوتر استفاده نکنید. صفحه ی نمایش روشن ممکن است باعث گمراه شدن مغزتان شود و مغزتان به اشتباه فکر کند که وقت بیدار شدن است. هر چیزی که باعث تحریک مغزتان می شود مانند یک پیام یا یک بحث در گروه های اجتماعی ممکن است بدنتان را به مدل بیدار باش دوباره در بیاورد.

زمانی که برای به خواب رفتن مشکل دارید یا هنگامی که اتفاقی از خواب بیدار می شوید و نمی توانید دوباره بخوابید، از جا برخاستن می تواند کمک کننده باشد. اما مجبور نیستید هر شب این کار را انجام دهید. اگر با به خواب رفتن مشکل دارید، بهترین راه این است که بدنتان را آموزش دهید تا هر شب بر طبق یک رویه ی از پیش برنامه ریزی شده آرام و ریلکس شود. پزشکان به این رویه ”بهداشت خواب خوب“ می گویند. بهداشت خواب خوب شامل فعالیت هایی مانند هر شب رفتن به تختخواب در یک زمان مشخص، خاموش کردن و عدم استفاده از تکنولوژی در زمان معین و خاموش کردن چراغ ها است که به بدن علامت می دهند وقت خواب رسیده است. این رویه همچنین شامل اجتناب از مصرف کافئین و یا سایر محرک های مغز چند ساعت قبل از خواب نیز هست

برخورد با قضیه ی خواب باید مانند سایر مسائل زندگی، هدفمند و برنامه ریزی شده باشد تا بتوان با مدیریت آن به نتایج مورد نظر رسید. خواب مناسب رکن اساسی زندگی تحصیلی هر داوطلب است و کم توجهی به آن عوارض نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

 

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)