تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
خواب مناسب

خواب مناسب

خواب به حالتی از عدم هوشیاری اطلاق می شود که بتوان فرد را با تحریکات حسی با دیگر انواع تحریک ها از این حالت خارج کرد. خواب در درجات مختلفی از بسیار سبک تا بسیار عمیق طبقه بندی می شود. علاوه بر این محققینی که در مورد خواب تحقیق می کنند آن را به دو نوع کاملا مختلف تقسیم می کنند و معتقدند که در طی شب هر فرد دو مرحله خواب را که بطور یک در میان جایگزین هم می شوند تجربه می کند. این دو مرحله عبارتند از:

  • خواب با امواج آهسته (Slow-wave Sleep)که در طی آن امواج مغزی، بسیار قوی و کم فرکانس هستند.
  • خواب یا حرکات سریع چشم ها (Rapid Eye Movment sleep) که آن را به اختصار REM می نامند و در جریان آن خلاف این که فرد هم چنان در خواب به سر می برد چشم های وی حرکات سریعی پیدا می کنند.

قسمت اعظمی از خواب افراد د هنگام شب از نوع خواب با امواج آهسته است. این نوع خواب، خواب عمیق و آرامش بخشی است که افراد دارای ساعت های طولانی بیداری، در چند ساعت ابتدای خواب خود تجربه می کنند. از طرف دیگر، خواب REM با دوره هایی که روی می دهد فقط ۲۵ درصد از کل زمان خواب را در جوانان به خود اختصاص می دهد و به طور طبیعی هر د۹۰ دقیقه یکبار تکرار می شود. این نوع خواب چندان آرام بخش نیست و معمولا با رویای زنده همراه است.

حدود یک چهارم افراد با مشکل خواب دست و پنجه نرم می کنند. کمیت و کیفیت خواب می تواند بسیاری از شاخص های سلامتی و فیزیولوژیک یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. کم خوابی و بد خوابی باعث افزایش خطر بیماری های مزمن نظیر چاقی، دیابت و قلب و عروق می شود. برای مثال مطالعات اخیر ارتباط تنگا تنگی را بین خواب و چاقی نشان می دهند، به طوری که هم کاهش و هم افزایش خواب باعث چاقی و اضافه وزن می گردد. جالب است که بدانید بد خوابی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش ابتلا به بیماری های عفونی نیز می شود. حتی خواب کافی احساس درد را در افراد کاهش می دهد. هم چنین مطالعات اخیر نشان می دهند که خواب ناکافی و دیر وقت خوابیدن خطر کوتاهی قد را بدنبال دارد.

کسانی که خواب کافی ندارند معمولا دچار مشکلات احساسی می شوند و رفتارهای روزانه ی آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. این گونه افراد ممکن است بدون دلیل شروع به گریه کردن کنند و یا در کنترل میزان خنده ی خود ناتوان بشوند.

هم چنین می توان به ارتباط بین خواب و حافظه اشاره نمود. در طول خواب مغز انسان اطلاعات بررسی شده را کاهش می دهد. کسانی که خواب کافی ندارند معمولا عملکرد ذهنی کاهش یافته ای دارند به طوری که فعال ماندن داده ها در مغزشان دچار مشکل می شود و توان تصمیم گیری، علت یابی و درک زمانی، مکانی و احساسی برای انجام فعالیت های ذهنی در آن ها کاهش می یابد. در واقع خواب کافی احتمال خطا کردن به ویژه در درس هایی مانند فیزیک و ریاضی را کاهش می دهد.

عوامل متعددی در ایجاد خواب سالم نقش دارند. مهم ترین آن ها وجود ساعت بیولوژیک در درون انسان است که خواب وی را تنظیم می کند اما عوامل زادی نیز وجود دارند که موجب اختلال در خواب می شوند. از جمله ی این موارد می توان به بیماری ها، مصرف داروها و عوامل محیطی بویژه تغذیه ی فرد اشاره کرد.

برخی از روش های بهبود کیفیت و کمیت خواب عبارتند از:

  • استفاده از برنامه ای منظم برای خواب
  • دمای مناسب محل خواب
  • تاریک و کم صدا بودن محل خواب
  • بهره مندی از فعالیت فیزیکی مناسب در طول روز به ویژه ۳ الی ۴ ساعت قبل از خواب
  • استفاده از تغذیه ی مناسب
  • پرهیز از مصرف خودسرانه ی داروهای خواب آور
  • آرامش و تلاش برای Relax بودن حداقل یک ساعت قبل از خواب
  • عدم مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی کافئین نظیر چای، قهوه، شکلات و نوشابه حداقل ۳ ساعت قبل از خواب
  • مصرف یک لیوان لبنیلت (شیر، ماست و یا دوغ) یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب
  • پرهیز از صرف غذاهای سنگین در وعده ی شام
  • استحمام قبل از خواب

با رعایت نکات فوق معمولا مشکل خواب اکثر افرادی که از خواب ناکافی رنج می برند حل خواهد شد. اما چنان چه این موارد نتواند مشکل فرد را برطرف نماید بهتر است با پزشک مشورت شود.

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)