تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸

تاریخچه پیدایش آووکادو به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‏گردد که به خاطر بافت نرم و خواص درمانی‏اش، توسط اقوامAztecs و Incas در آمریکای جنوبی استفاده می‏شده است.

تاریخچه پیدایش آووکادو به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‏گردد که به خاطر بافت نرم و خواص درمانی‏اش، توسط اقوامAztecs و Incas در آمریکای جنوبی استفاده می‏شده است.

۴۰۰ نوع آووکادو در مکزیک و جنوب آمریکا وجود دارد. بعد از کشت نهال آووکادو ، ۲ تا ۳ سال طول می کشد تا میوه بدهد.

آووکادو ، یک ماده غذایی کامل با ۱۴ ماده معدنی مفید برای تحریک رشد بدن می باشد؛ مثلا دارای املاح آهن و مس است که برای خون سازی مفیدند؛ یا سدیم و پتاسیم موجود در آووکادو تعادل شیمیایی بدن را حفظ می‏کنند.

این میوه به دلیل نداشتن نشاسته، قند خون را در طول روز متعادل نگه می‏دارد، بنابراین برای افراد دیابتی و افراد دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) مناسب است.

آووکادو از نظر چربی خیلی غنی می‏باشد، در حالی که سایر میوه ها و سبزی ها این طور نیستند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین‏ A ، ویتامین‏های گروه B و منبع غنی آنتی اکسیدان‏هایی مثل ویتامین E ،C و لوتئین (رنگدانه گیاهی) است.

 
ارزش غذایی آووکادو:

– آووکادو دارای رنگدانه ی گیاهی زردی به نام “لوتئین” است. لوتئین یک آنتی اکسیدن طبیعی است که به حفظ سلامتی چشم ها در پیری کمک می کند.

– یک پنجم آووکادو، ۵۰ کالری انرژی و حدود ۲۰ ویتامین و ماده ی معدنی دارد.

– آووکادو‏ دارای ماده ای به نام بتا سیتو استرول (beta- sitosterol) می‏باشد. بتا سیتو استرول یک استرول گیاهی است که به حفظ مقادیر طبیعی کلسترول‏ خون کمک می‏کند.

 

 

میزان مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم آووکادوی خام:

انرژی ۱۹۰ کالری
اسید چرب غیراشباع با یک باند دوگانه ۱۲ گرم
اسید چرب غیراشباع با چند باند دوگانه ۲ گرم
چربی کل ۲۰ گرم
ویتامین E ۳ میلی گرم
پتاسیم ۴۵۰ میلی گرم
مس ۰/۲ میلی گرم
ویتامین B6 ۰/۴ میلی گرم
ویتامین B5 ۱ میلی گرم
فیبر ۳ گرم

 

آووکادو؛ یک ماده غذایی کامل:

آووکادو تقریبا یک ماده غذایی کامل است. آووکادو چربی و کالری بالایی دارد، لذا افرادی که نمی خواهند وزنشان زیاد شود، باید به میزان متعادل از آن استفاده کنند.

 

co145

 

بیشتر چربی آووکادو از نوع چربی‏های غیراشباع با یک باند دوگانه است (همانطور که در قسمت بالا آمده است) که مقدار کلسترول خون را افزایش نمی‏دهند.

آووکادو کاملا قابل هضم و دارای سوخت و ساز آهسته است که برای بازسازی مواد مغذی و بارگیری در افراد ورزشکار مناسب می باشد.

وقتی آووکادو با میوه‏های دیگر مصرف شود، یک غذای مغذی را برای کودکان فراهم می‏سازد.

 

 

استفاده‏ها:

بر اساس طب سنتی چین، آووکادو طبیعت سرد دارد. این میوه سبب تنظیم کار کبد و عملکرد صحیح ریه‏ها و روده‏ها می شود.

آووکادو منبع ماده معدنی مس می‏باشد که به تشکیل گلبول‏های قرمز خون کمک می‏کند.

آووکادو به راحتی در بدن هضم و جذب می‏شود و برای مادران شیرده و درمان زخم‏ها مفید است.

آووکادو به دلیل غنی بودن از ویتامین E ، برای زیبا سازی پوست مفید است. همچنین به بهبود سوختگی‏ها و زخم‏ها کمک می‏کند.

تحقیقات نشان داده است که آووکادو می‏تواند ترشح هورمون انسولین را مهار کند، بنابراین برای جلوگیری از گرسنگی مفید است.

 
فواید خاص آووکادو به دلیل سرشار بودن از ویتامین E:

۱- بیماری‏های قلبی:

آووکادو از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند. محققان به این نتیجه رسیده‏اند که مقدار بالای ویتامین E که بدن از طریق مکمل‏ها و یا با مصرف مواد غذا‏یی مثل آووکادو دریافت می‏کند، می‏تواند خطر ابتلا به بیماری‏های قلبی را کاهش دهد.

همانطور که می دانید ویتامین E ، یک آنتی اکسیدان قوی است و به دلیل داشتن همین خاصیت، از آسیب LDL- کلسترول به وسیله رادیکال‏های آزاد جلوگیری می کند. به نظر می‏رسد که اگر کلسترول LDL آسیب ببیند، می‏تواند در سرخرگ ‏های خونی رسوب کند و سبب تنگی عروق خونی شود. با جلوگیری از صدمه‏ای که رادیکال های آزاد به LDL می‏زنند، می‏توان مشکلات قلبی را کاهش داد.

اگر چه بسیاری از غذاها حاوی ویتامین E هستند، اما ویتامین E موجود در اکثر آنها، در طی عمل پختن از بین می رود. آووکادو این خوبی را دارد که برای خورده شدن، نیاز به هیچ عملی ندارد و به همان شکل خام و تازه مصرف می‏شود.

 

۲- عفونت در بزرگسالان

مطالعات نشان می‏دهد که مصرف مکمل‏ ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مسن مفید است. با افزایش سن، میزان مواد مضر در بدن افزایش می‏یابد که ویتامین E می‏تواند مقدار آنها را کاهش دهد.

آووکادو به دلیل سرشار بودن از ویتامین E ، می‏تواند نقش یک مکمل را ایفا کند. به همین دلیل، آن را در رژیم غذایی افراد مسن جای می‏دهند.

 

۳- ناباروری در مردان:

آووکادو می‏تواند به افزایش باروری در مردان کمک کند.

ویتامین E همراه با ویتامین C در نچسبیدن اسپرم‏ها به یکدیگر نقش دارد و قدرت جابجایی آنها را افزایش می‏دهد، بنابراین اسپرم ها خیلی راحت‏تر می‏توانند به طرف سلول تخمک بروند.

با مصرف بیشتر مواد غذایی غنی از ویتامین E و استفاده از مکمل‏های این ویتامین تحت نظر پزشک، ممکن است میزان باروری در مردان افزایش یابد.

 

۴- بیماری پارکینسون:

مطالعات اخیر نشان می‏دهد که غذاهای غنی از ویتامین E می‏توانند بیماری پارکینسون را کاهش دهند. البته این یافته، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
چقدر بخوریم؟

نصف یک آووکادو تقریبا ۴ میلی‏گرم ویتامین E دارد.

نیاز روزانه مردان به ویتامین E حداقل ۴ میلی گرم و زنان ۳ میلی گرم در روز می‏باشد.
چگونه آووکادو را انتخاب و نگهداری کنیم؟

آووکادو به خاطر رنگ و شکل پوستش، “گلابی تمساح مانند” نامیده می‏شود.

آووکادوهای خوش شکل را که روی آنها بدون خراش است، انتخاب کنید. برای استفاده فوری آووکادوهایی را بخرید که وقتی آنها را فشار می‏دهید کمی نرم باشند. برای اینکه آووکادوهای سفت برسند، آنها را برای چند روز، با یک عدد موز در یک پاکت کاغذی قرار دهید.

 

پختن و خوردن:

آووکادوها را پس از شستن از وسط ببرید. بعد یک کارد در وسط آن فرو کنید و آن را بچرخانید تا هسته اش خارج شود.

می‏توانید آن را با پوستش سرو کنید، و یا آن را از پوست جدا کرده و برای سوپ یا سالاد استفاده کنید، و یا با آن یک سس درست کنید.

آووکادو یک میوه روغنی است و چربی‏های قابل هضم دارد و می‏توان با آن یک سس سالم به همراه سبزیجات خام درست کرد.

روش دیگر برای تهیه سس این است که آن را پوست کنده و خرد کنید و نمک و کره به آن اضافه کنید. سپس سس حاصل را روی نان بمالید و میل کنید.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)