تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
خوب گوش دادن مهم ترین مهارت

خوب گوش دادن

مهم ترین مهارت

گوش کردن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که با پرورش آن می توانید کارآیی خود را در مدرسه افزایش دهید. این مهارت بعد از مهارت خواندن، یکی از مشکل ترین مهارت هاست. ویلیام آرمسترانگ می گوید: کلاس مکانی برای یادگیری و گوش کردن است.

مهارت های خوب گوش دادن:

  • برای گوش دادن آماده باشید. این آمادگی می تواند شامل پیش مطالعه ی دروس، آمادگی ذهنی و …. باشد.
  • عوامل بیرونی را که مانع گوش دادن در کلاس می شوند کنار بگذارید. در اصطلاح علمی باید کنش های باز دارنده ی فیزیکی را کنار بگذارید. مثلا صندلی که در کلاس انتخاب می کنید طوری باشد که تخته و معلم را خوب ببینید. در کنار دانش آموزان حواس پرت ننشینید و به حرکات و شوخی های سایر بچه ها توجه نکنید. در کلاس های بزرگ بهتر است در ردیف جلو بنشینید و در کلاس های کوچک تر، ردیف آخر را انتخاب کنید. انجام کار دیگری در کلاس مثل مطالعه ی یک کتاب دیگر هم می تواند دقت تان را در گوش دادن کاملا کم کند.
  • بر عوامل درونی که باز دارنده های ذهنی و فکری هستند تسلط یابید. می توانید افکاری که ذهن تان را مشغول کرده اند و نمی گذارند به معلم گوش دهید در جایی یادداشت کنید. این افکار ممکن است در مورد مشغله های روزانه و یا حتی مقایسه ی نکات و مطالب مورد روش تدریس دو معلم تان باشد. بهتر است این افکار را به بعد از کلاس موکول کنید.
  • در مورد معلم ها یا درس ها پیش داوری نکنید. بیش تر اوقات ممکن است قبل از شروع کلاس نسبت به معلم یا درسی که قرار است بخوانید، ذهنیت قبلی داشته باشید یا پیش داوری کنید. این مساله باعث می شود که نقاط ضعف معلم مثل ضعف در تدریس و یا لهجه و … و یا درس مورد نظر را ببینید و نسبت به آن درس بی علاقه شوید. همین بی علاقگی باعث خوب گوش ندادن می شود. به هر حال وقتی با انگیزه و هدف در کلاس درس بیایید، شنیدن و دیدن تان دقیق تر می شود. حتی پیش بینی سخنان معلم هم سبب کم شدن تمرکز و دور شدن ذهن تان از صحبت های وی می شود.
  • بر روی درس و صحبت های معلم تان تمرکز کنید. جالب است بدانید سرعت حرف زدن ۱۵۰ کلمه در دقیقه و سرعت فکر کردن ۴ تا ۱۰ برابر آن است. این امر باعث می شود تمرکز به هم بخورد و نتوانیم خوب گوش دهیم. این تفاوت سرعت، فرصت مناسبی برای حواس پرتی ایجاد می کند. در حالی که منتظر شنیدن کلمات هستید ذهن تان از این شاخه به آن شاخه می پرد. در نتیجه بیش تر از آن چه گوش کنید به فکر و خیال فرو می روید، در همراهی با معلم وقفه ایجاد می شود و زنجیره ی مطلب از ذهن تان بیرون می رود. این گونه است که مفهوم مطالب را به صورت ناقص دریافت می کنید. برای جلوگیری از این کار سعی کنید انتهای سخنان معلم را مانند بازی با جملات ناقص تکمیل کنید.
  • در کلاس به هشدار های کلامی معلم مانند «مهم است»، «در امتحانات …» و …. نشانه های غیر کلامی مانند حرکات دست و چهره و تغییر لحن معلم دقت کنید. ممکن است معلم در کلاس بگوید این مطلب بسیار ساده است اما هنگامی که به چهره ی او نگاه کنید لبخند شوخی را در چهره او ببینید که منظورش کاملا برعکس باشد.
  • در کلاس شنونده ای فعال باشید. یعنی به پرسش های معلم فعالانه جواب دهید. از گفته های معلم یادداشت بردارید و به موقع پرسش کنید.

سه عادت نادرست در گوش دادن

  • گوش دادن هیجانی و عصبی
  • گوش کردن با بی علاقه گی و بی تفاوتی
  • گوش کردن به جزئیات بی اهمیت

بسیاری از دانش آموزان ممکن است روی برخی از لغات یا کلمات حساسیت داشته باشند. بعضی اوقات شنونده ها برخی کلمات یا عباراتی را که دوست ندارند نمی شنوند یا با شنیدن آن ها یاد چیزهای دیگر می افتند. این موجب می شود که تمام مطالب یا بخش مهمی از آن، از دست برود و به گوش شنونده نرسد. برای این کار باید یاد بگیرید که توجه کنید اما واکنش نشان ندهید، چون در کیفیت گوش دادن تاثیر منفی می گذارد.

یک تمرین ساده

موقعی که از یک خیابان شلوغ عبور می کنید. صدای خاصی را انتخاب کنید و فقط به آن گوش دهید. مثلا تنها به صدای عابر پیاده توجه کنید یا به صدای بوق ماشین ها. حتی این تمرین را در مهمانی هم می توانید انجام دهید.

این کار سبب می شود دقت تان در شنیدن افزایش یابد. این تمرین ها توانایی تان را برای مطالعه و تمرکز در محیط پر سرو صدا و تمرکز برای گوش دادن بالا می برد.

«پلوتارگ» فیلسوف یونانی می گوید:

این را فراموش نکنید که اگر گوش دادن را خوب یاد بگیرید، می توانید از صحبت های همه، حتی کسانی که بد صحبت می کنند هم به خوبی استفاده کنید.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)