تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷

ویتامین های گروه B به بهبود عملکرد مغزتان کمک می‌کند و مصرف آهن، روی و کلسیم قدرت شمارا برای مقابله با استرس و اضطراب افزایش می‌دهد

۴۵۱۷۹۹_۳۷۱

شب امتحان برای بیشتر ما سرشار از استرس و اضطراب است داشتن آمادگی کافی برای امتحان این استرس را به میزان قابل توجهی کمتر می‌کند.

اما آیا آمادگی تنها در مطالعه کتاب های درسی خلاصه میشود؟

مطمئنا بسیاری از عوامل خارجی هستند که در آمادگی شما تاثیر می‌گذارند، بعضی از این عوامل غیر قابل کنترل و برخی قابل کنترل شما هستند.

یکی از نکاتی که شب امتحان باید به آن توجه کنید این است که چه چیزی بخورید.

 

بهتر است بدانید آنچه میخورید و می‌نوشید بر بازده شما در طول امتحان تاثیر گذار است.

یک رژیم غذایی درست و مفید انرژی کامل را برای گذراندن طول امتحان به بهترین نحو ممکن کمک می‌کند.

و این نکته را فراموش نکنید که حتی اگر در حالت عادی صبحانه نمی‌خورید یا بهر دلیلی اشتهای کمی دارید حتما قبل از امتحان صبحانه میل کنید تا مغزتان برای امتحان آمادگی کافی داشته باشد. مغزتان به سوخت نیاز دارد و این سوخت را با غذا بدست می‌آورد.

همچنین شب قبل از امتحان خوراکی های سرشار از پروتئین شمارا هشیار تر می‌کنند و مصرفشان توصیه می‌شود.

تخم مرغ، ماهی، فرنی، ماست، پنیر و گردو، تخم آفتابگردان، میوه های خشک شده ای نظیر انجیر و آلو از جمله خوراکی های مفید برای هشیاری مغزتان هستند.

همچنین میوه هایی همچون پرتقال، نارنگی، طالبی، موز و سبزیجات نظیر کلم، کاهو، هویج، فلفل دلمه ای و غیره سوخت خیلی خوبی برای مغزتان تأمین می‌کنند.

به هیچ وجه غذاهایی که از آرد سفید درست شده اند مانند کیک و کلوچه و بیسکویت را پیش از امتحان مصرف نکنید این خوراکی ها به زمان و انرژی زیادی برای هضم نیاز دارند. همچنین از خوردن خوراکی هایی با قند فراوان مثله شکلات خودداری کنید. این مواد با کاهش و افزایش قند خون تعادل شمارا در طول امتحان مختل می‌کنند.

همچنین بهتر است بدانید کربوهیدرات ها هنگامی که به تنهایی صرف شوند خاصیت آرامش بخشی بیشتری  دارند تا هوشیار کننده، پس گزینه خوبی برای شب امتحان هستند اما برای روز امتحان توصیه نمی‌شوند. همچنین بهتر است شب امتحان از خوردن گوشت خودداری کنید زیرا گوشت حاوی نوعی آمینو اسید ضروری است که باعث خواب آلودگی شما میشود.

و فراموش نکنید که حتما پیش از امتحان و درطول امتحان بقدر کافی آب بنوشید. کمبود آب موجب کاهش تمرکز، کمبود انرژی و ضعف میشود پس منتظر نمانید که تشنه شوید و بعد آب بنوشید. درضمن مصرف چای بدون شکر هم مناسب است.

اما از مصرف نوشابه های پرقند و نوشیدنی های کافئین دار قبل از امتحان بپرهیزید زیرا موجب افزایش اضطرابتان میشود. اما اگر عادت به مصرف قهوه دارید قطع ناگهانی آن می‌تواند موجب سردرد شود پس مصرف یک فنجان قهوه مشکلی ایجاد نمی‌کند

 

به این نکته توجه کنید که بقدر کافی غذا میل کنید اما به هیچ وجه پرخوری نکنید.

وقتی قبل از امتحان صبحانه یا نهاری سنگین میل کنید درطول امتحانتان احساس سنگینی و خواب آلودگی خواهید داشت. و بدنتان بجای اینکه بر تامین انرژی لازم برای عملکرد مغز تمرکز کند، بر روی فرایند گوارش تمرکز می‌کند. نهار های سبکی مانند مرغ و سالاد را امتحان کنید و تا حد امکان از مصرف غذاهای خیلی روغنی بپرهیزید.

 

همچنین می‌توانید از مولتی ویتامین ها کمک بگیرید.

ویتامین های گروه B به بهبود عملکرد مغزتان کمک می‌کند و مصرف آهن، روی و کلسیم قدرت شمارا برای مقابله با استرس و اضطراب افزایش می‌دهد

 

در روز امتحان هیچگونه غذا، مکمل، نوشیدنی یا داروی جدیدی (حتی به پیشنهاد اطرافیان تان) مصرف نکنید. شما از واکنش احتمالی که بدنتان می‌تواند به یک خوراکی جدید  داشته باشد اطلاع ندارید و مطمئنا نمی‌خواهید در روز امتحان غافلگیر شوید پس تا حد امکان موادی که به آنها عادت دارید مصرف کنید.

و در آخر در امتحاناتی که اجازه بردن خوراکی با خود را دارید، خوراکی های سالمی همانند آجیل، گردو، میوه و مواد سرشار از پروتئین و مقوی با خود ببرید تا برای امتحان انرژی کمکی بگیرید و فراموش نکنید که انرژی ای که شکلات و شیرینی به شما می‌دهند به سرعت افت می‌کنند و شمارا با کمبود انرژی سریع و شدید مواجه می‌کنند.

 

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)