تاریخ انتشار: ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
درس_خواندن_بعد_از_ناهار؟_من_که_حوصله ندارم ‍!!

درس خواندن بعد ؟ … من که حوصله از ناهار ندارم!

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام صبح مطالعه را پر انرژی شروع کرده اید و تمام اقداماتی را که برای داشتن مطالعه ای دقیق لازم است انجام داده اید. اما بعد از ناهار و درست زمانی که می خواهید مطالعه را دنبال کنید، حس می کنید تمرکزتان کم شده است و شدیدا تمایل به چرت زدن و خوابیدن دارید.

احساس خستگی با ریتم طبیعی و تنظیم بدن مرتبط است. بسیاری از مردم حدود ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر احساس خواب آلودگی می کنند. برخی داوطلبان خواب نیمروزی را در برنامه ی روزانه ی خود می گنجانند و معتقدند بعد از خواب نیم روزی توان مطالعاتی و بازده کاری آن ها بیش تر می شود.

متخصصان معتقدند در خواب آلودگی نیم روزی، اتفاقاتی همانند خواب آلودگی قبل از خواب شبانه رخ می دهد. دمای مرکزی بدن افت می کند و مغز فرمان ترشح هورمون ملاتونین را صادر می کند. البته تمام تقصیرها متوجه ریتم درونی بدن نیست. درست است که به واسطه ی این ریتم طبیعی خواب آلوده می سشوید، اما عادات غذایی یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد خستگی هستند. به صورت مقدماتی این نکته را بدانید که میزان صرف انرژی بدن همراه با افزایش ساعات روز، ارتباطی مستقیم و نسبتی صعودی دارد. این نکته را هم به نکته ی قبلی بیفزایید که متاسفانه اغلب مردم از برنامه ی و رویه ای صحیح در تامین انرژی روزانه پیروی نمی کنند.

گام نخست: بپرسید

اگر معمولا بعد از ظهرها احساس سستی و کسالت می کنید، از خودتان بپرسید:

آیا صبحانه خورده ام؟

صبحانه چه خورده ام؟

یادتان باشد که یک استکان چای با یک لیوان شیر و یا یک فنجان قهوه صحبانه محسوب نمی شود.

ناهار چه خورده ام؟

غذایی که خورده ام از نوع غذاهای خانگی بوده است یا از غذاهای فست فودی؟

تغذیه ی میان وعده ای ام چه بوده است؟

پاسخی که به این پرسش ها خواهید داد مشخص خواهد کرد که اشکال کار شما کجاست.

یک فنجان چای یا قهوه برای صبحانه و یا یک تکه شکلات برای ناهار ممکن است انرژی لازم برای شروع و ادامه ی کار را فراهم کند، اما سوخت طولانی مدتی را که در طول روز به آن احتیاج دارید، تامین نمی کند و تاثیر این گونه خوراکی ها کوتاه مدت خواهد بود.

گام دوم: راه چاره

اولین اقدام برای این که به خواب آلودگی و کسالت نیم روزی دچار نشوید، صرف صبحانه ای با کیفیت غذایی موثر و بالاست. اگرچه اغلب والدین فرزندان خود را در این مورد نصیحت و موعظه می کنند اما اغلب خودشان مراعات کنندگان خوبی نیستند.

مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای دختران ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری و در پسران حدود ۵۰۰ کالری است. همین مقدار از کالری توان و انرژی لازم برای انجام یک فعالیت مطالعاتی مناسب را تامین و بقای انرژی برای ادامه ی فعالیت علمی را به صورتی مناسب تصضمین می کند. به همین دلیل برای وعده ی صبحانه ترکیبی شامل صورت های غذایی زیر پیشنهاد می کنیم.

  • غذاهایی که از غلات (گندم، جو و…) تهیه شده و با شیر مصرف می شوند. اگر خود را به استفاده از شیر کم چرب عادت دهید، فواید بسیاری برای شما خواهد داشت.
  • نان سبوس دار، کره بادام زمینی و موز.
  • یک لیوان آبمیوه با یک عدد میوه ی تازه هم پیشنهاد خوبی است.

چون کربوهیدرات ها سوخت اصلی مغز و عصضلات محسوب می شوند، بنابراین برای ادامه ی فعالیت در طول روز به آن ها احتیاج دارید. تحقیقات گسترده ی علمی نشان می دهد که افزودن پروتئین به کربوهیدرات ها، سبب افزایش تمرکز می شود و از نطظر ذهنی و جسمی احساس بهتری را ایجاد خواهد کرد.

گام سوم: اخطار

برخی ممکن است فکر کنند که اگر صبحانه را کافی و مفصل میل کنند، می توانند در وعده ی ناهار به یک طظرف کوجچک سالاد اکتفا کنند و از خوردن غذا منصرف باشند. البته گاهی بهانه های طظاهرا موجهی مانند کمبود وقت یا کاهش وزن نیز وجود دارند. این بزرگترین اشتباهی است که یک نفر ممکن است انجام دهد. سالاد اغلب حاوی پروتئین، نقصض انرژی و بروز کسالت نیم روزی را به همراه می آورد. البته اگر تمایل به صرف سالاد در وعده ی ناهار دارید، حتما در تهیه ی آن از تخم مرغ یا حبوبات یا تکه های خرد شده ی مرغ استفاده کنید.

گام چهارم: دو تذکر

  • در وعده ی ناهار از صرف غذاهای پرچرب بپرهیزید. این گونه غذاها مدت زیادی در دستگاه گوارش باقی می مانند و معمولا دیر هضم هستند. این ویژگی ها سبب می شود احساس پری به شما دست دهد. اگرچه غذاهای چرب اغلب پر کالری هستند ولی حس پری و انباشتگی بعد از صرف آن ها باعث کسالت و بی حالی خواهد شد.
  • البته خواب نیم روزی به خصوص اگر در حد ۴۵ تا ۶۰ دقیقه باشد نه تنها ناپسند نیست بلکه به شدت هم مورد توصیه قرار می گیرد مشروط بر آن که طبق برنامه و در سشرایط طبیعی بودن باشد. اگر خواب نیم روزی دارای چنین ویژگی هایی باشد، به شدت بر توان مطالعاتی خواهد افزود. آن چه در این نوشتار از آن نهی شد، در حقیقت خوای نیم روزی ناشی از عدم تغذیه ی صحیح است.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)