تاریخ انتشار: ۰۴ شهریور ۱۳۹۵

نکاتی که در دوران کنکور باید رعایت کنید ، شامل موارد زیر است.

dreamstime_129902831

نکاتی که در دوران کنکور باید رعایت کنید ، شامل موارد زیر است :
* استراحت کافی به خصوص در این دوران که فعالیت فکری زیاد است، بسیار ضروری است. خستگی و بی خوابی قدرت حافظه و یادگیری را کاهش می دهند.
* تحرک جسمی کافی ، موجب شادابی و قدرت بیشتر حافظه می شود؛ در ضمن از بروز یبوست ، چاقی ، افزایش چربی های خون و خستگی پیشگیری می کند.
* مصرف بیشتر لبنیات از قبیل شیر ، ماست ، پنیر کم چربی ، دوغ ، کشک ضروری است؛ به خصوص در وعده صبحانه مصرف شیر و پنیر مفید است.
* مصرف تمام وعده های اصلی غذایی یعنی صبحانه ، ناهار و شام و میان وعده ی صبح و عصرانه مفید است. خصوصاً وعده های اصلی غذایی اصلاً نباید حذف شوند.
* استفاده از میوه ها و سبزی های تازه ، ماهی ، تخم مرغ ( به میزان متعادل ) به حفظ سلامت بدن کمک می کند. در ضمن ویتامین ها و مواد معدنی لازم را به بدن می رساند.
* پروتئین موجود در ماهی و تخم مرغ از نوع بسیار خوب و با کیفیت بالاست .
* خوردن صبحانه برای همه ی افراد لازم است و به تقویت حافظه کمک زیادی می کند.
* مصرف آب میوه ها و سبزی هایی مانند مرکبات ، گوجه فرنگی ، هویج در دوران امتحان مفید است و حاوی ویتامین های ضروری برای تقویت قدرت حافظه ، شادابی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها است.
* خود را عادت دهید که وقت کافی صرف خوردن غذا نمایید. به هنگام غذا خوردن ، خود را به برنامه های جنبی مشغول نکنید. از دیدن فیلم های تلویزیونی پرهیجان و یا گوش کردن به داستان های مهیج و تکان دهنده که روی اعصاب اثر بدی دارند، بپرهیزید.
* بحث و گفت و گو به هنگام غذا خوردن به خصوص چنانچه با عصبانیت یا هیجان توام باشد، صحیح نیست؛ زیرا موجب اختلال در هضم و جذب و متابولیسم مواد غذایی می شود و در نتیجه مانع استفاده کامل سلول ها از مواد غذایی می شود. حفظ آرامش روحی به خصوص موقع غذا خوردن، به حفظ سلامت و استفاده بیشتر بدن از مواد غذایی کمک می کند. در ضمن از بروز اختلالات گوارشی از قبیل نفخ ، سنگینی دستگاه گوارش ، تهوع و دل درد پیشگیری می کند.
* با آرامش غذا خوردن و خوب جویدن غذا، از مواردی است که باید به آن توجه زیادی مبذول گردد و به صورت عادت در انسان در آید.
مطالب کامل و جامعی در بخش منوی ( تغذیه / انواع برنامه های غذایی/ تغذیه در سنین مختلف ) در همین سایت، در مورد " تغذیه در دوران کنکور و امتحانات " وجود دارد .
کارشناس تغذیه تبیان

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)