تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸
دقت در جلسه ی امتحان

دقت در جلسه ی امتحان

اگر در جریان پیشرفت تحصیلی این گفته را بپذیریم که «فرق بین خوب و عالی اندکی تلاش بیشتر است» احتمالا بخشی از این تلاش مربوط به «دقت کردن» است. شاید تا کنون برای شما هم اتفاق افتاده باشد و یا حداقل دیده باشید کسانی که به محض بیرون آمدن از جلسه ی امتحان «دست در دهان» متوجه می شوند که پاسخ فلان پرسش را اشتباه نوشته اند، هنوز چند قدمی نرفته اند که در صحبت با همکلاسی شان «دست بر سر!» می فهمند که پرسش دیگری را جا انداخته اند و ناراحت از اینکه اگر این بی دقتی ها را نمی کردند نمره ی بهتری می گرفتند.

دقت یعنی چه؟!

بنابر تعریف، دقت یعنی «تمرکز حواس و ذهن روی محرک خاص [متن،تصویر،صدا،بو و…] که منجر به عکس العمل مناسب  شود.». برای مثال وقتی که شما در جلسه ی امتحان پرسشی را می خوانید و پاسخ مناسب را می دهید؛ یعنی حواس و ذهن شما کاملا بر روی پرسش متمرکز بوده و توانسته اید به پرسش پاسخ مناسب بدهید.

چگونه می توان در جلسه ی امتحان بی دقتی ها را کم کرد و یا از بین برد؟! برای پاسخ به این پرسش در آغاز عواملی که باعث دقت می شوند مورد بررسی قرار می گیرند و سپس به برخی راهکارها اشاره می شود:

عوامل موثر بر دقت:

  • ۱- عوامل جسمانی: تغذیه، خواب، سلامت جسمی از جمله عواملی هستند که روی دقت تاثیر دارند. برای مثال ممکن است شب امتحان آنقدر بیدار مانده باشید که موقع امتحان دچار بی دقتی شوید!
  • ۲- عوامل روانی: نوع نگاه شما به امتحان تاثیر بسیار زیادی برای دقت در جلسه ی امتحان دارد. نگرش مثبت و منطقی به امتحان، باعث آرامش می شود و در مقابل، افکار منفی و غیر منطقی درباره ی امتحان، می تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب بیش از حد شود و این موضوع حتما در دقت شما تاثیر خواهد داشت. برای مثال اگر شما فکرکنید که امتحان، میزان یادگیری شما را می سنجد و انتظار منطقی از خودتان داشته باشید، در جلسه ی امتحان با دقت کارتان را انجام می دهید و برعکس اگر فکر کنید که حتی با وجود عدم آمادگی «باید» نمره خوبی بگیرید این «باید» باعث ایجاد استرس می ود و در نتیجه احتمال بی دقتی و حتی فراموشی را بالا می برد!
  • ۳- آمادگی علمی: بخشی از دقت در جلسه ی امتحان به مسایل قبل از آن مربوط می شود. عادت های درست مطالعه باعث می شود که فرد هم بر مطالب درسی تسلط یابد و هم اعتماد به نفسش با لا رود و برای جلسه ی امتحان آماده باشد. خواندن دقیق، تکرار، تمرین، امتحان گرفتن از خود، سازماندهی و دسته بندی مطالب، تفکر در موقع خواندن (تشخیص مطالب مشابه، متضاد و …) و بستن مفاهیم فرار به یک مفهوم آشناتر، و … جلوی خیلی از بی دقتی ها را می گیرد.

دقت در جلسه ی امتحان:

  • خواندن پرسش:

بخشی از پاسخ در فهمیدن منظور پرسش نهفته است. برخی از معلمان در جلسه ی امتحان، مدام دانش آموزان را راهنمایی می کنند و منظور پرسش و حتی در برخی موارد بخشی از پاسخ را می گویند! این در حالی است که در جلسات امتحانات نهایی و آزمون سراسری، پاسخگویی به پرسش های دانش آموزان ممنوع است و مراقبین اجازه ندارند در این باره با دانش آموزان صحبت کنند. بنابر این در هنگام خواندن پرسش به موارد زیر توجه نمایید:

  • پرسش را به طور دقیق بخوانید، به نحوی که بفهمید پرسش از شما چه می خواهد؟! برای دقت بیشتر می توانید انگشت یا قلم خود را زیر متن پرسش حرکت دهید.
  • پرسش را کامل بخوانید یعنی پرسش را تا آخر بخوانید و همه ی آنچه را که می خواهد دریابید!
  • در خواندن پرسش به برخی از کلمات مانند دارد/ ندارد، می باشد/ نمی باشد، هست/ نیست، توجه کنید.
  • همه ی پرسش ها را جدی بگیرید. بسیاری از بی دقتی در مورد پرسش های آسان رخ می دهد!
  • پاسخ دادن به پرسش:
  • ضمن توجه به وقت امتحان با صبر و حوصله به پرسش ها پاسخ دهید. این ضرب المثل را به خاطر داشته باشید: «ما آآآنقدددررر وقت نداریم که عجله کنیم!» یعنی اینکه در بسیاری از موارد عجله کردن باعث دوباره کاری می شود.
  • پرسش ها را به ترتیب پاسخ دهید. در کنار شماره ی پرسش هایی که به هر دلیل پاسخ نمی دهید علامت بزنید تا در فرصت مناسب آنها را بررسی کنید.
  • پاسخ پرسش ها را به صورت کامل بنویسید نه فقط قسمت اول را!
  • در محاسبات دقت کنید؛ عملیات ریاضی، منفی و مثبت و …
  • در پرسش های حل کردنی (تشریحی) به پاسخ نهایی توجه کنید؛ ببینید پاسخ شما با عقل جور در می آید!!!
  • در صورت داشتن فرصت، پاسخ های خود را مرور کنید. عجله ای برای تحویل برگه نداشته باشید. به کسی بابت زود برگه دادن نمره نمی دهند!
  • در پایان تعداد پرسش و پاسخ های خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید چیزی جا نیفتاده باشد.

و اما پس از امتحان:

«اشتباه کردن طبیعی است اما تکرار اشتباه طبیعی نیست» و به قول معروف «آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود». وقتی در یک عملیات ریاضی ساده، ۳*۲ را پنج حساب می کنید! یعنی دچار بی دقتی شده اید و اگر آن را یادداشت نمایید شاید برای همیشه از تکرار این اشتباه خودداری کنید. برای جلوگیری از تکرار بی دقتی ها، در هر درس فهرستی از بی دقتی های خود یادداشت کنید و برای دفعات بعد حواستان را جمع کنید.

موفق باشید.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)