تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
ra4-4343

رابطه ی خواب و مطالعه

خواب یکی از نعمت های الهی است و انسان برای بازیابی انرژی از دست رفته در طول روز به خواب و آرامش نیاز دارد. پژوهش ها کارشناسان را به این نتیجه رسانده اند کهخ ارتباط عمیقی بین میزان خواب کافی و بالا رفتن قدرت حافظه و یادگیری وجود دارد. در این مطالعات مشخص شده است که جلوگیری از شب زنده داری و داشتن خواب منظم شبانه سبب قوی تر شدن حافظه بلند مدت و تبدیل سریع تر حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می گردد. در نتیجه انتقال داده ها با سرعت بیشتری صورت می گیرد که این فرایند را تثبیت حافظه می نامند.

خوابیدن در سنین مختلف شرایط متفاوتی دارد. اکثر افراد به طور متوسط در شبانه روز باید ۶ تا ۸ ساعت بخوابند. در واقع خواب نوعی داروی طبیعی است که چنانچه کمتر از میزان مورد نیاز خواهد بود. کسانی که کمبود خواب دارند فقط حدود ۳۰- ۲۰ درصد از مطالب خواندنی را درک می کنند و ۷۰ درصد بقیه هدر می رود. پس می توان به این نتیجه رسید که کاهش میزان خواب شخص به هر نسبتی، در یادگیری و قدرت تجزیه و تحلیل اختلال می کند. اگر کم خوابی موقتی باشد بر روی سیستم عصبی تاثیر نمی گذارد ولی در دراز مدت ممکن است فرایند مغزی دانش آموزان را دچار اختلال کند. این کار پیامدهایی از جمله کج خلقی، اختلالات اخلاقی و ضعف ذهنی را به دنبال خواهد داشت.

زمان مطالعه

برای مطالبی که خوانده می شود مغز باید استراحت کافی داشته باشد. مطالعه متوالی که ساعت ها طول بکشد چندان موثر نیست. بهترین زمان بندی برای مطالعه بین ۴۵-۳۰ دقیقه است، یعنی اگر بیش از این مقدار مطالعه کنید یادگیری زیادی نخواهید داشت. پس بعد از هر دوره مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت کنید. استراحت ۱۵ دقیقه ای این امکان را به شما می دهد که آرامش پیدا کنید و اطلاعات خوانده شده را به اطلاعات قبلی خودتان پیوند بزنید. در این ۱۵ دقیقه خود به خود مرور و یادآوری مطالب جدید در ذهن صورت خواهد گرفت.

چه وقت مطالعه نکنیم

  1. هنگامی که ذهن مشغول است و افکار آشفته ای دارید.
  2. هنگامی که خواب بر شما غلبه کرده است.
  3. بلافاصله پس از خوردن غذا.
  4. در حال گرسنگی و تشنگی شدید.
  5. در حال خشم و بیماری.

ساعت بدن

موضوع بیدار شدن یا بلند شدن از تخت یک معضل روزانه است که گاهی زندگی را به هم می زند. دانشمندان علت این معضل را آهسته بودن ساعت داخلی بدن این افراد عنوان کرده اند. افرادی که دارای این اختلال هستند، ترجیح می دهند دیرتر به تختخواب بروند و دیرتر بیدار شوند. یکی از راهکارها قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. چنانچه بدن در معرض این نور صبحگاهی قرار گیرد ساعت بدن متوجه می شود که وقت بیدار شدن است.

نکات کلیدی خواب و مطالعه

  1. محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید. نظم اتاق خواب سبب می شود شما سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید بیدار شوید.
  2. به اندازه کافی بخوابید.
  3. کارهای روز بعدتان را در شب قبل مشخص کنید. هرچه اراده قوی تر داشته باشید راحت تر می توانید سحرخیز شوید.
  4. در تختخواب مطالعه نکنید. زیرا گذراندن چند دقیقه در تخت بدن شما را متوجه می سازد که زمان خواب فرا رسیده است. به همین دلیل با شروع مطالعه در تخت، فرمان خواب به مغز صادر می شود.
  5. بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید. اگر در فاصله زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید بدن درگیر هضم غذا شده و این امر در خواب اختلال ایجاد می کند. فرایند هضم غذا بسیار انرژی بر است و بعد از مصرف غذا جریان خون تا ۸ برابر در معده افزایش می یابد تا اکسیژن رسانی به خوبی انجام شود. به همین دلیل بعد از خوردن غذای سنگین دچار آلودگی می شوید.
  6. استرس قبل از خواب را با حرکات یوگا و تنفس های عمیق و تصویر سازی افکار مثبت از خود دور کنید.
  7. سعی کنید بلافاصله بعد از بیداری تختخواب را ترک کنید. تکرار این حرف که مثلا الان بیدار می شوم یا فقط ۱۰ دقیقه دیگر بخوابم، کمکی نخواهد کرد و هرچه بیشتر در تخت بمانید، تمایل بدن برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می شود.
  8. خواب های روزانه را کنترل کنید و به صورت حساب شده و با نظم بخوابید. زیرا خوابیدن زیاد و بدون برنامه در میان روز در خواب شبانه ایجاد اختلال می کند و. یکی از علل اصلی عدم بیدار شدن در ساعت دلخواه صبح است.

نتیجه گیری

انتخاب زمان مناسب خوابیدن و پیروی از عادات مطلوب خوابیدن، موجب ارتقا کیفیت خواب می شود که در نتیجه بهبود کیفیت مطالعه و پردازش بالای ذهن را به دنبال دارد پس تلاش کنید با چند روز تمرین، عادت سحر خیزی را به صورت یک عادت دایم در بدئن ایجاد کنید.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)