تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸
رنگین کمان خوراکی ها

رنگین کمان خوراکی ها

آیا تا به حال به رنگ میوه ها و سبزی هایی که می خورید دقت کرده اید؟ چند تا از این خوراکی های رنگی در اطراف خود می شناسید؟ اصلا چرا این همه رنگ متنوع در دنیای خوراکی ها وجود دارد؟

رنگ هر ماده ی غذایی، معرف نوع آنتی اکسیدان موجود در آن ماده است. در ابتدا باید تعریفی از آنتی اکسیدان ارائه کنیم. همه ی انسان ها در طول روز در معرض آلودگی ها و سموم مختلفی قرار دارند. این آلودگی ها ممکن است منشاء مختلفی داشته باشند؛ از جمله آفت کش های روی میوه ها و سبزی ها، آلودگی هوا و آب، نگهدارنده های خوراکی و سموم و مواد شیمیایی. تمام این مواد هر روز وارد بدن شده و ایجاد عوارض نامطلوبی می کنند. بهضی از این عوارض ممکن است، کوتاه مدت باشد و سریعا خود را نشان دهند؛ مانند مسمومیت ها. بعضی نیز ممکن است، طولانی مدت باشند و در سال های آینده بروز کنند؛ مانند انواع سرطان. حال راه مقابله با این مواد خطرناک چیست؟ استفاده از آنتی اکسیدان ها.

خوراکی های مختلف حاوی آنتی اکسیدان های متفاوتی هستند؛ مثلا خوراکی های نارنجی، کاروتنوئید دارند و قرمزها، لیکوپن. بنفش ها، آنتوسیانین و به همین ترتیب بقیه مواد غذایی رنگی… . فراموش نکنید هرچه یک ماده غذایی پررنگ تر باشد، میزان مواد مفید آن بیشتر است.

میوه ها و سبزیجات علاوه بر آنتی اکسیدان حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر نیز هستند که همه آنها در کنار هم سلامتی یک دانش آموز را تامین می کنند و هیچ مکمل ویتامینی نمی تواند جایگزینی برای آن باشد. لذا خوراکی های رنگی، میان وعده ی بسیار مفیدی در زنگ های تفریح و در عصرانه به شمار می روند.

خوراکی های قرمز: میوه ها و سبزی های قرمز شامل سیب قرمز، لبو، گوجه فرنگی، توت فرنگی، انگور قرمز، فلفل قرمز، انار، تربچه، هندوانه، تمشک، زرشک، آلبالو، پیاز قرمز، زغال اخته و گیلاس هستند. همان طور که گفتیم این رنگدانه ی قرمز خاصیت ضد سرطانی دارد و از سلول های بدن در برابر بیماری محافظت می کند. توجه داشته باشید که مواد ضد سرطان گوجه ی پخته شده، بیشتر برای قلب هم مفید است.

خوراکی های زرد- نارنجی: برخی از نمونه های این گروه عبارتند از سیب زرد، هلوی زرد، زردآلو، گلابی، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای زرد، طالبی، خرمالو، هویج، آناناس، گریپ فروت، لیمو، انبه، ذرت، پرتقال، لیمو شیرین، سیب زمینی، نارنگی، انگور زرد، کشمش و آلو زرد. آنتی اکسیدان این خوراکی ها، بتاکاروتن نام دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت پوست و مو و نیز چشم دارد و همچنین برای سلامت قلب و سیستم ایمنی نیز مناسب است. به علاوه میوه های نارنجی (مانند پرتقال، نارنج و نارنگی) حاوی مقادیر زیادی ویتامین C نیز هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. ویتامین C خود نوعی آنتی اکسیدان به شمار می رود.

خوراکی های سبز رنگ: خوراکی های این گروه غبارتند از سیب سبز، خیار، لوبیا سبز، نخود فرنگی، کدو سبز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کیوی، فلفل دلمه ای، فلفل سبز، اسفناج، انگور سبز، کاهو و انواع سبزی خوردن (ریحان، جعفری، گشنیز و…). رنگ سبز میوه ها و سبزی های سبز ناشی از وجود کلروفیل است. سبزی های برگ سبز تیره علاوه بر آنتی اکسیدان، منبع بسیار خوبی از اسید فولیک هستند که برای کم خونی مناسب است به علاوه فیبر خوبی نیز دارند که از یبوست پیشگیری می کند. افرادی که در آینده با مشکلات جدی تری مانند سرطان روده مواجه شوند.

خوراکی های آبی- بنفش: برخی از نمونه های گروه آبی- بنفش عبارتند از انجیر، کلم بنفش، انگور بنفش، آلو بخارا، بادمجان، کشمش، زغال اخته و شاتوت. رنگ آبی- بنفش این گروه مربوط به آنتی اکسیدان آنتوسیانین است. این ماده از سلول های بدن و مغز در برابر آسیب محافظت می کند؛ به علاوه باعث کاهش خطر سرطان، سکته و بیماری های قلبی می گردد. مصرف زیاد زغال اخته برای حافظه نیز مناسب است. بنابراین توصیه می شود در دوران مطالعه و تحصیل خود از خوردن این میوه غافل نشوید.

خوراکی های سفید: برخی از این خوراکی ها نظیر سیر و پیاز دارای آنتی اکسیدانی هستند که خواص ضد ویروس و ضد باکتری داشته و سبب افزایش مقاومت سیستم دفاعی بدن در زمستان می شوند. برخی از نمونه های گروه سفید عبارتند از سیر، پیاز سفید، قارچ، زنجبیل، شلغم، گل کلم، موز، سیب زمینی، ترب سفید و پیازچه.

سعی کنید این رنگین کمان خوراکی را به مرور به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمایید تا این عادت غذایی به تدریج در رفتارهای تغذیه ای شما شکل بگیرد. روزانه یکی از این ترکیبات را به برنامه ی غذایی قبلی خود اضافه نمایید یا مواد غذایی مضر رژیم خود را با این ترکیبات رنگی جایگزین کنید. در بشقاب خودتان می توانید یک سالاد رنگین کمانی از سبزی هایی مانند پیاز قرمز خرد شده، هویج رنده شده، ذرت، کلم بروکلی و قارچ تهیه کرده و به همراه لیمو ترش در کنار غذا میل کنید. فراموش نکنید که رنگ های رنگین کمان به تنهایی زیبایی خاصی ندارند و در کنار هم یک رنگین کمان زیبا را می سازند. مواد غذایی رنگی هم باید در کنار هم و با هم مصرف شوند تا سلامتی را برای شما تامین کنند. پس اگر می خواهید بدن با نشاط و قوی و سالمی داشته باشید، از رنگین کمان خوراکی ها غافل نشوید.

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)