تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
۱۶۴۱

روش مطالعه در اردیبهشت 

در نوشتار گذشته نحوه ی برنامه ریزی برای استفاده از فرصت های اردیبهشت را به تفصیل توضیح دادیم. اینک ببینیم ترتیب مطالعه و فعالیت درسی مان چگونه باید باشد.

عمده ترین مشکل این است که وقتی بخشی از زمان برنامه را به درس های نیم سال دوم پایه ی چهارم اختصاص می دهید. هم چنان موضوع کمبود وقت ادامه دارد. اکنون روشن است گشاینده ی گره چیزی جز الویت بندی نیست. انجام الویت بندی به این معنی است که باید درس های با اهمیت بالاتر را جلوتر از سایر درس ها قرار داد و ابتدا اقدامات مربوط به آن ها را کامل کرد. نخستین گام برای انجام چنین فرآیندی، آگاهی از ضرایب دروس است. مثلاًً در زیر گروه ۱ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، درس ریاضی با ضریب ۱۲، درس فیزیک با ضریب ۹، درس شیمی با ضریب ۶، درس ادبیات با ضریب ۴، درس دین و زندگی با ضریب ۳ و درس های عربی و زبان انگلیسی با ضریب ۲ مورد محاسبه قرار می گیرند.

از آنجا که الویت با درس های دارای ضرایب بالاتر است، لازم است ابتدا اشکالات و ایرادهای این درس ها را مرتفع نمایید. از طرف دیگر مباحث و موضوعات درس ها نیز یکسان نیستند. اگر چه موضوعات داخلی یک درس ضرایب ویژه ندارند، اما با استفاده از ملاک هایی می توان برای آن ها نیز اولویت هایی را قائل شد. برخی از این ملاک ها عبارتند از:

الف) راحتی و سختی فراگیری موضوع

ب) میزان تسلط و عدم تسلط بر موضوع

ج)میزان فعالیت های مطالعاتی و تکمیلی باقی مانده در هر موضوع

د) تعداد پرسش های موضوع در آزمون های سراسری سال های قبل و به ویژه در آخرین آزمون برگزار شده

و…

توصیه ی ما این است که نخستین ملاک الویت بندی را تعداد پرسش های هر موضوع در آزمون های سراسری سال های گذشته قرار دهید و البته برای تصمیم گیری درست، ملاکی دیگر نیز به همراه این ملاک در نظر بگیرید. مثلاً اگر تعداد پرسش های حرکت شناسی و دینامیک در آزمون های سراسری سال های قبل تقریباً یکسان است، با استفاده از ملاک تسلط یا میزان کارهای باقی مانده در هر مبحث، الویت خود را تعیین نمایید. تأکید می کنیم که در نظر داشتن فقط یک ملاک برای الویت بندی در موضوعات درسی ممکن است نتیجه ای غیر واقعی داشته باشد.

با استفاده از این روش می توانید از بازده ی زمانی اردیبهشت نهایت استفاده را ببرید و با انجام برنامه ریزی اصولی و مناسب شاهد رشد چشمگیری در وضعیت و نتایج آزمون های خود باشید.

رعایت اصل تنوع مطالعاتی از نکات بسیار مهمی است که باید در برنامه ریزی خود آن را منظور نمایید. سعی کنید هر روز حداقل ۴ یا ۵ درس متنوع را مطالعه کنید. رعایت تنوع خواندنی و تمرینی بودن درس از نکات ظریف این فعالیت است. این کار سبب تکرار هر روزه ی دروس خواندنی و نیز تمرین مداوم دروس تحلیلی در طول دوره ی مطالعاتی خواهد شد. به یاد داشته باشید که اساس موفقیت در تکرار و تمرین بیش تر است.

اما مراقب باشید که کارهای درسی و مطالعاتی به تنهایی تضمین کننده ی موفقیت نیستند. اگر چه این بخش از فعالیت ها بسیار مهم هستند. اما فعالیت های تسهیل کننده ای نیز لازم است تا با انجام آن ها کار و فعالیت مطالعاتی نتیجه بخش باشد. مهم ترین فعالیت های تسهیل کننده عبارتند از:

  • خواب: تحقیقات دامنه دار علمی نشان داده است که ۷ ساعت خواب در شبانه روز برای برخورداری از ذهنی آماده لازم است. بنابراین، سعی کنید در طول اردیبهشت و سپس خرداد به صورت تدریجی، خواب خود را به گونه ای تنظیم نمایید که اولاًً در هر شبانه روز ۷ ساعت بخوابید و ثانیاً از برنامه ی منظم برای خواب استفاده کنید. مثلاً هر شب بین ساعت ۲۳ تا ۲۴ بخوابید و هر روز بین ساعت ۶ تا ۷ صبح بیدار شوید. یادتان باشد که اگر عادت به خواب نیم روزی دارید، میزان خواب از ۶۰ دقیقه بیش تر نباشد. زیرا بعد از این زمان، خواب وارد مرحله عمیق می شود و از آن پس فرآیند بیداری، با دشواری همراه خواهد شد.
  • ورزش: سعی و اصرارتان این باشد که هر روز ۲۰ دقیقه ورزش کنید و تحرک بدنی مناسب داشته باشید. حتماً به خاطر دارید که فعالیت ورزشی سبب ترشح «آندروفین» می شود و این هورمون باعث افزایش نشاط و شادابی می شود که عوامل مهمی برای مطالعه ی مفید و مؤثر محسوب می شوند. هم چنین انجام ورزش های هوازی نظیر دویدن، طناب زدن، شنا و… باعث جذب بیش تر اکسیژن و طبیعتاً افزایش آمادگی ذهنی خواهد شد.

البته تغذیه نیز رکن سوم فعالیت های تسهیل کننده است که باید به صورت مستقل به آن پرداخته شود.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)