تاریخ انتشار: ۰۹ فروردین ۱۳۹۸
روش مطالعه ی درس زبان انگلیسی

روش مطالعه ی درس زبان انگلیسی

زبان انگلیسی درسی است که در آزمون سراسری نسبت به سایر دروس از میانگین بااتری برخوردار است. از این رو برای عقب نیفتادن از سایر رقبا باید توجه خاصی به این درس داشته باشید. ای در برخلاف درس عربی کاملا لغت محور است. به طوریکه به جز پرسش های مربوط به گرامر سایر پرسش  ها کلملا لغت محور هستند. یادتان باشد که با دانش بالای لغت، پاسخ گویی به پرسش های بخش گرامر نیز بسیار رلحت تر می شود. از این رو برای کسب درصد بالا باید بر لغات کتاب های سوم و چهارم دبیرستان کاملا مسلط باشید، البته اگر چه منبع پرسش ها در آزمون سراسری کتاب های انگلیسی پایه های سوم و چهارم دبیرستان هستند اما هرچه دایره ی لغتی شا وسیع تر باشد، انگلیسی پایه ی دوم دبیرستان را هم مطالعه کنید.

برای تسلط بر لغات درس زبان انگلیسی باید تلاش کنید واژه را در جمله معنی کنید، به گونه ای که برای تان نسبت به ترجمه ی آن جمله، پرسشی باقی نماند. به عبارت بهتر، ترجمه را لغت به لغت انجام ندهید بلکه مفهوم کلی جمله را برداشت نمایید. این برداشت باید به گونه ای باشد که بتئانید رابطه ی بین جمله و گزینه را درک کنید. این امر سبب تسلط بر درک مطلب نیز خواهد شد. از این رو توصیه می شود با تهیه کارت هایی کوچک اقدام به درست کردن فیش نمایید. روش عمل این گونه است که در یک طرف لغت دشوار و مهم را بنویسید و در طرف دیگر همان لغت را در یک جمله مناسب به کار ببرید و یادداشت کنید.

نکته ی مهم این است که به لغات انتهایی هر درس اکتفا نکنید. در هر درس لغات مهم و فراوانی وجود دارند که در بخش انتهایی درس و کتاب آورده نشده است. مطمئن باشید با تسلط کامل بر لغت درس زبان انگلیسی گام بلندی در جهت موفقیت خود برداشته اید.

برای درک مطلب و پرسش های مربوط به آن باید سعی کنید منظور نویسنده را در هر پاراگراف بفهمید. معمولا جمله ی اول هر پاراگراف، نظر اصلی نویسنده است. (به احتمال زیاد پرسش اول این بخش نیز این است که منظور اصلی نویسنده چیست؟) به طور کلی، وقتی یک مطلب را می خوانید، ابتدا سعی کنید بدانید که متن به چه صورت نوشته شده است یعنی موضوعی که می خوانید در چه حوزه ای قرار دارد. بکوشید در نگاه اول متوجه شوید که متن مورد مطالعه علمی، تاریخی، اجتماعی، تربیتی و یا مثلا آموزشی است و یا داستانی که می خوانید، توصیفی است یا تشریحی و یا نوشته، شباهتی به متون قبلی دارد یا نه؟ گاهی اوقات یک واژه ی کلیدی تقریبا کل مطلب را می رساند.

در ابتدای متن خوانی سعی کنید معنی کلی جمله را بفهمید و تلاش نکنید حتما معنی همه ی واژه ها را بدانید و یا لغت به لغت ترجمه کنید. این کار یکی از دشواری های داوطلبان است. اغلب تصور می کنند باید تمام لغات درک مطلب را بلد باشند و تا یک کلمه ی ناآشنا می بینند، تمرکز خود را از دست می دهند و خواندن ادامه ی متن را رها می کنند. حال آن که در بسیاری مواقع طراح به عمد لغتی گنگ را در متن قرار می دهد که داوطلبان آن را ندیده اند ولی با خواندن جملات قبل و بعد از آن، می توانند به معنای آن نزدیک شوند و مفهوم مطلب را دریابند.

به یاد داشته باشید که پاسخ پرسش های درک مطلب، تماما در متن وجود دارد و با ارتباط دادن صحیح معنی بخشی از جملات متن با گزینه های پرسش، می توانید به پاسخ درست برسید.

برای تمرین و تسلط بر درک مطلب، ابتدا با متون ساده و کوتاه و بدون توجه به پرسش های مطرح شده کار را شروع کنید و تنها بکوشید مفهوم متن را درک کنید و بعد از مدتی می توانید به پرسش های مربوط به متن نیز باز گردید.

در cloze passage  ابتدا بدون توجه به گزینه های هر پرسش، ابتدا متن را بخوانید تا مفهوم کلی مطلب را دریابید. سپس با توجه به گزینه های داده شده در پرسش و لغاتی که در اطراف محل نقطه چین است و با در نظر گرفتن پیکره ی معنایی واژه، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در مورد گرامر، یک دفتر چه تهیه کنید و درس نامه ی قسمت های مختلف را در آن یادداشت کنید. حواستان باشد که پرسش های این بخش دارای نکات ریز و بسیار مهم است. برای پیشگیری از اسیر شدن در دام پرسش ها و نیز تردید بین گزینه ها، توصیه می شود تمرین منظم و مکرر تستی را در برنامه ی مطالعاتی خود بگنجانید. هر مقدار تمرین شما بیش تر باشد، احتمال تردید و پاسخ گویی اشتباه تان کاهش می یابد.

داوطلبانی که از سطح بالایی در درس زبان انگلیسی برخوردار هستند خوب است هر هفته یک آزمون جامع از خود بگیرند تا با ضعف های احتمالی و ریشه ای خود آشنا شوند و برای برطرف نمودن اشکالات اقدام کنند.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)