تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷

براساس تحقیقات مفصل و دامنه داری که روی موضوعات مختلف خواب انجام شده است، حدود ۶۰% مردم بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور کامل هوشیاری خود را به دست بیاورند..

سحر خیز باش

• چشمان خود را باز کرده اید ولی اصلا حال جدا شدن از رختخواب خود را ندارید… چرت میزنید… دوباره و دوباره… در نهایت با این بی حالی و چرت زدن ها آن قدر وقت تلف می کنید که زمان می گذرد.

• قرار بود واحدهای مطالعاتی خود را از ساعت ۷ شروع کنید… ولی… ساعت ۹ است و شما تازه از رختخواب بلند شده اید… با عجله می پرید و با سرعت هر چه تمام تر کتاب های خود را آماده می کنید، زمان را از دست داده اید و تا پایان شب اعصاب تان به خاطر همین موضوع به هم ریخته است.
آن چه گذشت دو نمونه برای وصف حال شرایطی است که درصد بالایی با آن دست و پنجه نرم می کنند. روشن است که همه ی ما برای بیدار شدن از خواب، احتیاج به کمک داریم. برای بعضی صدای بلند زنگ ساعت می تواند مفید باشد و برای برخی نوشیدن یک فنجان بزرگ چای یا قهوه ی غلیظ ابزار مناسب بیداری است.

براساس تحقیقات مفصل و دامنه داری که روی موضوعات مختلف خواب انجام شده است، حدود ۶۰% مردم بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور کامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام کارهای روزانه ی خود شوند. تعدادی از متخصصان علوم خواب کوشیده اند به این پرسش پاسخ دهند که: چرا برای تعدادی از افراد بیدار شدن از خواب سخت ترین کار است؟!

اغلب افراد دچار کمبود خواب هستند. یعنی در طول شب، کمتر از میزانی که کارشناسان توصیه می کنند، – بین شش تا هشت ساعت- خوابیده اند.
اما گروهی به میزان کافی می خوابند ولی باز هم کسل به نظر می رسند. این اشکال ناشی از تغییر در ریتم طبیعی بدن است، بدن، به شدت به برنامه ریزی و تعادل علاقمند است و علت بسیاری از خستگی های صبحگاهی این است که افراد برای خواب خود برنامه ی مشخصی ندارند. در ساعت مشخصی به بستر نمی روند و طبیعتاً در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی شوند. در حالی که بدن، دارای یک ساعت طبیعی بسیار دقیق است که از ساعت ها قبل از بیداری به تدریج اندام ها را برای این کار آماده می کند. اگر مراحل آماده سازی به درستی انجام نشود، کسالت، خستگی، خواب آلودگی و حتی بیماری به سراغ افراد خواهد آمد.

ساعتی قبل از بیدار شدن، خواب سبک تر می شود، دمای بدن به تدریج بالا می رود و هورمون هایی ترشح می شوند که انرژی لازم را برای بیدار شدن از خواب را فراهم می کنند. اما اگر خوابیدن و بیدار شدن نظم نداشته باشد، بدن نمی تواند زمان برخاستن را تخمین بزند و طبیعی است که مراحل آماده سازی به درستی انجام نخواهد شد.

به همین دلیل توصیه می کنیم که بکوشید در ساعتی مشخص به رختخواب بروید. حتی در روزهای تعطیل نیز در همان ساعت مشخص بخوابید و در ساعتی مشخص بیدار شوید. بعد از مدتی، ساعت بیولوژیک بدن تنظیم می شود. اکنون می دانید که چرا بعضی از مردم اغلب دقایقی قبل از به صدا در آمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می شوند. این افراد کسانی هستند که فعّالیّت های بیولوژیکی بدن شان به خوبی تنظیم شده است و بدن آن ها رأس ساعت مشخّصی از خواب بیدار می شود.

بدترین و نامناسب ترین کار فشردن دکمه ی ساعت و خاموش کردن آن و دوباره ادامه دادن خواب است. وقتی زنگ ساعتی را که تنظیم کرده اید، قطع می کنید و مجدداً می خوابید، خواب عمیق می شود و به مراحل قبل از آمادگی بدن باز می گردید. اغلب، بیدار شدن پس از چنین کاری توأم با جستن و به هم ریختگی است. چنین حرکات تند و هیجانی در زمان بیداری، بدن را دچار آشفتگی و به هم ریختگی خواهد نمود. ساعت برای نظم دهی و منظم شدن است. پس بکوشید:

۱- در زمان مشخّصی بخوابید.
۲- خواب تان به اندازه ی کافی باشد.
۳- در زمان مشخّصی از بستر برخیزید.
۴- تنها در صورت برخورداری از چنین نظمی از ابزاری مانند ساعت کمک بگیرید.

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)