تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵

یک دستگاه تایپ فلزی روی یک پایه قرار گرفته و به‌صورت گروهی و با همکاری دیگران در حال نوشتن یک داستان است. با هر جمله‌ای که توسط یک فرد تایپ می‌شود؛ کامپیوتر AI که در آن‌جا حضور دارد جمله‌ای را که فکر می‌کند بهترین انتخاب برای ادامه جمله قبل است نشان می‌دهد. هدف از این آزمایش بررسی عملکرد هوش مصنوعی در ساخت یک داستان افسانه‌ای و آن‌هم زمانی است که توسط انسان به آن خوراک داده می‌شود.

۱۴۸۳۴۸۲۵۰۶

شاید انتظار چنین آزمایش‌هایی را باید از شرکت‌هایی مانند آی‌بی‌ام؛ گوگل یا اپل داشت. اما این آزمایش اخیر در واحد تحقیق و توسعه بخش آمریکای شمالی مرسدس بنز در “سیلیکون ولی” در حال انجام است.

این خودروساز آلمانی در تلاش است تا ببیند زمانی‌که به کامپیوتر اجازه می‌دهید تا خودش بنویسد و اشتباهی در املای کلمات نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه این تحقیق می‌تواند منجر به ساخت یک مغز مصنوعی برای خودرو شود که قادر است به‌صورت مستقل نتیجه‌گیری کند و نسبت به حوادث پیش رو در جاده‌ها به‌درستی پاسخ دهد. شاید این‌گونه به‌نظر برسد که این‌ها ربطی به‌هم ندارند؛ اما هم دستگاه تایپی که جملات را می‌نویسد و هم خودرویی که به‌صورت خودکار از برخورد با اجسام در جاده‌ها خودداری می‌کند؛ هر دو در حال استفاده از سیستم یادگیری و عکس‌العمل هستند؛ درست مشابه همان‌ چیزی که در خصوص هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد. سیستم یادگیری عمیق یک از بلوک‌های به‌کار رفته در سیستم‌های خودران است.

۰۱۰۱-mb-5-1-copy

یکی دیگر از نکات مهمی که در خودروهای خودران دیده می‌شود، کامپیوترهایی هستند که علاوه بر یادگیری و عکس‌العمل در خصوص اتفاقات جاده‌ها باید به‌خوبی محیط اطراف را ببینند و از همه چیز باخبر باشند. خیلی از خودروسازان برای اسکن دنیای اطراف از “لیدار” استفاده می‌کنند. آن‌ها برای تهیه نقشه‌های پیکسلی بسیار عظیم از لیدار به‌همراه لیزر استفاده می‌کنند. حجم داده‌هایی که از این طریق تولید می‌شود بسیار زیاد است. مرسدس فکر می‌کند موفق به حل این مشکل شده است. آن‌ها برای رسیدن به این هدف بلوک‌های پیکسلی را به‌هم متصل می‌کنند تا اشیاء تک بسازند.

به‌این ترتیب؛ به‌جای این‌که اتومبیل مجبور به رمزگشایی ۵۰۰ هزار پیکسل شود؛ باید مکان تنها ۱۰۰۰ جسم مستطیل شکل به‌نام “Stixels” را مشخص کند. هر کدام از این Stixelها می‌تواند یک انسان؛ خودرو یا شیء باشد و با توجه به فاصله‌ای که با خودرو دارد یک رنگ به آن تخصیص می‌دهد.

آزمایش‌هایی از این دست؛ بخشی از استراتژی جدید این شرکت به‌نام CASE است. استراتژی CASE برگرفته از عبارات متصل؛ خودروی خودران؛ استفاده به‌اشتراک گذاشته شده و رانندگی الکتریکی است. مرسدس قصد دارد به‌جای این‌که برای پیاده‌سازی برنامه‌هایش از یک گروه فناوری دیگر کمک بگیرد خودش به‌تنهایی انجام‌شان دهد. چون وقتی یک گروه دیگر در پروژه‌ای سهیم باشد ناچار می‌شوید  تسلیم خواسته‌های آن‌ها شوید و برخلاف میل خود چیزهایی را به پلتفرم موجود اضافه کنید. به‌همین دلیل؛ آزمایشگاه‌ها و دفتر مرکزی مرسدس در سیلیکون ولی به‌شدت در حال کار بر روی برنامه‌ها و نوآوری‌های آینده این شرکت هستند.

یکی از آخرین‌ ابداعات و پروژه‌های CASE مرسدس، پروژه خودروی مفهومی EQ است که چندی پیش در نمایشگاه خودروی پاریس فرانسه رونمایی شد. این خودروی الکتریکی به قابلیت‌های خودران مجهز است و به‌جای داشبورد از یک نمایشگر عظیم استفاده می‌کند و تعدادی دوربین کوچک جایگرین آینه‌های آن شده‌اند. شاید با دیدن این خودرو فکر کنید از فیلم هالیوودی Tron بیرون آمده اما در حقیقت این محصول سرآغاز سری خودروهای EQ و محل ذخیره انرژی خانگی است.

متأسفانه این خودروها هیچ‌گاه وارد بازار نمی‌شوند بلکه از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای معرفی خودروهای برند EQ و پروژه‌های موبیلیتی استفاده می‌شود که طبق برنامه قرار است ظرف ۳ سال آینده به بازار عرضه شوند. در واقع این یک بخش جدید در داخل شرکت مرسدس است درست مانند همان چیزی که در زیرمجموعه خودروهای کوچک آن‌ها به‌نام Smart شاهد بودیم. این خودروساز آلمانی مشغول افزودن ویژگی‌های مربوط به متصل بودن به خودروهای بعدی مرسدس-بنز است.

در کنار آن؛ اپلیکیشن همراه iOS و اپل واچ برای قفل کردن درها نیز طراحی شده است. قرار است سال آینده پشتیبانی از “گوگل هوم” هم به آن اضافه شود. رانندگان این خودروها قادر خواهند بود با دستیار هوم غول موتور جستجوی دنیا در تعامل باشند و هنگام رانندگی از صدای خود برای ارتباط با آن استفاده کنند. این یک‌پارچه‌سازی در نهایت منجر به این می‌شود که خودرو بعد از مدتی عادات و رفتار راننده را یاد می‌گیرد و از طریق هوش مصنوعی و با توجه به مکان خودرو پیشنهاد خاموش یا روشن کردن دستگاه‌های مختلف را می‌دهد.

اما فعالیت‌ها و نوآوری‌های مرسدس تنها به خودرو محدود نمی‌شود. آن‌ها در حال کار بر روی بالا بردن سرعت سرویس‌های تحویل مانند UPS؛ FedEX و DHL هستند. در یک انبار دیگر که چند کیلومتر با دفتر مرکزی فاصله دارد؛ تیم دیگری از محققان مشغول کار بر روی ساخت یک کاور شبیه به موکت برای قفسه‌ها و کف خودروی ونی هستند که وظیفه آن رساندن سفارش‌ها به مشتریان است. این محصول قابل تحمل وزن هر بسته‌ای را دارد.

ممکن است با خود بگویید وزن این بسته‌ها چه اهمیتی دارد. مرسدس در پاسخ به این سئوال می‌گوید که سیستم ابداعی آن‌ها می‌تواند محل هر قلم جنس را با توجه به حجم آن شناسایی کند و در کنار آن‌ها LEDهایی تعبیه می‌شود که زمان نیاز راننده به بسته موردنظر روشن می‌شوند.

به‌گفته مرسدس؛ طی تست‌هایی که با رانندگان سرویس‌های تحویل محلی صورت گرفت؛‌ میزان کارایی ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد. رانندگان به‌کمک این سیستم نیازی به جستجوی بسته‌ها ندارند چون به‌کمک فناوری به‌کاررفته جای همه چیز مشخص است.

تحقیقاتی از این دست می‌تواند به مرسدس کمک کند تا خودش را همگام با سرعت پیشرفت فناوری‌های صنعت خودروسازی به جلو ببرد. آن‌ها به‌خوبی فشاری که از طرف شرکت‌هایی مانند تسلا و گوگل وارد می‌شود را حس می‌کنند و به‌همین دلیل در تلاش هستند تا از این قافله عقب نمانند.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیشنهاد کنکور برتر