تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷
۴۲۶۰۸

 

سیکل شبانه روزی بدن

به طور کلی یک سیکل شبانه‌روزی بدن به شرح زیر می‌باشد:

شش الی هفت صبح: دمای بدن افزایش می‌یابد و سرعت سوخت و ساز بدن حداکثر است.

ده الی یازده صبح: بهترین زمان برای داشتنِ حداکثر هوشیاری، بالاترین سطحِ یادگیری و حفظ مطالب در حافظه‌ی کوتاه‌مدت است.

دوازده الی یک بعد‌از‌ظهر: حداقل میزان انرژی در بدن موجود است و درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین کاهش می‌یابد. در این زمان احساس خواب‌آلودگی نیم‌روزی اتفاق می‌افتد.

سه بعد‌از‌ظهر: دمای بدن و آدرنالین مجددا افزایش می‌یابد. بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر‌سپاری مطالب در حافظه‌ی بلندمدت است.

پنج تا هفت بعد‌از‌ظهر: درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین به اوج خود می‌رسند. بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزشی است.

نه شب: ملاتونین افزایش می‌یابد و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد.

ده شب: خواب‌آلودگی به اوج خود می‌رسد.

سه الی پنج صبح: سطح هورمون‌ها و دمای بدن به حداقل خود می‌رسد و خواب عمیق است.

در واقع می‌توان گفت که اوج خواب‌آلودگی در ساعات سه تا شش صبح و دو تا چهار بعد‌از‌ظهر می‌باشد. اوج هوشیاری نیز در ساعات ۹ تا ۱۱ صبح و ۸ تا ۱۰ شب می‌باشد. البته با شروع فصل سرما، خواب‌آلودگی و رخوت و سستی افزایش می‌یابد و حتی میزان خورد و خوراک بیش‌تر شده،

بنابراین اکثر افراد مقداری وزن اضافه می‌کنند و به دلیل سرما، فعالیت بدنی کاهش می‌یابد .پس بهتر است مراقب وزن و سلامتی خود باشیم.اکنون با توجه به مطالب بالا بهتر می‌توانیم کارهای روزانه‌مان را برنامه‌ریزی کنیم تا از بیش‌ترین کارآیی و بازدهی برخوردار شویم.

یادتان باشد که در شبانه روز کمتر از ۶ ساعت و بیش‌تر از ۸ ساعت نخوابید. هم‌چنین بهترین زمان خواب بین ساعات ۱۰ شب تا ۶ صبح است.

ضمنا بهتر است زمان خواب خود را جابه‌جا نکنید؛ یعنی صبح‌ها بخوابید و شب‌ها بیدار بمانید. زیرا وقتی در شب می‌خوابید، هورمون ملاتونین و هورمون رشد ترشح می‌شود که این اتفاق وقتی در روز بخوابید، نمی‌افتد.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)