تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷

اگر روش شما صحیح باشد، شاید برای مرور مطلبی که یک ساعت وقت ما را گرفته است، به ده یا پانزده دقیقه زمان احتیاج باشد، اینکار، انتقال اطلاعات از حافظه ی میان مدت به حافظه ی بلند مدت را فراهم میسازد.

مرور را جدی بگیرید. از امروز!

یکی از مهمترین ارکان برنامه ریزی برای موفقیت در تثبیت تسلط بر مطالب سال های پایه که لازمه ی موفقیت در سال آزمون سراسری، مرور مطالب خوانده شده است. دانش آموزان در طول سال، برنامه های زیادی برای یادگرفتن مطلب انجام می دهند. ساعتهای متوالی و متعادی را به خواندن مطالب، حل تمارین بی شمار اختصاص میدهند و زحمت زیادی می کشند، ولی یاد گرفتن مطالب بدون طی فرآیند یادآوری، فایده ی چندانی ندارد و بدون آن، تمام زحمات دانش آموزان بر باد میرود. چون دانش آموز میبایست در روز امتحانات خود تمام مطالبی را که آموخته اند، به یاد آورند تا بتوانند پاسخگویی درست داشته باشند و این خود اصلیترین دلیل بر اهمیت مرور است.

احتمالا برای شما نیز اتفاق افتاده است که از یک مبحث به میزان کافی تمرین حل نموده اید و به تسلط مناسبی می رسید، اما بدلیل عدم مرور آن مبحث در کمتر از یک ماه از ذهن شما خارج می شود و تسلط شما در آن مبحث به طرز فاحشی افت پیدا می کند، در این صورت صرفا شما زمان را از دست داده اید و باید بار دیگر تمرین های حل شده را تکرار کنید تا به تسلط اولیه باز گردید.
هر انسانی دارای سه نوع حافظه ی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت میباشد. در حافظه ی کوتاه مدت، اطلاعات زمان کمی در حافظه می ماند. و اگر مدتی از آن استفاده نشود، در مدت کمی پاک و فراموش میشود. به عنوان مثال: اگر یک فرمول فیزیک و یا معنای یک لغت را یک بار ببینید ولی دوباره به آن مراجعه نکنید، با توجه به حجم محدود این حافظه، پس از مدتی آن فرمول را فراموش خواهید کرد و به جای آن، مطالب و اطلاعات دیگری در حافظه ی کوتاه مدت ذخیره میشود. ولی اگر آن مطلب مرور شود یا از آن استفاده شود، به حافظه ی میان مدت انتقال میابد. حافظه ی میان مدت، ظرفیت بیشتری دارد و امکان نگهداری اطلاعات در آن بیشتر است. چند بار استفاده در طول زمانهای متناوب، باعث انتقال کافی و بدون اضطراب و استرس مخرب، با انتخاب راه حلی مناسب به تمامی سؤالات پاسخ داده شود.
یادآوری مطالب خوانده شده معمولاًً فرآیندی خودآگاه است یعنی انسان در مواقع پاسخگویی به هر سؤال در جلسه ی آزمون، آن دسته از مطالبی را که به آن موضوع وابسته است، به یاد میاورد. به همین دلیل اگر مطالب آموخته شده، درست دسته بندی نشده باشد، این یادآوری انجام نمیشود و یا ناقص انجام میپذیرد. مرور صحیح و به موقع، علاوه بر تسلط بر دروس، باعث یادآوری سریعتر و صحیحتر میشود.
شرایط مرور چیست؟
برنامه ریزی صحیح و نظم دادن به مرور:
مهمترین شرایط برای رسیدن به اهداف مرور یعنی حفظ، یادگیری، تسلط و یادآوری دروس و مطالب خوانده شده، برنامه ریزی منظم و صحیح مرور است. البته این نظم بستگی به نوع مطالب انتخاب شده برای مطالعه نیز دارد. ولی در هر صورت، شرط اصلی هر نوع مرور، نظم انجام آن است. یکی از برنامه های مناسب برای مرور که بهترین بازدهی را دارد، مرور یک روز، یک هفته، یک ماه و سه ماه بعد از اتمام تمامی اقدامات (مطالعه ی جزوه و کتاب درسی- حل تمارین کتاب درسی، جزوه و کتاب کمک آموزشی – به اتمام رساندن خلاصه نویسی مبحث مربوطه) یک مبحث می باشد.
مطالعه با حجم مناسب:
مسلماً معنای مرور یعنی چند بار مراجعه به دروس و مطالعه ی آنهاست.
به همین دلیل، برای اینکه تعداد این مرورها و فواصل آن به اندازه ی کافی باشد، باید در موقع مطالعه، حجمی مناسب انتخاب شود تا مرور آن مطالب نیز با حجم و تعداد تکرار مناسب و کافی انجام شود. بر این اساس توصیه می شود فصلهایی از کتب درسی که دارای حجم زیادی هستند را به چند قسمت تقسیم کنید تا در مواقع مرور، حجم مناسبی مورد مطالعه قرار گیرد.
خلاصه نویسی؛ انتخاب روش مطالعه درست:
اگر قرار باشد تمام مطالب خوانده شده، دوباره مرور شود، به هیچ وجه امکان مرور و تکرار کافی وجود ندارد و شاید مطالعه ی همه ی مطالب خوانده شده، بیش از دوبار امکانپذیر نباشد؛ ولی اگر در مطالعه ی بار اول ، روشی درست انتخاب شود یعنی با خلاصه نویسی، در موقع مرور با وقت گذاری بسیار کمتری میتوانیم تمام مطالب را یاد بگیریم و حداقل تا پنج بار مطالب خوانده شده را مرور کنیم.
اگر تجربه ی خلاصه نویسی را داشته باشید، حتما برایتان ثابت شده است که این فعالیت به چه میزان از شما وقت می گیرد، حتما می گویید، خب چه لزومی دارد وقت خود را درگیر این کار زمان بر کنیم، در پاسخ به این پرسش باید بگویم، تمام کارشناسان آموزشی و رتبه های برتر سالهای گذشته آزمون سراسری نیز ازعان کرده اند که خلاصه نویسی امری بسیار وقت گیر است، اما موضوع این است که در ادامه زمانی که شما در واحدهای مرور به سراغ خلاصه نویسی هایتان می روید، در زمان خود بسیار صرفه جویی کرده اید. اگر این موضوع را درک نمی کنید، یک مثال ساده برای شما عزیزان می زنم، در سالهای اخیر مصرف لامپهای کم مصرف، مبلغی می پردازید که چند برابر قیمت لامپهای معمولی است، اما یقین دارید، مصرف آنها کمتر است و مبلغ کمتری را بر روی قبض برق خود مشاهده خواهید کرد و پس از چند دوره آن اختلاف قیمت اولیه جبران خواهد شد.
در واقع خلاصه نویسی گرچه در ابتدا امری وقت گیر است اما در ادامه موجب صرفه جویی قابل توجهی در وقت شما خواهد شد.
خلاصه نویسی می تواند در امتحانات سال های پایه برای شما بسیار سودمند واقع شود همچنین شما را برای کسب موفقیت و رسیدن به هدفتان در سال چهارم چندین گام جلو بیاندازد.
اگر روش شما صحیح باشد، شاید برای مرور مطلبی که یک ساعت وقت ما را گرفته است، به ده یا پانزده دقیقه زمان احتیاج باشد، اینکار، انتقال اطلاعات از حافظه ی میان مدت به حافظه ی بلند مدت را فراهم میسازد. نام اعضای خانواده، شماره تلفنهای مهم، نام خیابانها، معنای بسیاری از لغتها و تمام مطالبی که امروز به صورت بدیهی در حافظه ی شما ثبت شده است، فرآیند انتقال را گذرانده اند. پس امکان حفظ مطالب دیگر نیز به شرط مرور و به موقع وجود دارد.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)