تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

امروزه ورزش فقط والیبال و بسکتبال و آمادگی جسمانی و ایروبیک نیست و در باشگاه ها ورزش هایی ارائه می ‌شود که شاید اسم آنها را نیز نشنیده باشید. بادی پامپ یکی از این ورزش های جدید است که برخی آن را اتفاق نو در دنیای فیتنس می ‌دانند.

۲۰۴۱۸۹۱۶۵۱۷۰۱۴۱۱۸۶۶۹۱۹۸۸۹۴۳۱۹۱۰۷۲۵۵۱۴۹۹۵۱۹۳ (۱)

امروزه ورزش فقط والیبال و بسکتبال و آمادگی جسمانی و ایروبیک نیست و در باشگاه ها ورزش هایی ارائه می ‌شود که شاید اسم آنها را نیز نشنیده باشید. بادی پامپ یکی از این ورزش های جدید است که برخی آن را اتفاق نو در دنیای فیتنس می ‌دانند. بر خلاف افرادی که به دنبال دستگاههای بدنسازی و حجیم کردن عضلات هستند برخی دیگر از دستگاه ها بیزارند، اما در عین حال به داشتن عضلاتی خوش فرم و کمابیش ورزیده نیز تمایل دارند. بادی پامپ (Body Pump) یک ورزش مهیج و دسته جمعی است که بدون نیاز به دستگاه عضلات را تقویت و خوش فرم می‌ کند. در ادامه به معرفی بیشتر این ورزش می پردازیم.

بادی پامپ در یک نگاه
بادی پامپ در سال های ۹۰ میلادی توسط کمپانی لس میلز(Les Mills) در کشور نیوزلند معرفی و خیلی زود در سرتاسر جهان فراگیر شد. در کلاس ‌های بادی پامپ نیازی نیست که روی دستگاه دراز بکشید و صرفا وزنه بزنید.البته وزنه و دمبل و استپ استفاده می‌ شود و شرکت کننده‌ ها با صدای موسیقی حرکات را به طور منظم انجام می‌ دهند. بادی پامپ ورزش تندی است و شدت تمرینات آن بالاست.

برای چه کسانی مناسب است؟
بادی پامپ برای همه افراد در هر سنی که از سلامت فیزیکی مطلوبی برخوردار باشند مناسب است. بخصوص برای افرادی که دل خوشی از بدنسازی انفرادی روی دستگاه ندارند و می ‌خواهند در کنار ورزش تفریح نیز داشته باشند. در بادی پامپ مبتدی ها و پیشرفته ها می ‌توانند در کنار هم تمرین کنند. مبتدی ها با وزنه‌ های سبک و پیشرفته‌ ها با وزنه‌ های سنگین ‌.البته اگر به دنبال حجیم کردن و افزایش توده عضلانی هستید این ورزش مناسب ‌تان نیست. انجام حرکات بدون توقف و تکرارهای زیاد بیش از اینکه نیاز به قدرت عضلانی داشته باشد نیازمند استقامت بدنی است. تمرینات استقامتی بیشترین تاثیر را روی توده عضلات باریک می‌ گذارد.

جلسات بادی پامپ
اگر اهل دستگاه نیستید و در عین حال می ‌خواهید بدن ‌تان ورزیده و تراشیده شود می ‌توانید بادی ‌پامپ را انتخاب کنید. هر جلسه بادی ‌پامپ حدود یک ساعت است و شما با هدایت مربی تمرینات را به کمک دمبل،وزنه، هالتر و استپ انجام می ‌دهید. در واقع بادی ‌پامپ ورزشی مابین پیلاتس و بدنسازی است.در ابتدای جلسه بدن را گرم می ‌کنید تا به تمرینات جدی برسید. هر سوالی دارید از مربی بپرسید تا حرکات را درست انجام دهید. برحسب میزان آمادگی بدنی وزنه ‌ها را انتخاب می ‌کنید.وزنه ها و هالترها از یک تا ۱۰ کیلوگرم و حتی بیشتر در نظر گرفته شده‌ اند. مبتدی ها حتما با دمبل ‌های ۱ تا ۲ کیلوگرمی شروع کنند.

همه بدن درگیر می‌ شود
در بادی پامپ تمام قسمتهای بدن از جمله عضلات ران ها، سینه، کمر، شانه‌ ها، شکم و غیره به مدت ۶۰ دقیقه درگیر می ‌شوند. استراحت بین هر سری از حرکات بیش از ۳۰ ثانیه طول نمی ‌کشد.نتایج این ورزش خیلی سریع خود را نشان می ‌دهد و تقریبا در عرض چند هفته شاهد تقویت عضلات و خوش فرم شدن رانها، باسن و پهلوها خواهید بود.

بادی‌پامپ برای کالری سوزی و لاغری
بادی ‌پامپ به عنوان یک ورزش هوازی- قدرتی برای کالری سوزی و عضله ‌سازی مناسب است. در هر جلسه شما به طور متوسط ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوکالری می ‌سوزانید. بنابراین اگر می ‌خواهید لاغر شویدمی‌ توانید این ورزش را شروع کنید. نکته مهم این است که برخلاف بدنسازی که به حجیم شدن و به اصطلاح باد کردن عضلات منجر می‌ شود بادی‌ پامپ به جای پف دادن عضلات، آنها را می ‌تراشد. هر سری انجام حرکات بین ۳ تا ۵ دقیقه طول می ‌کشد که با تکرار مداوم حرکات همراه است. این نوع تمرینات به جای افزایش حجم عضلات آنها را برجسته و تفکیک می ‌کند.

یکنواخت نیست
یکی از مزایای بادی پامپ این است که حرکات به طور منظم تغییر می ‌کنند. در اینصورت از یک طرف عضلات مختلف به کار گرفته می ‌شوند و از طرف دیگر ورزشکاران دچار یکنواختی و دلزدگی از تکرار حرکات نمی ‌شوند. همچنین می ‌توانید با تغییر دادن وزنه‌ ها شدت ورزش را کم یا زیاد کنید. اما در شروع بهتر است به تدریج پیش بروید. حضور افراد از سنین مختلف، استفاده از حرکات مهیج بادی پامپ آنرا به یک ورزش شاد و مفرح تبدیل می ‌کند که افسردگی و خستگی هر شرکت کننده‌ ای را از بین می ‌برد.

اثرات بادی پامپ روی سلامتی بدن
اگر بادی ‌پامپ را اصولی و زیر نظر مربی حرفه ای انجام دهید در گام اول با کاهش وزن از بروز عوارض ناشی از چاقی و بی تحرکی پیشگیری می ‌کند. این ورزش مفرح استقامت و قدرت عضلات را بدون حجیم کردن آنها بالا می‌ برد،باعث تقویت استخوانها و کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می ‌شود و برای بهبود سلامت قلب نیز مفید است.

عوارض احتمالی بادی پامپ
بدون شک مانند هر ورزش دیگر اگر تمرینات را درست انجام ندهید دردهای عضلانی و مفصلی در انتظارتان خواهد بود. به همین دلیل به مبتدی ‌ها توصیه می ‌شود قبل از شروع بادی ‌پامپ در کلاس ‌های مبتدی فیتنس ثبت نام کنند تا با تمرینات و کار کردن با تجهیزاتی مانند استپ، دمبل، هالتر و وزنه آشنا شوند. این ورزش به افرادی که از مشکلات مربوط به مفاصل یا تاندون ‌ها و یاکمردرد رنج می‌ برند مناسب نیست. اگر دچار بیماری خاصی هستید حتما قبل از شروع هر نوع ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)