تاریخ انتشار: ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
مقابله با استرس (۱)

مقابله با استرس (۱)

ما بسیاری از فشارهای روانی (استرس) را در زندگی روزمره تجربه می کنیم. استرس الزاما یکی از واکنش های منفی نیست. مقدار کم استرس نه تنها مضر نیست بلکه می تواند مفید هم باشد و به زندگی ما جذابیت و تحرک ببخشد و ما را در مقابل تغییرات یاری دهد و حس سازش پذیری را در ما تقویت کند. استرس این فرصت را برای فراهم می آورد تا با خطر مبارزه کنیم یا از آن بگریزیم. واحد استرس را براساس تغییرات می سنجیم؛ هرچه تعییرات بیشتر باشد، استرس بالاتر است. اگر چنانچه استرس از حد مجاز فراتر رود و بر روی هم انباشته شود، بحرانی به وجود می آورد که بر زندگی ما اثر منفی گذاشته و چون شلاقی به سلامت جسمی و روحی ما آسیب می رساند. در این دنیای ماشینی که هر روز دستخوش تغییرات جدیدی است، مهارت توانایی مقابله با استرس و شناخت روش صحیح برخورد با تغییرات استرس زا، این مکان را به ما می دهد تا منابع استرس و نحوه تاثیر آن بر زندگی خود بشناسیم و با اعمال و موضع گیری های صحیح و بجای خود بتوانیم، فشار و استرس را در خود کاهش داده و آرامش خود و خانواده را تامین کنیمو

استرس چیست؟

استرس یکی از واکنش های جسمانی، روانی و عاطفی در برابر یک محرک بیرونی است که می تواند موجب سازگاری فرد با تغییرات شود.

استرس کم (مثبت): فشار روانی کم در سازگاری ما نقش موثری دارد؛ مثلا استرس دانش آموزی که امتحان دارد، وا می دارد که درب اتاق را ببندد و خود را از بازی و تفریح منع کند تا بتواند درس بخواند. استرس کم در وجود افراد به انگیزه و میل مثبتی برای پیشرفت تبدیل می شود.

استرس زیاد (منفی): وقتی فشار روانی شدید، مداوم و طولانی باشد و موجب بروز بیماری می گردد. در استرس زیاد بدن سه مرحله را پشت سر می گذارد:

  1. مرحله هشدار: زمانی است که بدن ما را در برابر یک محرک بیرونی که تا کنون با آن مواجه نشده، قرار می گیرد.
  2. مرحله مقاومت: بدن ما را با محرک یا وضعیت جدید هماهنگ می کند.
  3. مرحله فرسودگی (خستگی): انسان در مقابله با استرس های طولانی، دچار فرسودگی و خستگی می شود. چرا که توانایی بدن محدود است. این خستگی ممکن است گاهی به افسردگی و بیماری های مختلف روحی و روانی و یا حتی مرگ فرد منجر شود.

نشانه های استرس

استرس می تواند بعضی از نشانه های زیر را وجود آورد که شدت و نوع علائم آن در افراد متفاوت است.

نشانه های جسمی

  • گرفتگی یا انقباض (گلو- سینه- شکم و …)
  • احساس درد در ناحیه (سر- گردن- کمر)
  • تپش قلب
  • پرش های عضلانی (تیک)
  • خستگی و احساس کوفتگی
  • دل درد و در اصطلاح احساس پروانه در شکم (فرو ریختن چیزی در دل)
  • تعریق بدن خصوصا در کف دست ها
  • مشکلات خواب- اسهال- ناراحتی های معده و گوارش- خشکی دهان

نشانه های روحی روانی

  • بی حوصلگی
  • خلق ناپایدار
  • ترس های مرضی بی مورد
  • داشتن دل شوره بی دلیل
  • بی قراری

نشانه های رفتاری

  • پرخاشگری
  • نداشتن تمرکز
  • جویدن ناخن ها و مکیدن انگشت ها
  • بازی با موی سر یا کندن پوست لب (لب گزیدن)
  • دندان قروچه (ساییدن دندان ها به هم)
  • بی توجهی به ظاهر
  • پرخوری یا کم خوری

نشانه های فکری

  • گیجی و شلوغی ذهن
  • اشتباهات مکرر
  • کم دقتی
  • بهانه جویی
  • ناتوانی در به خاطر آوردن حوادث
  • ضعف در تصمیم گیری

نمونه هایی از عوامل استرس زا:

  • مرگ همسر یا اعضای خانواده
  • طلاق (جدایی والدین)
  • ابتلا به بیماری های صعب العلاج یا از دست دادن عضو
  • زندانی شدن
  • از دست دادن شغل
  • بازنشستگی
  • وجود فرد معتاد در خانواده
  • بارداری
  • تغییر شغل
  • مرگ یکی از خویشاوندان و یا دوستان نزدیک
  • تغییر مکان به ویژه مدرسه برای دانش آموزان
  • بدهکاری
  • اختلاف با خویشاوندان و آشنایان
  • مشکل داشتن در محل کار با همکاران یا در مدرسه با دانش آموزان دیگر
  • مشاجره و ناسازگاری مداوم با همسر، والدین با فرزندان
  • ازدواج
  • آماده شدن برای امتحان و آزمون های بزرگ مانند کنکور

هر یک از عوامل بالا می تواند با استرس کم و یا زیاد همراه باشد که بدیهی است در استرس زیاد مشکلاتی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)