تاریخ انتشار: ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
مکمل ها ۱

مکمل ها (۱)

والدین همیشه نگران رشد و سلامت فرزندانشان هستند و یکی از دغدغه های همیشگی آن ها این است که آیا فرزند من به مکمل غذایی خاصی نیاز دارد یا نه؟ پاسخ به این سوال طیف وسیع و گسترده ای را در بر دارد. زیرا در واقع نوجوانی دوره افزایش رشد و متابولیسم بدن می باشد. به همین دلیل نیاز به کلیه مواد مغذی نسبت به دوره کودکی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل نوجوانان باید در این دوران یک رژیم غذایی متنوع و متعادل را رعایت کنند. این رژیم باید در برگیرنده همه گروه های غذایی باشد. از طرفی دیگر دوره نوجوانی با تغییرات روحی و سلیقه ای در نوجوانان در ارتباط است که یکی از مشکلات آن بد غذایی و یا بی اشتهایی مداوم در میان نوجوانان می باشد که سبب می شود آن ها از رژیم غذایی مطلوبی برخوردار نباشند. گاهی نوجوانان در این سنین به سمت ورزش های سنگین روی می آورند که در این صورت یک رژیم غذایی معمولی کفاف نیازهای آن ها را نمی دهد. در چنین شرایطی مصرف مکمل ها می تواند مفید باشد.

املاح و ویتامین های مورد نیاز نوجوانان:

کلسیم:

تقریبا ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره شده است. در دوران نوجوانی به دلیل رشد سریع قدی و استخوانی نیاز به کسیم افزایش می یابد. بهترین منبع غذایی تامین کننده کلسیم، لبنیات کم چرب مانند شیر، ماست، کشک و دوغ های کم نمک می باشند. نوجوانان در دوران رشد به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند که این میزان کلسیم با مصرف ۳-۴ واحد لبنیات تامین می شود. هر واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر، سه چهارم ماست، دو لیوان دوغ، دو قاشق کشک غلیظ می باشد.

اگرچه رژیم غذایی بهترین راه دریافت کافی کلسیم می باشد، اما گاهی به دلایل مختلف دریافت منابع غذایی دچار اختلال شده و پزشک و یا کارشناس تغذیه ناچار به تجویز مکمل های کلسیمی می شود، محصول طراحی شده مکمل های کلسیمی حاوی مقادیر مختلف کلسیم از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم می باشند. یکی از نکات مهم در انتخاب این مکمل ها نوع ترکیبات کلسیم است. بهترین نوع مکمل کلسیمی ترکیبات سیترات کلسیم می باشند که عوارض کمتر و جذب بالاتری دارند. در انتخاب این مکمل کپسول هایی را انتخاب کنید که علاوه بر کلسیم حاوی ویتامین د، منیزیم و روی نیز باشند.

برای جذب بهتر این مکمل اسید معده کمک کننده است. پس این مکمل را در کنار وعده های غذایی میل کنید. از مصرف این مکمل همراه با شیر، چای، قرص های حاوی آنتی اسید خودداری کنید. در برخی مواقع بعضی افراد با مصرف مکمل های کلسیم دچار عوارضی مانند؛ تهوع، یبوست، نفخ شکمی می شوند. در این موارد حتما پزشک یا کارشناس تغذیه خود را در جریان قرار دهید.

آهن:

فقر آهن سبب بروز کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف و خستگی می شود. میزان نیاز به آهن در نوجوانان به دلیل افزایش حجم خون افزایش می یابد. منابع غنی آهن انواع گوشت های سفید و قرمز و تخم مرغ و حبوبات می باشند. مصرف مکمل های آهن در نوجوانان بهخ منظور پیشگیری و درمان کم خونی تجویز می شود.

به منظور پیشگیری از ایجاد کم خونی تمامی نوجوانان دختر و پسر باید در سال ۱۶ عدد قرص آهن به مدت ۱۶ هفته و هر هفته یک عدد قرص آهن مصرف کنند.

به منظور درمان کم خونی های ناشی از فقر آهن پزشک و یا کارشناس تغذیه انواع مختلف مکمل های آهن را ممکن است در دوزهای مختلف تجویز کند.

امروزه در بازار مکمل های آهن به صورت انواع مختلف قرص ها، کپسول ها به صورت املاح آهن وجود دارند که در بدن ما آهن خالص از املاح جدا شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات حاوی فروس سولفات، فروس گلوکونات و غیره، از جمله املاح خوراکی آهن هستند که عوارض گوارشی و مقدار آهن موجود در ترکیبات مختلف متفاوت است. بهترین زمان مصرف محصولات حاوی آهن شب هنگام و قبل از خواب می باشد. مصرف همزمان قرص های آهن با غذاهای حاوی کلسیم مانند؛ لبنیات، داروهای حاوی منیزیم مجاز نمی باشد.

بهتر است مکمل آهن را با یک لیوان پر از آب ساده میل کنید. مصرف مکمل های آهن با آب مرکبات هم برای جذب بهتر آهن موجود در آن ها توصیه می شود.

اگر پس از خوردن مکمل آهن، دچار دل درد یا معده درد می شوید، بهتر است این مکمل را با شکم خالی مصرف نکنید. البته در این صورت جذب آهن موجود در مکمل شما کمی کاهش پیدا می کند. معمولا مصرف مکمل های حاوی آهن با ایجاد یبوست همراه هستند. بنابراین برای رهایی از این مشکل می توانید رژیم غذایی خود را تا پایان دوره مصرف مکمل آهن سرشار از فیبر خوراکی کنید. یادتان باشد که میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار منابع خوبی برای دریافت فیبر محسوب می شوند. مکمل آهن را هر روز سر ساعت مشخصی مصرف کنید تا دریافت و جذب آن به بهترین نحو ممکن انجام شود.

اگر با مصرف قرص های آهن دچار عوارض گوارشی شدید می شوید، از شربت های آهن استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که همه انواع کم خونی، ناشی از فقر آهن نمی باشند. پس حتما قبل از مصرف مکمل های آهن با پزشک و یا کارشناس تغذیه خود مشورت کنید.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)