تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
مکمل ها ۳

مکمل ها (۳)

ویتامین C :

این ویتامین که نام دیگر آن اسید آسکوربیک می باشد، یک ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن بر عهده دارد. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. بدن قادر به تولید و ذخیره این ویتامین نمی باشد، پس بسیار ضروری است که حتما روزانه از این ویتامین استفاده کنید. برخی از مزایای مصرف ویتامین C عبارتند از:

  • محافظت در برابر آلودگی های محیطی و رادیکال های آزاد
  • بهبود عملکرد فیزیکی و افزایش سلامت عضلات
  • حفظ سلامت پوست و مو
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود جذب مواد معدنی
  • پیشگیری از احساس رخوت و خستگی

از علائم کمبود این ویتامین می توان به التهاب خونریزی لثه ها، پوست، تاخیر در بهبود زخم ها، خشکی و شکنندگی مو و افزایش وزن اشاره کرد.

منابع اصلی این ویتامین میوه ها و سبزی های تازه می باشند. این ویتامین به نور و اکسیژن و گرما بسیار حساس می باشد. پس نوع برش و پخت مواد غذایی در میزان این ویتامین در مواد غذایی مختلف تاثیر زیادی دارد. ویتامین C در بدن ذخیره نمی شود. پس نگران افزایش میزان این ویتامین در بدنتان نباشید. اما مصرف بالای این ویتامین می تواند سبب دلپیچه و اسهال شود. همچنین کسانی که دچار بیماری فاویسم هستند، بهتر است قبل از مصرف مکمل ویتامین C با پزشک و کارشناس تغذیه خود مشورت کنند. اگر از مکمل های غذایی این ویتامین استفاده می کنید. بهتر است این ویتامین به همراه غذا مصرف شود. اگر از قرص های جوشان این ویتامین استفاده می کنید، آن را در یک لیوان آب حل کرده و بلافاصله آن را میل کنید.

ویتامین D

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. منبع اصلی این ویتامین نور آفتاب است. اما غذاهای دریایی و مواد غذایی غنی شده با ویتامین دار دیگر منابع این ویتامین می باشند.

۷۶ درصد از افراد گروه سنی ۱۴-۲۰ سال یعنی گروه سنی نوجوان دختر و پسر با کمبود ویتامین D مواجه هستند. علت اصلی کمبود این ویتانین منابع غذایی کم آن است. ویتامین D در اثر برخورد با پوست با نور خورشید ساخته می شود. اما اکثر مردم به خصوص در جوامع شهری و آپارتمان نشینی به اندازه ی کافی از ویتامین D  استفاده نمی کنند. کمبود ویتامین D موجب مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان، بروز مشکلات سرطان، افسردگی، ریزش مو، کمر درد و پا درد می شود.

علائم کمبود این ویتامین عبارتند از:

ضعف سیستم ایمنی، خستگی بدن، استخوان درد و کمر درد، افسردگی، کندی بهبود زخم ها، ریزش مو و دردهای عضلانی.

برای تامین این ویتامین دو راه وجود دارد:

  1. قرار گرفتن به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید به طوریکه از روزی یک تا دو دقیقه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید شروع کنید و هر روز به مدت یک تا دو دقیقه به آن اضافه کنید تا پوست بدن عادت کند. باید قسمت های غیرحساس بدن که می تواند در نور خورشید را تحمل کند، مانند مچ پا یا ران استفاده کنید.
  2. مصرف مکمل های خوراکی و یا تزریقی ویتامین D

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف مکمل های خوراکی این ویتامین نقش بهتری در پیشگیری از کمبود ویتامین D ایفا می کند. ویتامین D، ۵۰۰۰ واحدی به صورت قرص در بازار موجود است که باید به صورت ماهیانه مصرف شود. امروزه توزیع رایگان ویتامین D در مدارس وجود دارد و نوجوانان در ۹ ماه تحصیلی ۹ قرص ویتامین D استفاده می کنند.

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است و بهتر است به همراه وعده های غذایی اصلی که حاوی مقادیر مناسب چربی هستند، استفاده شود.

ویتامین A

بدن برای رشد سلولی به ویتامین آ نیازمند است. در نوجوانان به افزایش تقسیم سلولی نیاز به این ویتامین افزایش می یابد. منابع این ویتامین به صورت منابع اصلی و فعال این ویتامین در جگر، روغن ماهی، گوشت، زرده تخم مرغ و به صورت پیشساز در میوه ها و سبزی های برگ سبز تیره و زرد و نارنجی مانند هویج، اسفناج، کدو حلوایی، زردآلو و غیره می باشند.

این ویتامین در رشد نوجوانان نقش های بسیار مهمی بر عهده دارد و کمبود آن باعث بروز عوارض متعددی مانند شب کوری، کدری و خشکی پوست، اختلال رشد اسکلتی- عضلانی، کاهش سرعت رشد و اختلال در سیستم خون سازی می باشند.

بهتر است برای تامین این ویتامین از منابع غذایی آن استفاده کنید. زیرا مصرف بالای مکمل های این ویتامین می تواند باعث بروز مسمومیت شود. این علائم عبارتند از:

سردرد، خستگی، درد مفاصل و عضلات، خشک شدن و ترک برداشتن لب ها و پوست، چشم های خشک و تحریک پذیر، تهوع، اسهال و ریزش مو، بد شکلی اندام ها، شکستگی استخوان.

اما اگر پزشک و یا کارشناس تغذیه برای شما مکمل ویتامین آ را تجویز کرد بهتر است این ویتامین همراه با وعده اصلی غذایی که حاوی مقادیر کافی پروتئین و چربی است، استفاده شود.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)