تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
نقش تغذیه در آزمون سراسری

نقش تغذیه در آزمون سراسری

در فصول گرم سال نظیر ماه های تابستان از عمده مواد غذایی که نقش مهمی در تنظیم عملکرد سیستم مغزی و به عبارتی یادگیری بهتر دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری دارد، می توان به تنظیم آب و مایعات بدن اشاره کرد.

مایعات به ویژه آب خالص نقش مهمی در فعل و انفعالات سیستم عصبی مرکزی دارد. از آنجا که در این فصل، تمایل به خوردن شربت های شیرین و آب میوه های نک صنعتی افزایش می یابد و از طرفی دیگر، داوطلب ها بیشتر ساعات روز را به مطالعه اختصاص می دهند و فعالیت بدنی زیادی ندارند؛ لذا توصیه می شود تا جایی که امکان دارد از شربت های شیرین صنعتی کمتر استفاده کنند و در مقابل از نوشیدنی های خانگی نظیر آب گلاب به همراه خاک شیر و اندکی عسل استفاده شود. خاک شیر منبع خوبی از فیبر است، بنابراین سبب تنظیم دستگاه گوارش خواهد شد و از مشکل یبوست جلوگیری می کند. آب لیمو ترش تازه ی رقیق شده در آب به همراه مقداری عسل در این فصل برای داوطلبان، چه به شکل میان وعده و چه همراه با وعده های اصلی، نوشیدنی مفیدی محسوب می شود. اکثر میوه های تابستانی نفاخ هستند و سبب نفخ شکم و بعضا دل درد می شوند. این دل دردهای توام با اسهال و دیگر مشکلات گوارشی، سبب کاهش تمرکز در داوطلب ها می شوند. بنابراین توصیه می شود، چنانچه داوطلب ها از میوه های تابستانی استفاده می کنند، اولا در مصرف آن ها زیاده روی نکنند. ثانیا از مواد غذایی نظیر عسل یا گردو در طول رو.ز حتما استفاده کنند. گیلاس، هندوانه، آلبالو بیش تر از سایر میوه های تابستانی نفاخ هستند.

به داوطلبان عزیز توصیه می شود که در طول روزهای گرم تابستان چنان چه تعریق زیاد دارند، حتما در طول روز از مواد غذایی که کمی شور هستند نظیر خیارشور، پسته ی نمک زده، آجیل شور استفاده کنند تا نمک از دست رفته ی بدن را جبران نمایند. از دست دادن نمک، یکی از عوامل خواب آلودگی و سستی در ساعات بعداز ظهر تابستان است.

مصرف ماست کم چرب به ویژه در ساعات قبل از خواب شبانه، هم سبب تقویت سیستم ایمنی گوارش و پیشگیری از اسهال تابستانی می شود و هم آرامش حین خواب شبانه را به همراه می آورد.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)