تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

نقش خانواده در مشکلات تحصیلی نوجوانان (۱)

از مسایلی که بر فرایند تحصیلی تاثیرگذار است مسئله بلوغ جنسی است. در ایران دوره ی بلوغ معمولا دوره اول متوسطه تحصیلی است. ساختار تحصیلی این دوره با دوره ی ابتدایی از نظر کتاب های درسی و حجم آن ها، معلم، آزمایشگاه و… تفاوت هایی دارد. دروس نیز تا حدودی تخصصی می شود. به همین علت برای هر درسی دبیری جداگانه اختصاص می یابد. از طرف دیگر، تفاوت در ساختار آموزش مدارس راهنمایی باعث می شود تا دانش آموز با قوانین جدیدی مواجه شود که همگی این ها مسایل و مشکلات تازه ای را برای دانش آموزان به بار می آورد، خصوصا دانش آموزانی که از یک برنامه ریزی صحیحی برخوردار نباشند، بیشتر دچار مشکل می شوند.

در دوره ی متوسطه دوم باز هم مسئله ی تخصصی تر شدن دروس نیز شدت می یابد و بر حجم کتاب ها نیز افزوده می شود. لذا دبیران این دوره باید از نظر سطحتحصیلات، صلاحیت بالاتری نسبت به دوره ی قبلی داشته باشند.

از نظر انجام تکالیف، معیارهای دوره ی متوسطه اول و دوم به کلی با دوره ی ابتدایی متفاوت است. در این دوره مسئولیت انجام تکالیف بیشتر بر عهده ی شخص دانش آموز است. در این دوره دیگر دانش آموز برای انجام دادن تکالیفش انتظار دریافت مهر صد آفرین و هزار آفرین ندارد و چنانچه نوجوان یا جوان در این دوره ها به صورت خودکار و به موقع وظیفه اش را انجام ندهد، از حرکت یادگیری در کلاس همگام با همکلاسی ها و گروه های همدرسی خود فاصله می گیرد و از آن ها عقب می افتد، به طوری که هر روز میزان این عقب افتادگی افزایش می یابد.

تعریف مشکلات تحصیلی. چنانچه نوجوانیدچار یادگیری یا ناتوانی در برقراری ارتباط باشد، می توان گفت که مشکل تحصیلی دارد. نوجوانی که دارای ضریب هوشی عادی است ولی در گذراندن واحدهای درسی مدرسه ناموفق است یا نمرات بسیار پائینی کسب می کند، دچار مشکلات تحصیلی است.

عوامل موثر در ایجاد مشکلات تحصیلی عبارت اند از:

  1. خانواده آشفته: اختلافات خانوادگی اثر سویی در ادامه ی تحصیل نوجوان و جوان دارد.
  2. درگیری نوجوان و جوانان با اولیا: معمولا اولیا سعی می کنند از ضعف های درسی فرزندانشان به عنوان اهرم هایی جهت مقابله با آن ها استفاده کنند و این مطلب را نوجوانان و جوانان درک نموده اند لذا بعضی از آن ها چنین فرصتی را به اولیا نمی دهند و سعی می کنند وضعیت درسی خود را همیشه مطلوب نگه دارند.
  3. گرایش به سوی رشته های خاص: به دلیل اینکه در دوره ی نوجوانی و جوانی تغییراتی در جسم و روح انسان ایجاد می شود لذا طرز فکر نسبت به درس و مدرسه به سمت گرایش های نو و جدید تغییر می یابد. این گرایش ها ممکن است به سمت ورزش، حوزه ی علمیه، رانندگی و صنعت باشد. پس ممکن است این گرایش ها و نگرش ها مشکلات تحصیلی جدیدی برای آن ها داشته باشد.
  4. عدم اعتدال والدین: رعایت اعتدال در برخورد با نوجوان و جوان باید تا حدودی با ظرافت و دقت همراه باشد. از دوره ی نوجوانی به بعد در فرد یک احساس بزرگ بودن نسبت به دوره ی کودکی ایجاد می شود که باعث استقلال طلبی فرد می شود، لذا نوجوان با امر و نهی اولیای خود به مبارزه برمی خیزد. معمولا در دوره ی راهنمایی و دبیرستان اولیا مراقبت های خود را به علت بزرگ شدن فرزندانشان کم می کنند ولی بر امر و نهی خود می افزایند.
  5. تحقیر، سرزنش و مقایسه با دیگران: برای هویت و اصلاح رفتار نوجوان و جوان این گونه اعمال تاثیر مثبتی ندارد، جز اینکه ممکن است این گونه رفتارها در فرد ایجاد واکنش دفاعی کند و استمرار چنین اعمالی رفته رفته باعث شخصیت منفی در فرد می شود و ناامیدی را به بار می آورد.
  6. تبعیض بین دختر و پسر در ساختار فرهنگی: یکی دیگر از مشکلات تحصیلی تبعیض قائل شدن بین دختران و پسران است. این تبعیض در نقاط جغرافیایی مختلف ایران شدت و ضعف های گوناگونی دارد. عواملی همچون افزایش جمعیت، فشارهای اقتصادی، مسئولیت های دختران، کمبود معلم زن، دور بودن مدرسه، نبودن مدرسه مجزا برای دختران، نبود امکانات آموزشی. محدودیت های عملی باعث گردیده است که تحصیلات دختران کمتر از پسران باشد.

ادامه دارد….

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)