تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷
articles897121361

 

نکاتی درباره اهمیت خواب

ساعت بیولوژیک بدن، در واقع همان ساعت درونی بدن شماست که زمان خواب و بیداری شما را مشخص می‌کند و به شما کمک می‌کند تا فعالیت خود را در ساعات روز افزایش داده و در تاریکی شب از شدت آن بکاهید و استراحت کنید. اهمیت خواب برای انسان بر کسی پوشیده نیست و دانش‌آموزان و افرادی که فعالیت‌های فکری انجام می‌دهند، به خواب منظم‌تری نیاز دارند.

از کارکردهای خواب می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم نورون‌ها و حفظ کارآوری سیستم عصبی، ساماندهی یادگیری و بهبود حافظه اشاره کرد. نیاز به خواب در سنین مختلف، متفاوت می‌باشد .نوزادان به خواب بیش‌تری نیاز دارند، به همین دلیل معمولا در شبانه‌روز حدود ۲۰ ساعت در خواب هستند. اما این نیاز با افزایش سن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. تا این‌که در دوران نوجوانی به ۸ ساعت در شبانه‌روز می‌رسد. البته در افراد مختلف این نیاز متفاوت می‌باشد.

با توجه به اهمیت خوابِ کافی می‌توان گفت کم‌خوابی و بی‌خوابی صدمات جبران‌ناپذیری به فرد وارد می‌کند. از این صدمات می توان به کاهش توان یادگیری و تمرکز فرد، سخت بلند شدن از خواب و چرت زدن در طول روز، احساس خستگی، بی‌حوصلگی و بدرفتاری و افزایش حساسیت‌پذیری و در نهایت کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)