تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷

یکی از پرسش های متداولی که اغلب داوطلبان آزمون سراسری از رتبه های برتر سال های گذشته می پرسند، این است که «چند ساعت درس می خواندی؟». آیا واقعاً بالا بودن حجم ساعات درسی و مطالعاتی اهمّیّت دارد؟ آیا هر چه بیش تر خوانده شود، بهتر است، برای موفّقیّت در آزمون سراسری پارامترهای بسیاری دخیل […]

هر چه بیش تر ... نه همیشه بهتر!

یکی از پرسش های متداولی که اغلب داوطلبان آزمون سراسری از رتبه های برتر سال های گذشته می پرسند، این است که «چند ساعت درس می خواندی؟». آیا واقعاً بالا بودن حجم ساعات درسی و مطالعاتی اهمّیّت دارد؟ آیا هر چه بیش تر خوانده شود، بهتر است،
برای موفّقیّت در آزمون سراسری پارامترهای بسیاری دخیل است؛ مواردی چون: ساعت مطالعه، خلاصه نویسی، نکته و تست و… به جرأت می توان گفت مهم ترین عامل موفّقیّت در آزمون سراسری ساعت مطالعه است. پشتکار بالا که سبب بالا رفتن ساعت مطالعه می شود. پارامتری است که کمر هوش و استعداد تحصیلی را خم می کند و آن را به زانو در می آورد. این به آن معناست که برای موفق شدن در آزمون سراسری لازم نیست از هوش بالایی برخوردار باشیم بلکه باید با همت و پشتکار بالا ساعت مطالعه ی خود را افزایش دهیم.
«روزی چند ساعت مطالعه کنیم؟»
«هر داوطلب باید چقدر درس بخواند؟»
«من که مدرسه می روم نمی توانم این مقدار مطالعه کنم.»
«با این مقدار مطالعه کم نمی آورم؟»
این ها پرسش هایی است که اغلب پرسیده می شود. اجازه بدهید ابتدا در مورد حجم مطالعه صحبت کنیم و سپس به پاسخ پرسش ها بپردازیم.
• ساعت مطالعه برای داوطلب فارغ التحصیل با داوطلب پایه ی چهارم متفاوت است. داوطلب فارغ التحصیل به دلیل شرکت نکردن در کلاس های مدرسه و آموزشگاه باید روزی ده تا دوازده ساعت مطالعه کند. این گروه از داوطلبان زمان کافی خواهند داشت تا در زمان های باقی مانده ی آینده، تمامی درس های اوّل تا چهارم دبیرستان را به طور کامل جمع بندی کنند. برای این گروه، حجم بالای ساعت مطالعه مهم ترین عامل است. اما به یاد داشته باشید که این عامل به تنهایی نمی تواند باعث موفّقیّت باشد.
• هر داوطلب برای موفّقیّت در آزمون سراسری باید شیوه ی مطالعه خود را اصلاح نماید و از عوامل دیگری که در موفّقیّت نقش دارند استفاده کند.
دو شناگر با هدف شرکت در یک مسابقه ی بین المللی برای آماده کردن خود دوازده ماه فرصت دارند و باید سخت تمرین کنند. رکورد آن ها پنجاه ثانیه است و باید تا دوازده ماه آینده رکورد خود را به بیست و پنج ثانیه برسانند. هر دو در شش ماه نخست، به شدت تلاش می کنند و هر روز در دو نوبت و هر نوبت چهار ساعت شنا می کنند. آنان موفق می شوند رکورد خود را به سی ثانیه کاهش دهند. یکی از شناگرها با ادامه ی روش تمرینی گذشته به تمرین های خود ادامه می دهد و در روز مسابقه رکورد خود را به بیست و هشت ثانیه می رساند. در حالی که شناگر دیگر با استفاده از حضور مربی کارآزموده روش تمرینی خود را تغییر می دهد.
مربی به شاگرد خود توصیه کرد از وسایل کمک آموزشی نظیر فین (پای غواصی)، کفی (وسیله ای که روی کف دست قرار می گیرد) و اسنور کل (وسیله ای که برای بالا بردن حجم شش استفاده می شود) استفاده کند. به این ترتیب شناگر دوم توانست با همان حجم تمرین ولی به شیوه ای کارشناسانه، در روز مسابقه به رکورد بیست و پنج ثانیه دست پیدا کند.
هدف از مثال چه بود؟
درست مانند شناگری که با بهره گیری از وسایل کمک آموزشی توانست رکورد خود را بهبود بخشد، داوطلب کارآزموده نیز باید از ابزارهای کمک آموزشی مناسب برای پیشرفت و موفقیت خود بهره گیری نماید. این ابزاز چیست؟
۱- خلاصه نویسی: بسیاری از داوطلبان سال های گذشته که نتوانسته اند در آزمون سراسری نتیجه ی دلخواه بگیرند معتقدند که از ننوشتن خلاصه برای درس ها لطمه خورده اند. خلاصه نویسی به منزله ی فین (پای غواصی) برای شناگر است. این کار به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید مطالب را مرور کنید و هم چنین مطالب در ذهن شما دسته بندی شود.
۲- مرور: بعد از حجم مطالعه ی بالا مهم ترین عامل موفقیت مرور مطالب است. بهتر است برای این کار دفترچه ای اختصاص دهید و مطالبی را که مطالعه می کنید، فردای مطالعه، یک هفته بعد از مطالعه، یک ماه بعد و سه ماه بعد مجددا مرور کنید. این نیز یکی از کارهایی است که برای موفقیت لازم است.
۳- تست آموزشی: زدن تست آموزشی باید در کنار خلاصه نویسی و مرور به طور منظم انجام شود. هر داوطلب آزمون سراسری به طور متوسط باید هفته ای هفتصد تا هزار تست به صورت آموزشی بزند.
به این ترتیب می توان گفت: برای داوطلب آزمون سراسری حجم بالای ساعت مطالعه لازم است ولی کافی نیست (شناگر اول) برای موفقیت باید کارهای جانبی و البته مهمی را به روشی درست انجام داد (شناگر دوم) تا به نتیجه ی دلخواه در آزمون سراسری دست یابید.

 

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)