تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷

یکی از مشکلاتی که همواره داوطلبان با آن دست و پنجه نرم می کنند و از وجود آن رنج می برند، تمرکز نداشتن در جلسه ی آزمون های آزمایشی است. اگر این مشکل برطرف نشود، بدون شک جلسه ی آزمون سراسری نیز با مشکل رو به رو خواهد شد

همه_جا_تمرکز_حتی_در_جلسه_ی_آزمون

یکی از مشکلاتی که همواره داوطلبان با آن دست و پنجه نرم می کنند و از وجود آن رنج می برند، تمرکز نداشتن در جلسه ی آزمون های آزمایشی است. اگر این مشکل برطرف نشود، بدون شک جلسه ی آزمون سراسری نیز با مشکل رو به رو خواهد شد. اگر شما هم بعد از آزمون های آزمایشی به دلیل این که نتوانسته اید از تمام توان خود استفاده کنید ناراحت می شوید، پرسش های بسیار ساده را هم با بی دقتی اشتباه پاسخ داده اید، نمی توانید در جلسه ی آزمون تمام فکر و ذهن تان را درگیر پرسش ها کنید و … در یک کلام، تمرکز ندارید، حتماً این مقاله را بخوانید:

همان طور که می دانید برای یک داوطلب تمرکز در ۳ جایگاه مورد نیاز است:

  • کلاس درس
  • هنگام مطالعه
  • جلسه ی آزمون

در آزمون سراسری، صرفاً دانش داوطلبان مورد ارزیابی قرار نمی گیرد.، بلکه «دانش + سرعت» تعیین کننده ی وضعیت هر داوطلب خواهد بود و داشتن تمرکز مطلوب به افزایش سرعت در جلسه ی آزمون کمک می کند. از این رو برای «سرعت بالا» به «تمرکز بالا» احتیاج دارید. نکته ی مهم این است که اگر «تمرکز» را در یکی از این سه جایگاه تمرین و کسب کنید، در هر سه جایگاه از تمرکز مطلوبی برخوردار خواهید شد. این از خواص ویژه ی «تمرکز» است.

عواملی که سبب افزایش تمرکز در جلسه ی آزمون می شود عبارتند از:

خواب کافی شب قبل از آزمون:

بسیاری از داوطلبان طبق عادتی غلط شب قبل از آزمون به فکر مطالعه و مرور می افتند و تا پاسی از شب بیدار می مانند و با انجام خواب نامناسب و ناکافی در جلسه ی آزمون حاضر می شوند. خستگی ناشی از کم خوابی در شب قبل، سبب کاهش تمرکز داوطلب در جلسه ی آزمون می شود. از این رو حداقل ۸ ساعت خواب کامل در شب قبل از آزمون کاری ضروری و لازم است. یک ساعت از این زمان را می توان به خواب بعداز ظهر و مابقی را به خواب شب اختصاص داد. زمان شروع خواب بسیار مهم است. بهترین زمان برای خواب شب ساعت ۲۲-۲۱ (۹ تا ۱۰ شب) است.

خوردن صبحانه:

مصرف پروتئین همراه صبحانه قبل از امتحان موجب افزایش هوشیاری و تمرکز بهتر می شود. تخم مرغ، پنیر و شیر به توان مغز کمک می کنند و مصرف آن ها در صبح روز امتحان به همراه ترکیبات حاوی فیبر (سبزیجات و میوه ها ی تازه) مفید است.

معمولاً داوطلبان به دلیل ترس از عدم موفقیت در آزمون دچار استرس می شوند و میلی به خوردن صبحانه از خود نشان نمی دهند، حال آن که خوردن صبحانه برای همه ی داوطلبان و دانش آموزان لازم است و به تقویت حافظه ی آنان کمک زیادی می کند. بنابراین افرادی که بدون خوردن صبحانه در جلسه ی امتحان یا آزمون های آزمایشی شرکت می کنند، شانس کمتری برای موفقیت در امتحان دارند.

توقع منطقی از خود:

درگیری بیش از حد و اختصاص زمان زیاد به یک پرسش، اشتباهی غیر قابل انکار است. هنگامی که زمانی بیش از زمان استاندارد برای پاسخ گویی یک پرسش صرف می کنید و به جواب نمی رسید، اغلب اعصاب تان به هم ریخته می شود و قصد می کنید به هر نحو که شده است به آن پرسش پاسخ دهید زیرا تصور می کنید، حال که زمان را از دست داده اید ملزم به پاسخ گویی به آن پرسش هستید. این کار سبب کاهش تمرکز بر روی پرسش می شود و اغلب اگربه پاسخی هم برسید، پاسخ تان درست نیست و منجر به کسب نمره ی منفی می شود. مشاهده ی کارنامه های رتبه های برتر سال های گذشته نشان می دهد آنان هم در هر درس به حدود ۲۰% پرسش ها پاسخ نداده اند. پس با دیدن گزینه های سفید پاسخ برگ خود، سعی نکنید اجباراًً به پرسش های سخت یا پرسش هایی که بین گزینه های آن شک کرده اید یا پاسخی مشابه گزینه ها به دست آورده اید، پاسخ دهید. این کار به شدت درصد شما را کاهش می دهد و سبب کاهش تمرکزتان در جلسه ی آزمون می شود.

 

 

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)