تاریخ انتشار: ۰۵ تیر ۱۳۹۸
وقتت کمه؟ خوب بخور...!

وقتت کمه؟ خوب بخور…!

امروزه بسیاری از مردم به دلیل مشغله های زیاد، پرداختن به تلویزیون و اینترنت و… از اهمیت غذا خوردن غافل می شوند. این افراد یا وعده های غذایی خود را حذف می کنند یا به سمت فست فودها روی می آورند که در هر دو صورت به سلامت خود آسیب می رسانند. این روزها یکی از این گروه ها، داوطلبین آزمون سراسری هستند که به دلیل نزدیک شدن به امتحان اصلی وقت کمی به غذا خوردن اختصاص می دهند.

کمبود انرژی و مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین و املاح معدنی، به هم خوردن تعادل و تناسب و زمان بندی غذا خوردن، کم تحرکی و کم خوابی در این افراد باعث بی حوصلگی، عدم تمرکز، استرس و عصبانیت می گردد که این امر خود باعث عدم دستیابی به موفقیت در این گروه می شود.

توصیه های لازم به این دانش آموزان این است که در مرحله اول، زمانی هر چند کوتاه را برای غذا خوردن خود اختصاص دهند، بهتر است به جای مصرف ۳ وعده ی اصلی و حجیم از ۳ وعده غذایی سبک به همراه یک میان وعده ی بین صبحانه تا نهار و یک میان وعده ی بین نهار تا شام و یک میان وعده بعد از شام باشد. زیرا در صورت مصرف یک وعده غذای مفصل و سنگین، اکثر حجم خون بدن به سمت دستگاه گوارش می رود و فرد دچار خواب آلودگی و عدم تمرکز می گردد. مصرف صبحانه در این افراد بسیار حائز اهمیت است.

زیرا عدم مصرف صبحانه باعث عدم تمرکز و افت قند خون می گردد. دانش آموزان می توانند از فرنی، مخلوط غلات صبحانه با شیر، تخم مرغ، مخلوط مغز دانه ها با شیر و موز و عسل استفاده نمایند که هم سرشار از مواد مغذی هستند و هم مدت زمان مصرف آنها کوتاه تر از صبحانه های متداول مثل نان و پنیر و چای و… هستند.

همان طور که اشاره شد این افراد می بایست در طول روز و در فواصل بین وعده های غذایی از میان وعده استفاده نمایند. مصرف مغز دانه ها از جمله بادام، بستنی، مخلوط آب میوه با عسل، نان و کره بادام زمینی، ج.انه ی گندم، مخلوط شیر و پسته و خرما، ذرت بو داده، آب هویج، مصرف چهار مغز آسیاب شده، پاستیل و ژله، ماست با گردو، میوه های خشک، پوره ی سیب زمینی با کره، می توانند میان وعده های مناسبی نسبت به کیک ها و بیسکوییت ها باشند. چون حاوی مواد مغذی و انرژی زا هستند و همچنین مصرف آنها زمان کمی به خود اختصاص می دهد.

استفاده از مواد غذایی حاوی روغن امگا ۳ مثل روغن سویا و کنجد، ماهی، غذاهای حاوی آهن مانند گوشت، جگر، حبوبات به خصوص در دخترانی که دچار کم خونی هستند نیز مفید است. همچنین در این افراد در صورت لزوم و تجویز پزشک استفاده از مکمل آهن ضروری است.

مصرف غذاهای حاوی ویتامین D ، مانند جگر، کشمش قهوه ای و زرده تخم مرغ و…، مواد غذایی حاوی ویتامین B مانند گوشت گوساله، مرغ، حبوبات، شیر و لبنیات، قارچ و … نیز می تواند در کاهش عصبانیت و پیشگیری از افسردگی در داوطلبان کنکور مفید باشد. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E مثل جوانه ی گندم، مواد غذایی حاوی سلنیوم و مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل انواع میوه ها و آب میوه ها بسیار مفید هستند زیرا که این ویتامین ها حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند و برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن و دفع سموم ناشی از آلودگی هوا موثرند. وجود این سموم در بدن باعث افسردگی، خستگی، سردرد، اختلال در تمرکز و فراموشی می گردد که این موارد برای یک داوطلب کنکور بسیار مشکل ساز است.

استفاده از ساندویچ های خانگی مثل ساندویچ مرغ یا الویه که چربی آن بسیار بهتر از ساندویچ های آماده مثل همبرگر، سوسیس، کالباس، که سرخ کردنی هستند و حاوی اسیدهای چرب اشباع و مضرند نیز توصیه می شود.

برخی از دانش آموزان بر این گمانند که به دلیل اینکه مغز انسان از گلوکز تغذیه می کند بهتر است همواره از مواد شیرین حاوی قندهای ساده مثل قند، شکر، نوشابه، شکلات، آب میوه های صنعتی استفاده کنند. در حالیکه مصرف این مواد غذایی باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون و در نتیجه بالا رفتن انسولین و به تبع آن افت قند می شود که باعث عدم تمرکز و بی حوصلگی می گردد. پس بهتر است از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و مویز و خشکبار استفاده کنند. داوطلبان کنکور نباید از مصرف میوه های تازه غافل شوند زیرا مصرف میوه تازه هم باعث نشاط می گردد و هم آب و فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند.

از طرفی بسیاری از دانش آموزان به دلیل تحرک کم، دچار یبوست می شوند که به آنها توصیه می شود که در فواصل بین درس خواندن چند دقیقه پیاده روی کنند. مصرف آب کافی و روغن زیتون همراه غذا نیز به برطرف شدن مشکل یبوست کمک می کند.

خوابیدن در ساعات اولیه شب و داشتن خواب کافی خود باعث نشاط و سرحالی و آمادگی برای درس خواندن می گردد. اما برخی از دانش آموزان عادت دارند که تا نیمه های شب بیدار بمانند و از سکوت و آرامش شب برای درس خواندن استفاده کنند. استفاده از یک میان وعده ی مختصر مثل نان و پنیر و گردو در نیمه شب به این افراد توصیه می شود. برخی دیگر از دانش آموزان نیز تصور می کنند که مصرف قهوه ئ چای باعث از بین رفتن خواب آلودگی می شود. لازم به ذکر است که این مواد ممکن است در ابتدا موجب برطرف شدن خواب آلودگی گردد ولی مصرف زیاد و متداول آن خود باعث استرس و عدم تمرکز می گردد.

همچنین مصرف زیاد ماست ترش و دوغ، پنیر زیاد، سیب ترش یا گشنیز زیاد هر کدام به طریقی فعالیت فکری را دشوار و سرعت انتقال مطالب را در ذهن کند می کنند.

در انتها لازم می دانیم به این نکته توجه کنیم که درست است که ما به دانش آموزان توصیه می کنیم که به غذا خوردن اهمیت بدهند اما باید بدانند اهمیت دادن به غذا خوردن با پرخوری متفاوت است. بهتر است داوطلبان از پرخوری پرهیز کنند زیرا جلوگیری از دچار شدن به اضافه وزن از کم کردن آن بسیار راحت تر است.

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)